המשטרה מסתערת בכל החזיתות

ההסתעפויות בפרשת הולילנד מסמנות את חזרת הגישה החשדנית לחקירות הון-שלטון

בעוד שבועיים יישמעו בבית משפט השלום בתל-אביב הטיעונים לעונש בעניינו של איש העסקים דודי אפל, שהורשע לפני שבועיים במתן שוחד לראש מועצת גבעת-שמואל, זמיר בן-ארי, ולאיש מינהל מקרקעי ישראל, עודד טל, במטרה לקבל טובות הנאה בתחום הנדל"ן.

מכתב האישום נגד אפל נמחק בשנת 2004 הפרק המאשים אותו במתן שוחד גם לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, בתפקידו כשר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל.

מי שהורה אז על מחיקת שרון מכתב האישום נגד אפל היה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שסגר את התיק נגד שרון בפרשת "האי היווני" ובמקביל מחק את תמונת-המראה של החשדות מכתב האישום נגד אפל.

סגירת התיק נגד שרון - שעסק רק בחלקו במיזם התיירות המגלומי באיי יוון ובעיקר בהפשרת קרקעות חקלאיות במושב גינתון ובעיר לוד - ומחיקת שמו של שרון מכתב האישום נגד אפל סימנו את סופה של הגישה, שהנהיגו במשותף פרקליטת המדינה דאז עדנה ארבל, שהמליצה להעמיד לדין את שרון, וראש אגף החקירות דאז משה מזרחי, שנדחק לקרן זווית.

מלחמת הכל בכל

ההסתעפויות הבלתי פוסקות של פרשת הולילנד, שבדומה ל"אי היווני", שמה מרמז באופן קטן והולך על מצבור השחיתויות החבוי מאחריו - מסמנות את חזרת הגישה החשדנית של רשויות האכיפה בנוגע לחקירות הון-שלטון. לא עוד "אין ראיות מספיקות" ונימוקי ההגנה הסניגוריאליים של מזוז המוקדם, אלא מלחמת הכל-בכל, שבה החוקרים שוב אינם חוששים לערב שמות מתחומי העסקים, הפוליטיקה ופקידים בכירים ברשויות השלטון.

הולילנד מאיימת להפוך לזירה שבה מתנגשים הטיטאנים זה בזה, ולו רק משום שמדובר בחקירה הפלילית הראשונה שבה נקשרו יחדיו שמותיהם של שני נחקרים סדרתיים, שהצליחו עד עתה להיחקר בנפרד זה מזה: ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושר החוץ, אביגדור ליברמן.

הצהרת סניגורו של מאיר רבין, החשוד בהיותו מתווך השוחד הבכיר בפרשה, בדבר שאלות המשטרה כלפי מרשו על העברת כספים לליברמן, לרב עובדיה יוסף ולשרים לשעבר דני נווה ורוחמה אברהם-בלילא, מסמנת את התרחבות מעגלי השלטון שהיו חשופים ללחצי השחיתות הנדל"נית.

שינוי אסטרטגי

המשטרה עמלה קשה כדי להותיר, לפי שעה, כמה שיותר מהפרטים הנדונים מול החשודים בתוך חדרי החקירות. הסיבות לכך הן גם ענייניות וגם פוליטיות-ארגוניות, מבחינת המשטרה: עניינית, ככל שפרטים רבים יותר יישארו מוכמנים - כך ניתן יהיה להימנע מזיהום עדויות ומשיבוש החקירה; פוליטית, מאחר שאזכור שמם של נבחרי ציבור בכירים מזמין התקפות על המשטרה וקוצב את שעון החול העומד לרשות המשטרה, בטרם יאזל הקרדיט הציבורי והרוח הגבית לחקירה, ואלה יוחלפו בדרישה להצגת תוצאות.

חקירת הפרשה מעידה על שינוי אסטרטגי בחקירות הון-שלטון במשטרה: לא עוד זניחת החשדות המשניים לטובת התמקדות בפרשייה המרכזית, כפי שנהגו בימים עברו כדי שניתן יהיה לסכם את החקירות המסועפות בתוך פרק זמן סביר, אלא הסתערות בכל החזיתות, על כל הפרשות הנחשפות במקביל. אפשר שזו טביעת אצבעו של ניצב יואב סגלוביץ, שהחליף בראשות אגף החקירות את יוחנן דנינו.

תכלית הותרתו במעצר של מאיר רבין, החשוד בהעברת כספי השוחד מיזמי הולילנד לבכירים במינהל ובממשל, לא היתה איפוא, כפי שנטען בשבועות האחרונים בבית המשפט, להשאירו במעצר עד שאולמרט ישוב מחו"ל; עובדה - אולמרט חזר לישראל וטרם זומן לחקירה, ורבין עודנו נשאל שאלות בחקירתו, וכפי שמתברר אף שאלות חדשות בכיווני חקירה רעננים; גם מנהלת לשכת אולמרט לשעבר, שולה זקן, שחזרה בצהריים לישראל אחרי 3 שבועות בלוס אנג'לס, לא אמורה להביא להתקצרות תקופת המעצר של רבין.