אני אופטימי

הירידות הנוכחיות בבורסה הן תוצאת צירוף מקרים ואולי אפילו הזדמנות למסע קניות זהיר

למרות הירידות בשוק המניות הישראלי בתקופה הנוכחית (מדדי ת"א 25 ו-100 ירדו בכ-7% בחודש הנוכחי), אני סבור שיש די סיבות לאופטימיות לגביו:

  1. תחזיות הצמיחה של המשק הישראלי לשנים הקרובות (2010-2012), אשר נעות כיום ברמת 3%-4%.
  2. צמיחה ואיתנות החברות ישראליות - שימו לב לדוחות הכספיים של החברות טבע, בזק, כיל ואלביט מערכות אשר יתפרסמו במהלך השבועות הקרובים.
  3. הסיכויים לתגליות גז טבעי ונפט משמעותיות נוספות בישראל - תגליות כאלו, עם התגליות הקיימות של גז טבעי ימי עד כה (מאגרי "תמר" ודלית"), עשויות להפוך את ישראל למעצמה בתחום משאבי האנרגיה.

התיקון הנוכחי בבורסה בת"א נובע מצירוף מקרים - הצטברות מספר נסיבות ייחודיות באותו עיתוי:

  1. מנקודת מבט טכנית יבשה - מימוש שבא אחרי שיאים שנרשמו במדדים הישראליים לפני כחודש.
  2. חששות מהשלכות עתיד הכלכלות השבריריות במדינות PIGS (יוון, פורטוגל, אירלנד וספרד) באירופה.
  3. יציאת כסף מוסדי זר מן השוק הישראלי בהיקף משמעותית - כפועל יוצא משינוי הסיווג של מדינת ישראל מקטגוריית שוק מתעורר (emerging market), לשוק מפותח (developed market) . שינוי זה, עליו הכריזה MSCI ביוני 2009, ייכנס לתוקף בסוף חודש מאי 2010.

על אף האופטימיות בשנים הקרובות כאמור לעיל, קשה כיום לזהות את זרז חיובי אשר ישנה בעתיד הקרוב את כיוון השוק, ושיהיה מסוגל להחזיר את המסכים לצבע הירוק האהוב על כולנו.

הבעיה הגדולה של שוק המניות הישראלי בעתיד הקרוב היא פחות השלכות המשבר הפיננסי במדינות PIGS באירופה, ויותר שינוי סיווג ישראל ממתעוררת למפותחת.

אני מעריך שבשנה הקרובה לא נראה כניסה של משקיעים מוסדיים זרים חדשים לשוק המניות הישראלי. על כל פנים, לא בהיקף שיחפה על היציאה המסיבית של כסף מוסדי זר מישראל בעקבות שינוי הסיווג ע"י MSCI.

שחקנים מוסדיים זרים המשקיעים בשווקים מתעוררים ימשכו את כספם מהשוק הישראלי אשר מפסיק "להתעורר" ונהפך ל"מפותח" (לפחות בעיני MSCI).

בשורה התחתונה, לא אתפלא, אם העתיד הקרוב יתאפיין בדשדוש ואף בירידות שערים נוספות. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי תקופות ירידות שערים, בוודאי ירידות חדות, הן על פי רוב זמן נוח ואטרקטיבי להגדלת החשיפה למניות; זאת, כמובן, אך ורק במניות חברות אשר אנו מאמינים בפוטנציאל השבחת הערך ובאמינות הנהלותיהן, כלומר לאחר ניתוח מעמיק, מקצועי וספציפי (stock picking).

יואב בורגן הוא מנהל מחלקת המחקר SellSide בפועלים סהר