מוחות כלואים

איך ימצא עולה חדש עבודה בלי החבר ההוא מ-8200 וההיא מהקורס שהייתם בו יחד בצבא?

בחודש מארס השנה הכריזה ממשלת ישראל על תוכנית שאפתנית להשבה הביתה של אקדמאים ישראלים ששוהים בחו"ל. במסגרת התוכנית, יוקמו "מרכזי מצוינות" באוניברסיטאות המקומיות, ויתוקצבו תוכניות מיוחדות לקליטתם המוצלחת של אותם הישראלים שהמדינה רוצה בחזרה. אמנם, מטרה ראויה וחשובה, אבל מה לגבי רבים וטובים שבאו לכאן מיוזמתם כעולים חדשים ומתקשים להשתלב?

עמותת "גבהים" נוסדה ב-2006 בדיוק לשם כך. הגורמים שמאחורי הקמתה הם עמותת רש"י ואנשי ההיי-טק אלי איילון (DSPG) ויאיר שמיר (סאיטקס, קרן קטליסט, התעשייה האווירית), שגם משמש כיו"ר שלה. מטרתה היא לסייע לקליטתם המוצלחת של עולים חדשים בעלי השכלה גבוהה, ולאפשר להם להשתלב באופן מלא בחיי החברה והכלכלה בישראל.

לפי נתוני "גבהים", בחמש השנים האחרונות עלו לישראל כ-86 אלף עולים, מתוכם כ-11 אלף אקדמאים. כ-20% מהאקדמאים הינם מהנדסים, כ-20% עם רקע פיננסי ועוד כ-20% הם בעלי רקע בשיווק ומכירות.

רבים מהם יכולים להתאים לעבודה בהיי-טק הישראלי. הם בעלי השכלה מתאימה וניסיון רלוונטי, כולם דוברי שפות זרות ויש להם מוטיבציה גדולה להשתלב, לתרום ולהצליח.

אבל, מה שחסר לעולים החדשים זה הקשרים - היכולת להרים טלפון אל ההוא שמכיר את ההיא מהשירות הצבאי המשותף בחיל האוויר, או לשלוח מייל לחבר הצוות שחלק איתך חדר ב-8200.

הון אנושי מפריז

ביקשתי מד"ר מיכאל בן סעדון, מנכ"ל עמותת "גבהים" ועולה חדש-ישן, לקשר אותי עם עולה חדש אחד מתוך רבים שטרם מצאו עבודה. ד"ר בן סעדון הציג בפניי את דניאל דסגס, בן 32, עולה חדש מצרפת. דניאל ואשתו, ובנם הקטן, עלו לישראל ב-2009.

משפחת דסגס גרה כרגע בחדרה, בדירה שכורה. אלי, בן שנתיים וחצי, הולך לגן, והוריו לומדים כל יום באולפן. הם עלו הנה מתוך ציונות, ולמרות הקשיים והגעגועים העזים למשפחה שנשארה בפריז, הם מאושרים מהחלטתם. ביום הזיכרון השנה חווה דניאל בפעם הראשונה את הצפירות ורגעי הדומיה, שאין דבר יותר ישראלי מהם. הוא סיפר לי ש"זה היה מאוד מרגש. בפעם הראשונה מאז שהגענו, הרגשנו ממש ישראלים".

דניאל הוא בעל תואר ראשון בהנדסת מחשבים ותואר שני במערכות מידע רפואיות מאוניברסיטת פריז. יש לו כשבע שנות ניסיון בניהול פרויקטים של אבטחת מידע בסביבות הטרוגניות רבות משתמשים, הן בחברות מסחריות והן בשירות הציבורי.

הוא בעל ידע וניסיון במערכות Unix ו-Linux, בפרוטוקולים שונים של רשתות תקשורת, בשפות תכנות ובבסיסי נתונים. דניאל היה רוצה לעבוד בצוות אבטחת מידע, או בתחום מערכות מידע רפואיות. הוא מוכן לעבוד קשה ומשוכנע שהמעביד שלו יהיה מרוצה מאוד מתרומתו המקצועית.

דניאל החל לחפש עבודה בתחילת השנה, אבל בזמן שחלף מאז הוא לא הגיע להזדמנויות אמיתיות. הוא מרגיש שהוא מתקשה "לעבור" טוב ראיון בגלל מגבלות השפה. אני מאחל לדניאל שימצא עבודה בקרוב, אולי אפילו בעזרתכם האדיבה, קוראים יקרים.

אם תרצו ליצור איתו קשר, אנא כתבו לכתובת daniel@desages.com, או שתתקשרו אליו למספר 0543156589. עולים רבים אחרים ישמחו לשמוע מכם דרך עמותת "גבהים".