סטנלי פישר מודה: "עליית מחירי הדירות היא במידה רבה תולדה של שיעורי הריבית הנמוכים"

מודה שהריבית הזינה גם את הראלי בשוקי המניות והאג"ח ■ בנק ישראל צופה התמתנות מהירה יותר באינפלציה מכפי שחוזים השווקים - תרד ל-1% בחודשים הבאים ■ חושש מהמשבר באירופה: "אי הוודאות בעולם מגבירה את אי הוודאות בישראל - מצב המגביל את מרחב התמרון שלנו"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, מודה כי הריבית הנמוכה היא המנוע העיקרי העומד מאחורי הזינוק במחירי הדירות בישראל. בדו"ח האינפלציה של בנק ישראל לרבעון הראשון של 2010, כתב פישר כי "עליית מחירי הדירות בישראל היא במידה רבה תולדה של שיעורי הריבית הנמוכים". הוא אף ציין כי הריבית הנמוכה הזינה בחלקה גם את העליות בשוקי המניות והאג"ח.

בנק ישראל, שהחליט בחודש שעבר להותיר את הריבית במשק על כנה בין היתר על רקע החשש ממשבר החובות באירופה, מציין בדו"ח האינפלציה כי ההתאוששות הכלכלית בעולם אמנם חזקה מזו שנחזתה, אך היא "אינה אחידה" ו"עוצמתה אינה ודאית". הבנק מציין כי ההתאוששות הכלכלית נשענת במידה רבה על סיוע הממשלות בעולם וחזר שוב על החשש מהתפשטות משבר החובות.

"בעיית החובות הציבוריים הכבדים במדינות מסוימות, חששות מהאטה בצמיחה וסיכונים ליציבות הפיננסית במספר מדינות באירופה עדיין מעיבים על החזרה לצמיחה עולמית נורמלית", נכתב בדו"ח.

בנק ישראל מציין בדו"ח כי הריבית במשק תמשיך לעלות, אך באופן הדרגתי ובשימת דגש לריביות בעולם. "אי הוודאות בעולם מגבירה את אי הוודאות לגבי עוצמת הצמיחה בישראל - מצב המגביל את מרחב התמרון של קובעי המדיניות במשק הישראלי, שהוא קטן ופתוח וקשור מאוד לעולם", נכתב בדו"ח.

האינפלציה תרד מתחת ל-1%

אחת התחזיות החשובות שמפרסם בנק ישראל בדו"ח נוגעת לאינפלציה במשק. בעוד שציפיות האינפלציה בשוק ההון עומדות על 2.7% לשנה הקרובה, בנק ישראל מעריך שהאינפלציה תהיה נמוכה יותר ותעמוד על 2.2% בלבד. הבנק אף צופה ירידה כה חדה באינפלציה, כך שהיא אף תרד ל-1% למספר חודשים.

"התמתנות האינפלציה תהיה מהירה יותר מכפי שמעריכים השווקים, כך ששיעורה בעוד 12 חודשים צפוי להיות 2.2%", נכתב בדו"ח. "האינפלציה תיכנס לתחומי היעד כבר באמצע 2010 ואף תרד לחלקו התחתון של היעד למשך מספר חודשים, בשל השפעת הקצה של ירידת המחירים בחודשים הראשונים של 2010 (הורדת המע"מ והוזלת תעריפים החשמל - ע.ב.י). בהמשך תשוב האינפלציה השנתית לסביבת אמצע תחום היעד (1-3%). במקביל, צפויה ריבית בנק ישראל לעלות בהדרגה".

הבנק נוגע גם בנקודה רגישה נוספת - השקל. בנק ישראל, כידוע, נזהר מלהעלות את הריבית באופן חד מדי כדי לא להביא לייסוף חד של השקל מול הדולר, ובדו"ח הוא מציין כי "פתיחה מהירה מדי של פער הריביות מול הבנקים המרכזיים בעולם עלולה להביא להתחזקותו של השקל ובכך לפגוע ברווחיות הייצוא ובצמיחה הכלכלית".