הירידות באירופה התמתנו בסיום: הפוטסי איבד 1.3%

למרות צפירת ההרגעה ששידר בכיר מהאיחוד האירופי לגבי מצב ספרד, החששות ממשבר החוב המתפשט באירופה עדיין הכבידו על המסחר ■ מדד מנהלי הרכש של של 16 מדינות בגוש האירו לאפריל רשם את העלייה החדה ביותר מאז אוגוסט 2007

למרות צפירת ההרגעה ששידר היום (ד') אולי רוהן, הממונה מטעם האיחוד האירופי על הכלכלה והמדיניות המוניטרית, אשר טען כי "אין צורך להציע סיוע לספרד סיוע שכזה" שהרגיעה את השווקים ואף העבירה חלק מבורסות אירופה לעליות, החששות ממשבר החוב המתפשט באירופה עדיין הכבידו על המסחר גם היום והמדדים המובילים בגוש האירו המשיכו לאבד גובה בסיומו של יום תנודתי ועצבני.

בהתייחסו למשבר החוב ביוון אומר רוהן כי "יוון היא מקרה מיוחד וספציפי באיחוד האירופי. זוהי המדינה היחידה ששיקרה בפירסומיה הסטטיסטיים במשך שנים".

השווקים הנמצאים במוקד המשבר - יוון, פורטוגל וספרד - המשיכו לחטוף. בורסת אתונה צנחה ב-3.9%, ליסבון נפלה ב-3.8% ומדריד ירדה בעוד 2.27%.

בורסות אירופה רשמו אתמול לרידות החדות אשר קיזזו את העליות שרשמו מתחילת השנה תוך שהמטבע המשותף להן צנח בכ-1.4% אל מתחת ל-1.3 הדולר לאירו. בורסת אתונה התרסקה אמש 6.7% ומדד ה-IBEX הספרדי צנח 5.5%.

ברקע, עננת האפר הוולקני שבה להטיל צל גדול על השווקים באירופה, שם התפשטות משבר החוב מגבירה את החששות ביחס לעתידן של מדינות הגוש. וול סטריט גם כן רשמה אמש את הירידות השערים החדות ביותר מזה שלושה חודשים כשמדד הנאסד"ק איבד 3% מערכו ובמדד ה'פחד' נרשם זינוק של 24%.

היצרנית הגדולה בעולם של מכוניות יוקרה BMW חזרה לרווחיות ברבעון הראשון הודות הצלחת הדגם 7-Series. הרווח הנקי עמד על 325 מיליון אירו (421 מיליון דולר), או 49 סנט למניה, לעומת הפסד של 152 מיליון אירו, או 23 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. התוצאות עקפו את תחזיות האנליסטים שצפו לרווח של 264 מיליון אירו.

מדד מנהלי הרכש של של 16 מדינות בגוש האירו לאפריל, שפורסם היום, רשם את העלייה החדה ביותר מאז אוגוסט 2007. המדד עלה ל-57 נקודות בחודש אפריל מ-55.9 נקודות במארס. יצוין כי רמה מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות.

"התגובות כנראה מוגזמות, אך ניתן להבין מהיכן הן באות", אומר רונן מנחם, מנהל המחקר בבנק מזרחי-טפחות ומסביר את הסערה: "ספרד היא הכלכלה החמישית בגודלה באירופה (והרביעית במרחב האירו). תוצרה גדול פי 5 מהתוצר היווני. לכן, השמועות לפיהן תגיש ספרד בקשה לסיוע בסך 280 מיליארד אירו זעזעו לחלוטין את שוקי המניות והאג"ח".

מחד, טוען מנחם כי רוב האינדיקציות שליליות, כולל איוש משרות, צבר הזמנות, השקעה בהון וכמות הכסף. "מכון המחקר Conference Board צופה שהפעילות הכלכלית בספרד תישאר חלשה, בחודשים הבאים, בניגוד להתאוששות במדינות מתקדמות אחרות".

אך הוא גם מצביע על נקודות אור: מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים מצביעים לאחרונה על התאוששות בתפוקה, ההזמנות החדשות גדלו בקצב המהיר ביותר זה 3 שנים בחודש שעבר, והירידה בתעסוקה הייתה האיטית ביותר זה שנתיים.

בשורה התחתונה, מנחם אינו פוסל אפשרות של הפתעות חיוביות בספרד. "אין להתעלם מהפוטנציאל שיש בספרד: שיעור האבטלה הגבוה, התוצר לנפש נמוך יחסית והפיחות המהיר בשער האירו, התומך בייצוא, יאפשרו לה לשקם את הצמיחה המהירה שהציגה שנים ארוכות בעבר. זאת, אם התנאים הפיסיקאליים והמימוניים יהיו בהתאם".

אסיה ננעלה במגמה מעורבת - שנחאי עברה לעליות

המסחר באסיה ננעל היום במגמה מעורבת, כאשר בורסת שנחאי סיימה את המסחר בעליות לאחר פתיחה שלילית. ה"אשמה המרכזית" לירידות הנוכחיות בשוקי העולם היא שמועה שפשטה אתמול בשווקים לפיה ספרד תבקש סיוע של 280 מיליארד אירו. ראש ממשלת ספרד לואיס זפטארו לסוכנות בלומברג, כי השמועות הן "טירוף מוחלט".

סוכנויות הדירוג מודי'ס ופיץ' ניסו אתמול להרגיע והן מסרו כי אין בכוונתן להצטרף ל-S&P ולהוריד את דירוג האשראי של ספרד. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח, כי פיץ' ומודי'ס מסרו שהן יותירו את הדירוג של ספרד על "AAA" עם תחזית דירוג "חיובית", בניגוד ל-S&P שבשבוע שעבר חתכה את הדירוג ברמה אחת ל-"AA".

נזכיר כי ביום ו' יכונסו מנהיגי האיחוד האירופי לאשר סופית את הסיוע ליוון, אך בזמן שנראה היה כי השווקים סימנו "V" על יוון, ספרד תופסת את קידמת הבמה. בתוך כך, שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל הזהיר את יוון מפני אי עמידה בהתחייבויות הקיצוץ שלה, ואמר כי "אם תהיה איזושהי הפרה - הסיוע ייפסק".

השוק היפני סגור היום לרגל "יום הילד" אך שאר השווקים באסיה נסחרים כאמור בירידות שערים. "משקיעים מסתכלים סביב ותוהים מה עוד נותר לגוש האירו לעשות על מנת למנוע מצב של כדור שלג מתגלגל. נראה כי העניינים יסתבכו לפני שיהיה טוב יותר", אמר גרג גיבס, אסטרטג ב-RBS.

"זה קצת כמו 'מרחץ דמים' היום", ציין כריס ווסטון מ-IG Markets. "אנחנו רואים מכירות בחסר מאסיביות בסקטור הכרייה ובשאר הסקטורים בעלי תנודתיות גבוהה".