ורד דר בתחזית יוצאת דופן: "תוכנית הסיוע ליוון תתפרק, המדינה בדרך להסדר חוב"

אמיר איל: "המשבר באירופה טוב לישראל; אני פול גז במניות ולא מפחד" ■ גילי כהן: "הירידות - תיקון בלבד" ■ יעקב וינשטיין: "אין לי ספק שהמניות יהיו ברמות גבוהות יותר"

ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות, מעריכה כי תוכנית הסיוע ליוון תתפרק והמדינה בדרך להסדר חוב. דר אמרה את הדברים בפאנל השקעות שנערך היום (ד') בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"ההערכה הרשמית באירופה היא שהיוונים יעבדו יותר קשה וגם הספרדים והפורטוגלים, אבל ההערכה הפסימית יותר היא שקריסת ליהמן ברדרס תחוויר לעומת מה שהולך לקרות באירופה", אמרה דר. "אני חושבת שבשלב הזה לנסות להעריך איך יסתיים הסיפור של אירופה - זה לא רציני. למה? כי יש כל כך הרבה משתנים שיכולים להשתנות כך שהתמונה מאוד מסובכת. אני מוכנה לתת הערכה: התוכנית שליוון תיכשל. יוון בדרך להסדר חוב כזה או אחר. לשם זה הולך".

בפאנל השתתפו מיטב המומחים בשוק: אמיר איל, יו"ר אינפיניטי; יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון; גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס נשואה; קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים; יאיר שני, מנהל ההשקעות הראשי בדש.

"קשה להעריך כיצד המשבר באירופה יתפתח, אבל יש הנחות שכבר ניתן להניח עכשיו", אמר שני. "הסביבה המוניטארית בעולם תמשיך להיות מרחיבה לתקופה ארוכה. הצמיחה העולמית כן חזרה והיא תימשך בשנים הקרובות, כאשר מי שיוביל אותה הם השווקים המתפתחים. נכון יהיה לפזר היום את התיק ולקנות אג"ח בחו"ל".

אמיר איל: "אני פול גז במניות ואני לא מפחד"

פלר מכלל פיננסים חזר שוב על הערכתו כי הירידות בתקופה זו בשווקים מהוות הזדמנות טובה להיכנס לשוק. לדבריו, "הלקוח צריך לשבת במקסימום חשיפה למניות לאורך זמן. התנודות האחרונות בשווקים מחקו את העליות מתחילת השנה. לכן, מי שפספס את העליות מתחילת השנה צריך לנצל את ההזדמנות בימים אלה ולבנות פוזיציה במניות. זה עיתוי טוב".

גם גילי כהן מאקסלנס העריך כי הירידות הן בגדר תיקון בלבד ולא מגמה ארוכת טווח. לדבריו, "השוק חיפש לרדת ואני לא חושב שתהיה לכך השפעה ארוכת טווח. השווקים יתייצבו והמגמה הראשית במניות היא עדיין מגמת עלייה. השוק הישראלי לא יקר". כהן התייחס לתנודתיות בשווקים עקב משבר החובות באירופה ואמר: "תחזיקו חזק, זה יהיה תנודתי. הכסף הקצר שמשחק בשווקים הוא גדול מאוד ולכן התנודתיות במניות ובאג"חים תהיה מהירה וגדולה".

אמיר איל הגדיל לעשות וכינה את המשבר באירופה "דבר טוב לישראל", כיוון שלדבריו המשבר יחייב את הבנקים המרכזיים לשמור את הריביות ברמות אפסיות. "הריבית היא זו שתקבע לאן השווקים הולכים והיא תישאר נמוכה לזמן ארוך יותר", אמר איל. "אני פול גז במניות ואני לא מפחד".

גילי כהן: "מניות הגז אינן בועתיות"

גם וינשטיין הביע אופטימיות ואמר כי הראלי בשווקים יימשך. לדבריו, "במבט של חצי שנה או שנה קדימה אין לי ספק שהמניות יהיו ברמות גבוהות יותר מכפי שהן היום, אך הדרך תהיה תנודתית. נעבור את השבוע הזה ונראה איך מתפתח משבר החובות, אך השווקים ימשיכו לעלות".

גילי כהן מאקסלנס התייחס ל"הייפ" סביב מניות הגז בעקבות תגליות "תמר" ו"דלית", ואמר כי לדעתו מניות הגז אינן בועתיות. "אין לי שום ספק שקורה פה משהו גדול", אמר כהן. "קורה פה משהו שעשוי להוות חלק לא מבוטל מעתודות הגז בעולם, כך שהייתי נזהר לקרוא למניות הגז בועה. אני שומע הרבה דיבורים גם על כך שהשוק הישראלי בשיא ולכן הוא יקר. אבל תחשבו על הערך שנוסף לשוק הישראלי מתגליות הגז".

סקטור נוסף שמרכז עניין, מלבד הגז, הוא סקטור הביומד. פלר ציין בהקשר זה, כי "סקטור הביומד הוא אכן תנודתי, אך התחום מייצר המון הודעות חיוביות ואני מציע למשקיעים להיפגש עם החברות שמרכיבות את המדד - יש בהן המון ידע ישראלי והמון סיכוי להצלחה. כל ההפסדים מהמניות הללו תוקנו וכעת התשואות גבוהות. השקעה בחברות הללו צריכה להיות מפוזרת, במספר חברות, אבל ההשקעה תצדיק את הסיכון".