מוחמד אל-אריאן: משבר החובות עלול להפוך למשבר גלובלי

מנכ"ל פימקו: "ראינו משבר שהתחיל במדינה - יוון - והופך למשבר אזורי; המשבר משפיע על כל גוש האירו ויכול להפוך לגלובלי"

מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם פימקו, הזהיר אמש (ה') מפני התפשטות משבר החוב ביוון למדינות נוספות באירופה - ואף לארה"ב, במידה וזו לא תטפל בבעיית הגירעון שלה. אל-אריאן אמר את הדברים בראיון לרשת CNBC, כשעה לפני שהחל הקריסה הגדולה בוול סטריט.

"ראינו משבר שהתחיל במדינה - יוון - והופך למשבר אזורי; המשבר משפיע על כל גוש האירו ויכול להפוך לגלובלי", אמר אל-אריאן. הוא אף ציין כי למשבר החובות יש את הפוטנציאל להפוך למשהו שיזכיר את המשבר בשווקים לאחר קריסת ליהמן ברדרס ב-2008.

"המכניזם הוא של משבר ההופך מנקודתי לאזורי ואז לגלובלי, ולכן יש לקחת את המשבר הזה ברצינות", אמר אל-אריאן.

לפי דיווח ב-CNBC, באירופה ישנם תסמינים המזכירים את תחילתו של משבר האשראי, שכזכור הביא למפולת בשוקי המניות ב-2008. לפי הדיווח, אחד הסוחרים (שביקש לשמור על אנונימיות) מסר כי בנקים אירופיים מקשיחים מתן הלוואות, מה שעלול להקפיא את שוקי האשראי במידה ותופעה זו תתרחב. מניות הבנקים ב-S&P 500 נפלו אמש בכ-5%.

אל-אריאן הזהיר גם ממשבר חובות בארה"ב, בשל הגירעון התופח במדינה שנבע מתוכניות הסיוע הפיסקאליות.

"אנחנו לא יוון", הדגיש אל-אריאן. "יש לנו עוד זמן, אך המשבר ביוון מראה לכולנו שנושא החובות והגירעון הוא נושא חשוב מאוד. לארה"ב אין הרבה גמישות כאן. אל תמעיטו בערך הבעיה ובמהירות שהיא יכולה לצוץ. יש לנו בעיה מבנית ועלינו לטפל בה לפני שהיא תתנפח למימדים גדולים".