הירידות בוול סטריט התחזקו בסיום: AIG זינקה 5.3%

צפי לירידות חדות בתל-אביב ביום ראשון ■ פערים שליליים במניות הדואליות המשמעותיות ■ כ-290 אלף מקומות עבודה נוספו למשק האמריקני באפריל אולם שיעור האבטלה טיפס ל-9.9% ■ סיטי: אחרי ראלי של כמעט 80% בשנה האחרונה, השוק יכול לתקן 10-20% בחודשיים-שלושה הקרובים

יום המסחר בבורסות של ניו-יורק נפתח בירידות, עבר לעליות קלות אולם מהר מאוד שבו המדדים המובילים לרדת, ירידות שהלכו והתחזקו בשעות האחרונות של המסחר. זאת, במקביל ליום נוסף של צניחות בבורסות אירופה ולמרות ששני בתי הפרלמנט בגרמניה אישרו את חבילת הסיוע ליוון.

כלומר, העצבנות נמשכת, ובגדול, בוול סטריט , לאחר הדרמה שהתחוללה אמש. מדדי המניות בוול סטריט קרסו אמש כשעה לפני הסגירה בהובלת מניות גדולות, אך החזירו חלק ניכר מהירידות. ב-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) בודקים האם מדובר בטעות אנוש או בהטיה מכוונת של ספקולנטים, אך המתח בשווקים הורגש היטב בשל משבר החובות באירופה. בסיכום שבועי נפל הנאסד"ק בכ-8% והדאו ג'ונס איבד מערכו 5.7%.

זה קרה אמש בסמוך לשעה 21:40 (שעון ישראל): וול סטריט נפלה בכמעט 10% כאשר הדאו ג'ונס צנח בכ-1,000 נקודות, בהובלת מניות כבדות כגון פרוקטר אנד גמבל שקרסה ב-37%, אך החזיר 700 נקודות מהנפילה. ההערכה היא כי מדובר בטעות אנוש של סוחר שהזין פקודת מכירה שגויה, או בפקודה שגויה של מכונת מסחר אוטומאטית בחוזים עתידיים, שבמקום למכור בלוק בהיקף 16 מיליון דולר הזינה פקודת מכירה של 16 מיליארד דולר.

אחת השמועות בוול סטריט היא שסיטיגרופ הוא זה שעומד מאחורי מכירת ה-16 מיליארד דולר, אך טענה זו נדחתה על הסף על ידי בורסת הסחורת של שיקאגו (CME), שטענה כי פעילות המסחר של סיטיגרופ בחוזים העתידיים על מדדי המניות "לא הייתה בלתי שגרתית לאור הנעשה בשוק".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס היום (ו') בעת שערך עדכון לאמצעי התקשורת במדשאת הבית הלבן, להתרחשויות אמש בוול סטריט, למשבר ביוון ובאיחוד האירופאי וגם לנתוני שוק העבודה שהתפרסמו הבוקר. "הרשויות חוקרות מה גרם לבהלה אתמול ויגישו מסקנות לאחר שתסתיים הבדיקה. צריך לבדוק ולהסיק מסקנות כדי שמקרים כאלה לא יחזרו בעתיד", אמר אובמה.

סיטי: התיקון יימשך חודשיים-שלושה

אותו סיטיגרופ פרסם הלילה סקירה בה הוא מציין כי תיקון של 10-20% בשווקים, אחרי ראלי של כמעט 80% בשנה האחרונה, הינו תרחיש אפשרי בהחלט בטווח של חודשיים-שלושה. אסטרטג של סיטי ביפן הוציא את הסקירה וטען בה כי המשבר היוון עלול להמשיך להעיב על השווקים בשבועות הקרובים, כאשר להערכתו העליות יחזרו בחודש יוני.

ה-SEC בודק אם אכן מדובר בטעות או בהטיה מכוונת של ספקולנטים, אשר ביקשו להוריד את השוק לצרכיהם. מה שבטוח הוא שאותה מכירה אגרסיבית הציתה שרשרת של מכירות, בין על ידי פקודות "סטופ-לוס" שהופעלו ובין אם על ידי סוחרים אחרים שזרקו מניות מכל הבא ליד, מתוך חשש כי מאחורי הירידות עומדים חדשות רעות ממשבר החובות באירופה.

אחרי הדרמה של אתמול, 2 אירועים מרכזים היום תשומת לב. האחד הוא ההתפתחויות סביב משבר החובות באירופה, כאשר היום נפגשים מנהיגי האיחוד האירופי לאשר סופית את תוכנית הסיוע ליוון, לאחר שבגרמניה אישרו את חבילת הסיוע. פורום מדינות ה-G7 יקיים שיחת ועידה דחופה כדי לדון במשבר החובות והשלכותיו על הכלכלה העולמית.

נתוני שוק העבודה טובים מהצפוי

מלבד אירופה, המשקיעים מתרכזים גם בנעשה מבית, בארה"ב. שעה לפני הפתיחה פורסמו נתוני התעסוקה לחודש אפריל. שוק העבודה בארה"ב ייצר כ-290 אלף משרות בחודש שעבר, לעומת צפי כלכלנים ל-190 אלף משרות בלבד. כך נמסר כשעה לפני פתיחת המסחר ויום לאחר שפאניקה שאחזה בוול סטריט, ככל הנראה בעקבות הזנת פקודות שגויות שהפילו את המדדים בכמעט 10%. גם נתון חודש מארס תוקן כלפי מעלה לתוספת של 230 אלף איש. עם זאת, שיעור האבטלה טיפס ב-0.2% לרמה של 9.9% לעומת צפי ליציבות ברמה של 9.7% באפריל. זאת, מכיוון שיותר דורשי עבודה חדשים הצטרפו לכוח העבודה האמריקני לעומת מספר המשרות החדשות שנוצרו.

מניות הפיננסים במוקד

מבין המניות שבלטו היום בשוק נציין את מניות הפיננסים שממשיכות לרכז עניין רב. אמש צנחו מניות הפיננסים ב-S&P 500 בכ-5%, שכן בתקופות של משברים פיננסיים וירידות בשווקים הן נמצאות בקידמת הבמה ומגיבות בתנודתיות רבה לכל תזוזה בשווקים. בהקשר זה נזכיר את מניות בנק אוף אמריקה , גולדמן זאקס , סיטי ו-JP מורגן .

מניית AIG רשמה עלייה חדה לאחר שהחברה פרסמה דו"חות טובים לרבעון הראשון. חברת הביטוח, שהמימשל האמריקני מחזיק בקרוב ל-80% מהון מניותיה, הציגה היום את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. החברה רשמה ברבעון רווח נקי של 1.45 מיליארד דולר, 2.16 דולר למניה, לעומת הפסד של 4.35 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מניית הרמוניק , ספקית מערכות וידיאו, הגיבה לרכישת חברת Omneon תמורת 274 מיליון דולר, במזומן ובמניות הרמוניק.

יצרנית המשקאות Hansen Natural פרסמה דו"חות מאכזבים ופספסה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות. לפי הדו"חות, הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-238 מיליון דולר, בעוד שבשוק ציפו ל-257 מיליון דולר.

בקרב הישראליות, מניית טאואר בלטה לקראת פרסום הדו"חות הכספיים שלה ביום רביעי הקרוב. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בתומסון רויטרס, המורכב מ-2 האנליסטים הבודדים שמסקרים את טאואר, החברה אמורה לדווח על רווח נקי (non-GAAP) של 3 סנט למניה על הכנסות של 112 מיליון דולר ברבעון הראשון. טבע סגרה את היום בירידה חדה.

נציין כי לאחר שני ימי המסחר האחרונים באירופה ובוול סטריט, בהם נרשמו ירידות חדות, צפויה הבורסה של תל-אביב לפתוח את המסחר ביום א' תוך "יישור קו" עם הבורסות בעולם. במניות הדואליות המרכזיות הפערים שליליים עם השפעה מצטברת שלילית של כ-1.4% על מדד המעו"ף.