מנהיגי אירופה החליטו להקים קרן חירום לבלימת המשבר

הקרן תוכל להכנס לפעולה עוד לפני תחילת המסחר ביום שני ■ אתמול נרשם עוד יום של צניחה חופשית בבורסות אירופה ■ סרקוזי: "כשהשווקים יפתחו ביום שני יהיה לנו מנגנון מוכן לפעולה לצורך הגנה על האירו, זה מהלך מאוד משמעותי" ■ מרקל: "נגן על האירו ועל הכלכלה מפני ספקולנטים. לא ניתן להרוס את מה שבנינו במשך כמה עשורים"

מנהיגי גוש האירו, שנפגשו הלילה (ו') בבריסל, החליטו על הקמת קרן חירום מיוחדת שבעזרתה, כך הם מקווים, יוכלו לבלום את הנפילות בשווקי ההון ואת הקריסה של האירו מול המטבעות המרכזיים. הקרן תוכל להכנס לפעולה עוד לפני תחילת המסחר ביום שני.

ההססנות וחוסר האמון בשווקים למהלכים של גוש האירו וממשלת יוון הביאו לצניחה של 4.3% בשער האירו השבוע ולצניחה בשוקי המניות ביבשת.

"כשהשווקים יפתחו ביום שני יהיה לנו מנגנון מוכן לפעולה לצורך הגנה על האירו, זה מהלך מאוד משמעותי", אמר נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי. "האירו הוא מרכיב הכרחי מהותי באירופה. איננו יכולים לנטוש אותו לטובת ספקולנטים".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי "ננצל את מנגנון האיחוד האירופי כדי להגן על עצמנו מפני ספקולנטים. לא ניתן להרוס את מה שבנינו במשך כמה עשורים". נשיא נציבות האיחוד, חוסה מנואל בארוסו, הוסיף: "נגן על האירו בכל מחיר".

בורסות אירופה פתחו אתמול (ו') את המסחר בירידות, זה היום הרביעי ברציפות, אך מהצהריים החלו הירידות להתמתן באופן ניכר על רקע התקדמות בחבילת הסיוע ליוון ונתונים טובים בספרד. בשעתיים האחרונות שוב התחזקו הירידות והמדדים המובילים המשיכו בצניחה החופשית של הימים האחרונים. בסיכום שבועי ירדו המדדים האירופאים המובילים בקרוב ל-9%.

אתמול אישר בית המחוקקים התחתון של גרמניה התוכנית חרף הביקורת הציבורית, וזאת בשל הלחץ שהפעילה קאנצלר גרמניה אנגלה מרקל. לאחר מכן אושרה התוכנית גם בבית העליון. מהלכים אלה, כאמור, לא תרמו להרגעת הרוחות בשוקי ההון.

הנפילות באירופה התפשטו לבורסות בכל העולם וגם לוול סטריט, שם רשמו המדדים המובילים ירידות חדות בשני ימי המסחר האחרונים, תוך זינוק בתנודתיות התוך יומית.