האם מסתמן שיתוק הטיסות הבינלאומיות של ישראייר וארקיע?

אל-על דורשת שיפוי גורף בכל מדינות העולם כתנאי למתן שירותי הביטחון לחברות התעופה הישראליות ‏■ ארקיע: "הדרישה לגיטימית" ■ ישראייר: "מדינת ישראל היא האחראית לביטחון התעופה הישראלית"

‎האם יהיה אפשרי לטוס לחו"ל עם ארקיע וישראייר בקיץ? חברת אל-על , האחראית כיום על אבטחת התעופה הישראלית בעולם, דורשת שיפוי גורף (שאמור לכסותה ביטוחית מפני תביעות עתידיות במקרה של אירוע ביטחוני) על אבטחת מטוסיהן של החברות ארקיע וישראייר בחו"ל. דרישה זו עשויה להביא כבר בקיץ הקרוב להפסקת הפעילות הבינלאומית של החברות ארקיע וישראייר - כך נודע היום (ה') ל"גלובס".

אל-על מבקשת לקבל את השיפוי מהחברות, התומכות עקרונית בדרישתה של אל-על, אך מסרבות להעניקו בטענה כי המדינה - מתוקף אחריותה לנושא הביטחון - היא האחראית לנושא זה, אך כרגע היא מסרבת להעניק את השיפוי.

לא מחויבת למתחרות

אל-על פועלת כנאמנה של המדינה בנושא אבטחת התעופה הישראלית בעולם עוד מהימים שבהם היתה חברה ממשלתית.

במסגרת תפקיד זה מאבטחת החברה את הנוסעים והמטוסים בכפיפות לשירות הביטחון הכללי ועל-פי הנחיותיו, וכן מפעילה אנשי ביטחון בכל נקודה על פני הגלובוס שאליה מגיעה התעופה הישראלית.

המדינה נושאת בכ-60% מהוצאות הביטחון המדווחות על-ידי אל-על ומחייבת את חברות התעופה בכ-40% מהחלק היחסי שלהן בהוצאות.

אל-על הודיעה כבר פעמים ספורות בעבר כי אין היא מחויבת (חוקית או מינהלית) להעניק את שירותי הביטחון למתחרותיה, וכי היא מעדיפה שהמדינה תמצא חלופות לתפעול ביטחון התעופה האזרחית בחו"ל, ותסיר ממנה את הנטל.

אלא שבינתיים, למרות החלטת ממשלה שהטילה עוד ב-2007 על שר התחבורה למצוא חלופות - באוצר, במשרד התחבורה ובשב"כ לא מצליחים להסכים על אופי החלופה.

עד שלא תתקבל החלטה בדבר חלופה אחרת, אל-על תמשיך לספק את השירותים לארקיע וישראייר. נציין כי עד היום נעשה הדבר ללא שיפוי ביטוחי למקרה של תביעות נגדה באירוע ביטחוני.

על-פי המידע שהגיע ל"גלובס", אל-על החליטה בימים האחרונים להתנות את המשך מתן שירותי אבטחת התעופה בחו"ל בקבלת שיפוי לא מוגבל בסכום מארקיע ומישראייר, או לחלופין מהמדינה.

על-פי המידע, אל-על מתכוונת להודיע כי אם לא תקבל את השיפוי - היא תפסיק תוך מספר שבועות באופן חד-צדדי את אבטחת המטוסים של ארקיע וישראייר בחו"ל.

יצויין כי ברוב מדינות העולם, ובהן ארה"ב וגרמניה, המדינה היא האחראית לאבטחת התעופה האזרחית, וזאת באמצעות שירותי הביטחון שלה.

כאמור, ארקיע וישראייר, כמו המדינה, מסרבות להעניק לאל-על את כתב השיפוי, וקיימת סבירות גבוהה כי אם כל הצדדים ימשיכו להתבצר בעמדתם - תוך שבועות אחדים תיעצר פעילותן הבינלאומית של ארקיע וישראייר.

‎‏"דרישת אל-על לגיטימית"

מחברת ארקיע נמסר בתגובה כי על המדינה לקיים את החלטת הממשלה ולדאוג להסדרת סוגיית הביטחון התעופתי בהקדם.

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר כי "ארקיע רואה את דרישת אל-על כלגיטימית ומוצדקת. כל עוד החלטת הממשלה בדבר השינוי בדרך הפעלת הביטחון לא הוצאה לפועל, והדבר נותר בידי אל-על - המדינה כאחראית על ביטחון אזרחיה חייבת לנהל את המשא-ומתן מול אל-על ולהגיע איתה להסכמות. אני נוטה להאמין כי הגורמים המעורבים יתעשתו עוד לפני שאל-על תממש את איומה וימנעו את השבתת הפעילות הבינלאומית של ארקיע במהלך הקיץ".

מישראייר נמסר בתגובה: "ישראייר רואה את מדינת ישראל כאחראית לביטחון התעופה הישראלית בארץ ובעולם. כיוון שכך, נראה לישראייר כי לא ראוי ליתן לאל-על כתב שיפוי בעבור העבודה שמבוצעת על-ידי אל-על עבור המדינה. ככל שמגיע לאל-על שיפוי כלשהו - הרי ששיפוי זה ראוי שיתקבל מהמדינה עצמה. ישראייר אינה רואה את עצמה צד בהתדיינות שבין המדינה לאל-על".

מאל-על נמסר בתגובה כי "אל-על מצפה כי ההתנהלות הכוללת בנושא תהיה הגונה והוגנת".

ממשרד האוצר נמסר לא התקבלה תגובה.