דנקנר מוכר, מי קונה?

באוצר לא ימהרו לאשר מכירת שליטה בקבוצה, ככלל ביטוח המובילה, לקרן השקעות זרה

כלל ביטוח היא חברת מובילה וחזקה, שבמשך שנים השיגה רווחי עתק ומספקת דיבידנדים, ולדברי מקורות בשוק נמצאת על המדף כבר כמה שנים. מבחינות רבות מדובר בסחורה אטרקטיבית, שעשויה לעניין מאוד כל מי שרוצה לתפוס עמדה מובילה במשק המקומי. זה מסביר את הפניות שאי.די.בי מקבלת מעת לעת.

ואולם כשבוחנים לעומק את הסוגיה, נראה שאין כמעט גורמים ישראליים שיכולים להרים עסקה כה גדולה - בין אם מבחינות הון או חשוב מכך, מבחינה רגולטורית. יתרה מזאת, לאור הרגולציה בענף הביטוח הפועלת להרחבת דרישות ההון מחברות הביטוח, צפוי שכלל לא תחלק בשנים הקרובות דיבידנדים נדיבים.

לא מעט מכשולים

כך או כך, עם המועמדים המיידיים לרכישת השליטה, או הצטרפות לגרעין השליטה, נמנית קבוצת BRM של משפחת ברקת, שרכשה את דש איפקס, ולא מסתירה את כוונתה לרכוש גם פעילות ביטוח שתשולב בעסקי הפיננסים שלה. ואולם מגבלת נתח שוק מקסימלי שקבע האוצר לא תאפשר לקבוצה זו - או לכל מי שמחזיק גופים מוסדיים גדולים אחרים - לרכוש את כלל.

בד בבד ישנם מועמדים נוספים במשק, ובהם קבוצת עזריאלי שכבר הביעה עניין בכניסה לענף הביטוח, ואף ריחרחה עם בעלת השליטה במגדל. ואולם מבחינת עזריאלי וטייקונים אחרים יש מכשלה פוטנציאלית של ממש, בדומה לזו העומדת בפני קבוצת אי.די.בי, הנוגעת לכיוון הרגולטורי להפרדת החזקות פיננסיות והחזקות ריאליות אצל אותו בעל שליטה. וזו עשויה להיות בעיה מבחינת חלק הארי של הרוכשים הפוטנציאליים בעלי הממון המקומיים.

כך נשארים מועמדים מחו"ל שירצו להיכנס לארץ. נוכחות שכזו כבר קיימת כאן, אך לא ידוע אם גופי הפיננסים הגדולים בעולם מעוניינים להיכנס לשוק הביטוח המקומי.

בכל אופן, קרנות השקעה בינלאומיות 'חשודות' מיידיות לרכישת חברת ביטוח מקומית. ואולם מניסיון העבר של בנק ישראל בבנק לאומי עם קרנות סרברוס-גבריאל, נראה שבאוצר לא ימהרו לאשר מכירת שליטה בקבוצת ביטוח מובילה לקרן השקעות זרה שאינה פועלת בקביעות בתוך ישראל (כמו אייפקס, שמצויה בהליך רכישה של פסגות, ולולא כן הייתה יכולה להיות מועמדת סבירה לרכישת כלל).