הישג להראל: ההחזר של פטרו גרופ לוואכוביה ידחה ל-2011

היקף החוב לוואכוביה - 35 מיליון דולר ■ אמנון ברזילי, שותפו של הראל - הבעלים של האלופה הטרייה הפועל ת"א - לשליטה בפטרו גרופ: "מוני היום בעננים, יש שמחה בלב, אבל זה לא מקרין על העסקים שלנו"

בדקה ה-92, רגע לפני שבנק וואכוביה מבצע פירעון מיידי לחוב של חברת פטרו גרופ , השיגה החברה הבת, GPM, שמרכזת את פעילות תחנות הדלק של הקבוצה, דחייה של החזר החוב לפברואר 2011.

פטרו גרופ, נמצאת בשליטת מטיס קפיטל של מוני הראל (הבעלים של אלופת המדינה הטרייה, קבוצת הכדורגל של הפועל תל-אביב) ואמנון ברזילי. היקף החוב שלה לוואכוביה הוא כ-35 מיליון דולר והסכם המימון מחדש יעלה לחברה עוד מיליון דולר. "מוני היום בעננים, יש שמחה בלב אבל זה לא מקרין על העסקים שלנו", אמר היום ל"גלובס" ברזילי.

בהסכם המימון החדש, שנחתם בסוף השבוע שעבר, נקבע כי הריבית על החוב תהיה ליבור 4.25% עד חודש יולי ואז תגדל מעט מדי חודש. GPM התחייבה להכין בשיתוף פעולה עם יועציו הכספיים של הבנק תקציב תזרים מזומנים, ובכל שבוע היא תגיש לבנק דו"ח המפרט את התקבולים וההוצאות בהשוואה לתקופות המקבילות. במקביל מנסה החברה להשיג מימון מבנק אחר.

החברה תמנה יועץ השקעות בתחום של מיזוגים ורכישות לצורך בחינת חלופות של מימון מחדש או מכירת נכסיה במטרה לפרוע את החוב לבנק. בחודש יולי יתקיים מכרז לרכישת נכסי GPM שייסגר ב-15 בחודש. החברה חייבת לחתום עד ספטמבר על חוזה, והעסקה תושלם עד נובמבר.

"אני לא מבין את הבנקים"

GPM פעילה בתחום של תחנות דלק במזרח ארה"ב, ומפעילה 214 אתרים הכוללים חנויות נוחות שלהן צמודות תחנות דלק. החברה סיימה את 2009 בירידה של 25% בהכנסות ל-863 מיליון דולר, והפסד של כמיליון דולר בהמשך להפסד דומה ב-2008. היקף ההתחייבויות של החברה עומד על 124 מיליון דולר, והיא סובלת מגרעון בהון החוזר של כ-18 מיליון דולר.

דו"חות החברה, הנושאים הערת "עסק חי", פורסמו באיחור בגלל בעיית המימון עם בנק וואכוביה, ששלח לה בחודש מארס מכתב ובו דרישה לפירעון מלוא חובה לבנק.

גם בישראל מנהלים הראל וברזילי מאבק עם הבנקים: בתחילת החודש הגיש בנק מזרחי-טפחות בקשה למינוי כונס נכסים לחברת אופקים קפיטל שבאמצעותה השניים מחזיקים במטיס קפיטל. זאת בגין הפרה לכאורה של תנאי אשראי של כ-19 מיליון שקל. "הגשתי ביום חמישי בקשה על רמאות", אומר ברזילי. עו"ד אליהו נאמן, המייצג את הראל וברזילי הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בקשה דחופה למחיקה או דחייה על הסף של בקשת הבנק. לטענת אליהו מדובר בחוסר תום לב והיעדר ניקיון כפיים מצד הבנק כמו גם העלמת והסתרת עובדות מהותיות.

"בסיס החברה יציב", נכתב בבקשה ואף נחשף שאחיו של ברזילי, אסף ברזאני, הציע לבנק לרכוש את ההלוואה. "ברזאני הוא איש עתיר נכסים ועסקים חובקי עולם", נכתב. ברזילי אמר היום בעניין כי "אני לא מבין את הבנקים. הם רוצים ממני קיקר (מעין בונוס, א.ש) של 2.5 מיליון שקל על עסקת מכירת מניות מאטיס ביבואנית סובארו, יפנאוטו, לגד זאבי, ואני לא מוכן לשלם. חלה ההידרדרות ביחסים שלי עם הבנק, אני בהלם מהם, זה ממש בזיון. הם עושים מה שהם רוצים. אני פדנט וישר, נעשה לי פה עוול, ועשו לנו מחטף".

מטיס קפיטל הודיעה היום שאסיפת בעלי המניות של החברה אישרה את העסקה למכירת ההחזקות ביפנאוטו לזאבי.