מעוז: "בנק ישראל צריך להעלות את שיעורי הנזילות למשכנתאות"

הריבית תישאר החודש ללא שינוי ■ לגבי האינפלציה מעריך מעוז כי מדד יוני יעלה בכ-0.2% ■ "צפי המדד שלנו ל-12 החודשים הקרובים על בסיס אפריל 3.3%. ב-2010 יעלה המדד ב-2.4% לעומת 2.5% בהערכה הקודמת"

"למרות העליה החדה במדד המחירים לצרכן לחודש אפריל בנק ישראל לא יעלה הריבית גם בסוף חודש זה על רקע המשבר הכלכלי והפיננסי באירופה", כך מעריך שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בסקירה שפרסם היום.

הריבית לא תעלה מהסיבות הבאות: העלאה נוספת תגרור לחץ נוסף לייסוף השקל שכבר התחזק מול סל המטבעות האפקטיבי בכמעט 6%, כפול מתוחלת העליה בפריון העבודה השנה, ייסוף נוסף ייפגע ביעד הייצוא הראשי של ישראל, אירופה שגם בלאו הכי תהפוך ליעד קשה בתחרות שתיווצר; ציפיות האינפלציה בתחום יעד האינפלציה ולא יעלו על רקע מדדים נמוכים בחודשיים הקרובים בעיקר בעזרת הירידה הצפויה במחירי הנפט והסחורות.

בנוסף, תשואת האג"ח יציבות עם נטייה לירידות, תשואת המק"מ יציבה, בחודשים הקרובים האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נכנסת לתוך יעד האינפלציה של הממשלה, לפחות עד דצמבר השנה וגם בנקים מרכזיים כלל וכלל אינם מתכוונים להעלות ריבית.

מול האמור בנק ישראל צריך להילחם בעליה במחירי הדירות ששבו והקפיצו המדד כלפי מעלה. להערכתינו, אומר מעוז, בנק ישראל צריך למצוא דרכים מנהלתיות למנוע הכסף הזול, כגון העלאת שעורי הנזילות לצורך מתן משכנתאות.

לגבי האינפלציה מעריך מעוז כי מדד חודש יוני יעלה בכ-0.2%. "צפי המדד שלנו ל-12 החודשים הקרובים על בסיס חודש אפריל 3.3%. בשנת 2010 יעלה המדד ב-2.4% לעומת 2.5% בהערכה הקודמת".