רציו רוצה את "דולפין"; זכי רכיב, זרח וגבעות רוצים את "מקס"

(עדכון) - מניות הנפט והגז מזנקות: גבעות קופצת 6%, רציו מטפסת 4.7% וזרח עולה ב-3% ■ זכי רכיב, גבעות, זרח וגינקו חברו ל-HDM, שמשמשת כקבלן הקידוחים הימיים של "ים תטיס", "תמר" ו"דלית"

קדחת הקידוחים נמשכת במלוא הקצב בישראל: איש העסקים זכי רכיב הגיש בקשה לקבלת רישיון "מקס", יחד עם גינקו, זרח , גבעות ו-HDM האמריקנית (Houston Driilling Managemet). רישיון "מקס" נקרא בעבר רישיון "חוף".

השותפות החדשות יחפשו נפט וגז ברצועת המים מקו החוף באזור יפו ועד לצפון נמל אשדוד בשטח של כ-400 קמ"ר. הקבוצה הגישה את בקשתה לקבלת הרשיון לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות. הקבוצה כבר התקשרה עם המכון הגיאופיסי במסגרת ההיערכות לחיפושי נפט, עוד לפני שהיא קיבלה את הרישיון.

כוונת הקבוצה היא לבצע סקר סייסמי ימי שיכלול קווים סיסמיים חדשים שלאחריו יועבדו נתוני הסקר עם הנתונים הסיסמיים הקיימים. עלות בסיס הנתונים, ביצוע הסקרים ופענוחם מוערכת בכ-3.6 מיליון דולר. אם ממצאי הסקר הסייסמי יאשרו קיום מבנה, יבוצע קידוח יבשתי אלכסוני לתוך הים לעומק של 1,600 מטר בעלות מוערכת של כ-9.5 מיליון דולר.

השותפות ב"מקס" צירפו כאמור שחקן חיזוק זר: חברת HDM, שמשמשת כקבלן הקידוחים הימיים של "ים תטיס", "תמר" ו"דלית". גינקו תחזיק 37% מהרישיון, רכיב יחזיק ב-15% וגבעות ב-6%. HDM תחזיק ב-5%.

זוהי כניסה ראשונה של רכיב לתחום חיפושי הנפט והגז. גבעות, כידוע, מקיימת בימים אלה מבחני הפקה באתר הנפט "מגד 5" בסמוך לראש העין ואילו זרח לא מזמן דיווחה על כישלון במבחני ההפקה ב"צוק תמרור 4". רשיון "מקס" גובל בשטחו הצפוני בהיתר "גוליבר", רצועה ימית מיפו ועד למבואות חיפה שנמצא בבעלות משותפת של גינקו (50%) וזרח (50%).

רציו לא מסתפקת ב"לוייתן"

לשותפות חיפושי הנפט והגז הטבעי רציו יהש , שקופתה מלאה במזומנים, יש כנראה תיאבון גדול שהביגע עם הזינוק בשערה של יחידת ההשתתפות בבורסה.

רציו דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי ביום חמישי האחרון היא הגישה, ביחד עם חברת איזי אנרגיה, הזדמנות ישראלית - מקורות אנרגיה - שותפות מוגבלת, ישעיהו לנדאו אחזקות (חברת בשליטת ישעיהו לנדאו, מבעלי השליטה בשותף הכללי), והגיאולוג של רציו איתן איזנברג, בהתאם למסמך הבנות שנחתם בין הצדדים, בקשה לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות למתן רישיון לחיפושי נפט וגז בים התיכון בשם "דולפין".

יצוין כי על פי ההנחיות שפרסם הממונה לאחרונה, מי שמגיש בקשה לנכס נפט או מי מחברי הקבוצה המבקשת חייב להיות בעל הון כנדרש בהנחיות ביחס לכל רישיון שהוא מבקש בנפרד. כדי לעמוד בתנאי זה ולאפשר לשותפות להשתתף בבקשה, קבוצת לנדאו שהינה בעלת היכולת הכלכלית הנדרשת, הסכימה להצטרף כשותפה לבקשה ולהעמיד את היכולת הכלכלית הנדרשת.

במידה ותתקבל הבקשה, לרציו יהיו 60% מהמיזם, לנדאו יחזיק 10% ,אייזנברג 10% , איזי אנרגיה 10% והזדמנות ישראלית 10%.

ד"ר אלי זהבי, יו"ר איזי אנרגיה, אמר היום כי: "אנו רואים בתקופה האחרונה פוטנציאל רב בתחום זה בישראל, והחלטנו להכנס אליו באמצעות שותפות עם גורם מנוסה כדוגמת רציו. אנו מעריכים כי שיתוף הפעולה עם רציו, השותפים האחרים, והשילוב של הנסיון המצטבר של כל השותפים, יאפשרו לנו להיכנס נכונה אל התחום ולשפר את סיכויי ההצלחה של איזי בפעילות זו".

רשיון דולפין משתרע מדרום לחופי יפו ועד לרצועת עזה (עובר בסמוך לרשיונות אחרים כמו "מד אשדוד" ו"ים תטיס").

נציין כי במבנה "לוויתן" צפויות להתפרסם בחודשיים הקרובים תוצאות הסקר הסייסמי שביצעו השותפות (רציו מחזיקה בכ-15%). אם התוצאות תהיינה חיוביות הרי שרציו תיאלץ להשקיע ככל הנראה סכומים נכבדים בקידוח האקספלורציה שיתבצע לקראת סוף השנה או בתחילת 2011.