גוגל רוצה להיכנס לסלון שלכם - האם תצליח במקום בו אחרות נכשלו?

מיקרוסופט, יאהו, אפל וסמסונג ניסו לחבר בין אינטרנט לטלוויזיה - וכשלו ■ גוגל TV, עם דפדפן כרום וחיפוש בלוח השידורים, אולי ישנה את התמונה

חוויית הצפייה בטלוויזיה הולכת להשתנות, כמו שהחיפוש במחשב השתנה מאז כניסתה של גוגל לתחום. ענקית האינטרנט הכריזה בסוף השבוע על גוגל TV, מערכת הפעלה לטלוויזיה שתאפשר למסך הגדול בסלון להתחבר לרשת. השירות יציע חיפוש בלוח השידורים אחר תוכנית מסוימת - דבר שלא קיים כיום בחברות הכבלים והלוויין.

הממשק החדש של גוגל , שיתלבש על השידור המקורי של הטלוויזיה, יאפשר גם לבצע הקלטות של תוכניות עתידיות וכן יאפשר גישה לתוכניות טלוויזיה וקבצי וידיאו זמינים באתרי אינטרנט כמו אמזון, YouTube או Hulu.

חובבי הספורט יוכלו ליהנות משיטת המסך המפוצל, וכך, בזמן שהם צופים במשחק כדורסל למשל, הם יוכלו להקטין את המסך ולחפש במקביל סטטיסטיקות מאתרי ספורט.

מערכת ההפעלה תכלול את דפדפן כרום של גוגל, שיאפשר לגלוש לכל אתר באינטרנט דרך מסך הטלוויזיה.

מיקרוסופט ואפל מחפשות הצלחה

את הפרויקט משיקה גוגל יחד עם אינטל ויחד עם סוני, שתציע את הטלוויזיה הראשונה שתכלול את מערכת ההפעלה. מי שלא יחזיק טלוויזיה כזו יוכל להפעיל את השירות באמצעות ממיר מיוחד מבית לוג'יטק, שיתחבר לטלוויזיה ויציע גלישה באינטרנט דרך מקלדת עם עכבר. כמו כן, ניתן יהיה להשתמש בטלפון חכם המבוסס על אנדרואיד בתור שלט.

גוגל היא לא הראשונה שרוצה להביא את האינטרנט לטלוויזיה, אבל לפחות כרגע נראה כי מדובר בניסיון המשמעותי ביותר להעביר את חוויית הרשת לסלון בצורה פשוטה וידידותית, כך שגם צרכנים שלא יודעים להתעסק במכשירים והגדרות מסובכים יסתדרו איתה.

היום, הצרכן יכול לקבל כבר את האינטרנט במלואו או לפחות בחלקים החשובים לו בטלוויזיה. הדרך הפשוטה ואולי הפופולרית ביותר היא חיבור של מחשב נייד או נייח למסך באמצעות כבל, אולם מדובר בתענוג שמכריח להחזיק מחשב בסלון.

הניסיון הגדול ביותר להביא את הטלוויזיה לסלון התבצע לפני 3.5 שנים על-ידי ענקית אחרת - מיקרוסופט. המדיה סנטר של החברה, שנכלל בחלונות ויסטה, הציע לגלוש באתרים ייעודים ולקבל גישה נוחה לקבצים הנמצאים במחשב. אבל מחירו הגבוה לעומת ממירים מקליטים הוביל לכשלונו. כיום, למרות שהשירות נמצא בכל מחשב עם חלונות 7, חלק גדול מהצרכנים לא יודע על קיומו.

מה שכן מצליח הוא מזרימי מדיה (סטרימרים), שמאפשרים בעזרת קופסה קטנה עם חיבור אלחוטי לטלוויזיה לקבל גישה לכל תוכני הווידיאו, התמונות או המוזיקה שנמצאים במחשב, וגם לקבל גישה לאתרי אינטרנט ייעודים, כמו טריילרים לסרטים, חדשות, תמונות ותחנות רדיו מכל העולם. מדובר במוצר שנמכר לרוב בפחות מאלף שקל, ולמרות הצלחתו אינו מציג חוויה מושלמת של אינטרנט בטלוויזיה.

ענקית אחרת שמנסה כבר שנים להיכנס לטלוויזיה היא אפל, עם המוצר TV Apple. מדובר במוצר שלא נמכר בישראל, בגלל שהוא מבוסס על חנות התוכן של החברה, iTunes. הצרכנים יכולים לצפות בתוכני וידיאו מחנות התוכן וכן לקבל גישה לתמונות המאוחסנות במחשב שלהם ולראות קליפים מ-YouTube.

ניסיון אחר שייך לאינטל וליאהו, שפיתחו בסוף 2008 שבב שמתיישב במסכי טלוויזיה של יצרניות שונות. הטכנולוגיה, בשם Connected TV, הציעה ווידג'טים שונים על המסך הגדול, בהם צפייה בתמונות, מזג-אוויר ופרטים על משחק הספורט או התוכנית שהמשתמש רואה.

גם יצרניות טלוויזיות כמו פיליפס או סמסונג מנסות בשנה האחרונה לטפטף שירותי אינטרנט במסכים שלהן. מדובר בטלוויזיות שמגיעות עם חיבור לאינטרנט, כשהן כוללות לרוב דפדפני אינטרנט גרועים וגישה למספר שירותים בסיסיים כמו אתרי שיתוף התמונות פיקסה או פליקר, קליפים מ-YouTube וגישה לאתרי חדשות שונים.

בקרוב ב-HOT וב-yes?

גוגל הודיעה כי המכשירים יגיעו לחנויות בארה"ב בסתיו הקרוב ויימכרו ברשת בסט ביי. בישראל, בשביל שהשירות יעבוד, חברות הכבלים והלוויין צריכות לשתף פעולה עם גוגל ולפתוח בפניה את לוח השידורים שלהן.

את גישת חברות הכבלים והלוויין בארץ אפשר להסיק מצורת העבודה שלהן מול מיקרוסופט והמדיה סנטר שלה. כיום, רק yes מאפשרת גישה ללוח השידורים שלה למשתמשים במכשיר מהסוג הזה. לכן, כדאי לקוות שכשגוגל ירצו להכניס את המכשיר הזה לארץ, HOT לא תהווה חסם לכך.

בעבר, התבטא מנכ"ל HOT, הרצל עוזר, כי הוא מעוניין שצופי החברה יוכלו לראות את התכנים שלה בכל פלטפורמה טכנולוגית.

מ-yes נמסר בתגובה כי "כחברה המקפידה להיות בחזית הטכנולוגיה, אנו בוחנים את הדברים ואת השינויים ונקבל החלטות בהתאם".

ב-HOT סירבו להגיב בנושא לבקשת "גלובס".

אבל עד שהשירות יגיע או לא יגיע לישראל, יהיה מעניין לעקוב אחרי הניסיון של גוגל להיכנס לסלון הביתי - ולראות אם היא תצליח במקום שאחרות נכשלו בו.