גושן: "שכר הבכירים - תמרוץ לא יעיל ולא לטובת בעלי המניות"

גושן פרש שוב את משנתו בנוגע לפתרונות להתמודד עם שכר מנהלים מופרז לא פרופורציוני ואינו תואם את הביצועים ■ "תוצאות הכשלים בשכר הבכירים: חבילות השכר שאינן תואמות את טובת בעלי המניות, והן כוללות שכר מופרז ותמרוץ לא יעיל"

"יש לקבוע שכר מינימום, שמעבר לכך יידרש רוב מקרב הציבור באסיפה הכללית, בכדי לאשר את חבילת השכר". כך מציע יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, כפי שהציג בהופיעו היום בוועדת שרים לענייני חקירה הדנה בנושא שכר בכירים. גושן פרש שוב את משנתו בנוגע לפתרונות להתמודד עם שכר מנהלים מופרז לא פרופורציוני ואינו תואם את הביצועים.

גושן פרש את הכשלים בנושא שכר מנהלים: האחד - יצירת תמריצים לא נכונים, כמו למשל בונוס העשוי להימנע מהשקעות לטווח ארוך ולבצע השקעות מסוכנות בטווח הקצר; אופציות ומניות שאינן מתמרצות לטווח הארוך בשל תנאי הבשלה ומימוש לא ראויים; או תגמולי פרישה שניתנים ללא הערכה מראש של היקף תגמול הפרישה, ובדיעבד עלול להתברר שהוא גבוה בהרבה ממה שתוכנן, ורובו ניתן ללא קשר להשגת יעדים על ידי המנהל.

לדבריו, יש מקום לבצע ניתוח של תמהיל חבילת השכר וליצור מתאם נכון בין הרכיבים התלויים והרכיבים הקבועים, כך שמבנה החבילה יהיה מאוזן ולא יגרום לתמריצים לא נכונים.

לדבריו, לדירקטוריון יש קושי לעתים לאשר השכר בשל השפעה מצד ההנהלה ובעל השליטה. ואולם, יש קושי לאשרו באסיפה הכללית, בשל הקושי האובייקטיבי בניהול דיון מקצועי בפורום רחב.

תוצאת הכשלים הללו , אמר גושן, "היא שלעתים חבילות השכר אינן תואמות את טובת בעלי המניות, והן כוללות שכר מופרז ותמרוץ לא יעיל".

גושן חזר על הצעתו לפתרון: אישור השכר באסיפה הכללית, לאחר אישור הדירקטוריון. לכך יש שלוש חלופות: אישור באסיפה הכללית ברוב רגיל; אישור עם שליש תומך בכל המקרים; והחלופה המומלצת, כאמור: אישור האסיפה בדרך כלל ודרישה לרוב מקרב הציבור רק מעל סף מסוים. גושן מציע כי הסף ייקבע על ידי החברה ולא על ידי הרגולטור.

כל התהליך, לדבריו, מחייב פיקוח הוק בהרבה על הגופים המוסדיים ודרישה כלפיהם למלא את חובותיהם.