סקר מיוחד: עד כמה משפיע עיצוב העסק על השורה התחתונה?

סקר שערך מכון "מותגים" עבור "גלובס" ו"איקאה" יצא לבדוק את הנושא בקרב 200 בעלי עסקים ■ מסתבר כי לא רק ש-76% מהם בטוחים שהעיצוב משפר את הביצועים הכספיים - אלא שרבים מהם גם שבים ומחדשים אותו מדי שנה

הצלחה של בית עסק - בין אם מדובר בבית קפה ובין אם מדובר במשרד עורכי דין, בחנות, ובמידה מסוימת גם במפעל תעשייתי ובעסק ביתי - תלויה בין היתר בנראות ובעיצוב החלל. למראה החיצוני של העסק, כמו בפגישה עיוורת או באריזת מתנה, חשיבות לא מבוטלת בימינו. לא בכדי, בעלי עסקים משקיעים לא מעט כסף וחשיבה מאומצת בשאלה - כיצד לרתום את הנראות לטובת השורה התחתונה, ולהפוך אותה לכלי שיווקי לשמירת לקוחות קיימים ולגיוס לקוחות חדשים.

הקנקן, במקרה דנן, חשוב לא פחות ממה שבתוכו, ועל כך מעידים גם תוצאות סקר מיוחד שערך מכון "מותגים" עבור "גלובס" ו"איקאה" בקרב 200 בעלי עסקים, מתוכם 80 אדריכלים: 64% מהנסקרים השיבו כי תכנון חלל המשרד ועיצובו חשובים להצלחת העסק. כמו-כן, רוב הנסקרים, 76%, מסרו כי הסדר והארגון של המשרד חשובים לביצועים הכספיים של העסק. "במשרדים רבים אפשר לראות איך אלפי שקלים מתבזבזים מדי חודש בגלל בלגן. סידור נכון ויעיל יכול לחסוך זמן, כסף, איבוד לקוחות וסחורות וכאב ראש אחד גדול", אומרת שרית גושן-פנטי, בעלת חברת "סידורים".

למרות חשיבות העיצוב כאמור, רוב הנסקרים, 70%, השיבו כי עיצבו את המשרד בכוחות עצמם (52% מבעלי העסקים ו-96% מהאדריכלים). "95% מבעלי העסקים שמעצבים בעצמם ולא נעזרים בבעל מקצוע - ייכשלו", אומר ירון טל, מעצב פנים וחבר באגודת אדריכלי הפנים. לדבריו, עיצוב הוא כלי שיווקי חשוב שבא לענות על יצירת בידול ממתחרים וחווית לקוח. "עיצוב זה לא רק צבע על הקיר והשנדליר בתקרה. עיצוב מצריך חשיבה עיצובית מעמיקה. זאת שפה שצריך לדעת לדבר אותה. העיצוב בבתי עסק תפס מקום נכבד בעשור האחרון, אך לצערי, ועל כך מעיד הסקר, אנחנו עדיין חיים במדינת הקומבינה והחלטורה שבה מנסים לחסוך כמה אלפי שקלים למעצב".

"עשה זאת בעצמך" עולה בקנה אחד עם הממצא הבא בסקר: 35% מהנסקרים השקיעו סכום לא גדול של עד 10 אלף שקל כהשקעה ראשונית בעיצוב העסק. לעומתם, 14% השקיעו בין 10-25 אלף שקל; 18% - 26-50 אלף שקל; 16% - 51-100 אלף שקל; 5% - 101-205 אלף שקל; 7% - 251-500 אלף שקל; ו-4% השקיעו כהשקעה ראשונית מעל 500 אלף שקל בעיצוב המשרד.

הודפים אנרגיות שליליות

הסקר המשותף ל"גלובס" ול"איקאה", בחן, לצד ההשקעה הראשונית, גם את היקף ההשקעה השנתית בעיצוב המשרד: 63% מהעסקים משקיעים כל שנה עד 5 אלף שקל בעיצוב המשרד; 22% - 10-5 אלף שקל; 9% - 25-11 אלף שקל בשנה; 4% - 26-50 אלף שקל; 1% - 51-100 אלף שקל; ו-1% משקיעים בעיצוב המשרד בין 101 ל-250 אלף שקל בשנה. "המשרד הוא הראי של החברה, ולכן חשוב להשקיע בעיצוב אסתטי, נעים ומזמין. לא חייבים להשקיע עשרות ומאות אלפי שקלים. תוצאות טובות אפשר להשיג בהרבה פחות", אומרת רחלי מרום-דור, מנהלת המחלקה העסקית באיקאה.

הסקר בדק גם את מידת הפופולריות של "פנג שוואי" - שיטה סינית עתיקה לארגון חפצים ומבנים לשם יצירת אנרגיות חיוביות ולהדיפת אנרגיות שליליות.

26% מהנסקרים השיבו כי הם בעד יישום עקרונות "פנג שוואי" במשרדיהם, לעומת 20% נגד ו-37% חסרי דעה. למרות הפופולריות, 18% מהנסקרים כלל לא ידעו מה זה "פנג שוואי". ובאשר לקמעות נגד עין הרע (שום, חמסות וכיוצא באלה), לחם, כך מתברר, עדיין לא נס, אם כי הם פופולריים פחות מה"פנג שוואי": 12% מהנסקרים השיבו כי הם בעד תליית קמעות נגד עין הרע בבתי העסק שלהם, לעומת 47% נגד ו-42% חסרי דעה.

אינפו: מעצבים מאמינים שהסדר יקפיץ המכירות
 אינפו: מעצבים מאמינים שהסדר יקפיץ המכירות

אינפו: מעצבים ישקיעו בשדרוג שנתי
 אינפו: מעצבים ישקיעו בשדרוג שנתי

אינפו: מעצבים נוחות העובדים מעל הכל
 אינפו: מעצבים נוחות העובדים מעל הכל

אינפו: מעצבים לא מפחדים מעין הרע
 אינפו: מעצבים לא מפחדים מעין הרע

אינפו: מעצבים לבד
 אינפו: מעצבים לבד

מפעל עם שיק אירופאי: "בדיוק כמו לרצות לקנות אוכל במקום נקי"

האקווריום המתרומם כמחיצה בין חדר הישיבות למשרד, שולחן הקוורץ בצורת הכריש ומפל המים בכניסה למפעל, מסייעים לויקטור קצלי לרכוש את אמון הלקוחות

ויקטור קצלי, פק ליין / צלם תמר מצפי
 ויקטור קצלי, פק ליין / צלם תמר מצפי

כריש באקווריום רחב ידיים קידם עד לא מזמן את הבאים למפעל "פק ליין" של התעשיין ויקטור קצלי באזור התעשייה חולון. בהשראת "ד"ר נו", אחד מסרטי ג'יימס בונד, קצלי מיקם את האקווריום בדיוק בנקודה החוצצת בין משרדו הפרטי לחדר הישיבות.

"את האנשים שבאים לפגישות במפעל אני מושיב בחדר הישיבות, ובלחיצת כפתור מחיצה לבנה בין המשרד לחדר הישיבות מתרוממת, ופתאום רואים כריש. יש שנבהלים יותר ויש שפחות", אומר קצלי, "אבל כמעט כולם הגיבו ב'אם לא נחתום איתך על חוזה, תזרוק אותנו לכריש?'".

באחרונה, כריש המחמד מת וקצלי החליט לא להביא אחר במקומו, שכן הדבר אסור בחוק. "הפעם שוחה אצלי באקווריום דג חוקי מהסוג שנדבק לכריש, ודגי ים נוספים".

לא רק האקווריום והמחיצה המתרוממת, גם מפל המים המקדם את פני הבאים בשערי המפעל, שולחן גדול ממדים בחדר הישיבות מצופה קוורץ, שעוצב בהשראת הכריש ומזכיר אותו גם בצורתו, והעיצוב החיצוני של "פק ליין" - רחוקים מלהזכיר מפעל תעשייתי לייצור מכונות אריזה.

"מפעלים בענף שלנו בארץ נראים כמו מסגריות חשוכות. לשלנו יש שיק של מפעל אירופאי שמכבד את עצמו", אומר קצלי. לדבריו, "מפעל, כמו בית, צריך להיות יפה ומטופח כי ככה גם לעובדים יש יותר חשק לעבוד".

קצלי, שלפני מספר שנים העתיק את המפעל למבנה הנוכחי בהשקעה של 2.8 מיליון דולר, לא ייחס בתחילה חשיבות רבה לנושא העיצובי. "בהתחלה אבא אמר לי שאין לו צורך במבנה יפה", מספרת בתו, האדריכלית ליאה קצלי, שעיצבה את המפעל. "הוא אמר לי 'יש לי מכונית יפה, יש לי כריש ויש אותי. זה מספיק'. אבל עם תחילת עבודות שיפוץ המבנה, גם הוא הבין את הפוטנציאל העסקי הטמון במפעל מעוצב. היום כשהוא מקבל מחמאות מלקוחות מחו"ל והצעות לרכישת העסק, הוא מודה לי שהלכתי עד הסוף".

*כמה כסף השקעת בעיצוב?

ויקטור קצלי: "זה מעוצב יפה וחכם, אבל לא יקר".

*עד כמה העיצוב תורם לקידום המכירות?

"תורם מאוד. לקוח שבא ורואה מפעל יפה, נקי ומסודר, יש לו יותר אמון במפעל. הוא לא פוחד שאקח ממנו מקדמה ואברח. בתחום שלנו, אי-אפשר להתחיל פרויקט בלי מקדמת לקוח. לפיכך, לעיצוב יש חשיבות גדולה שללא ספק תורם לביזנס. בעיניי זה כמו לרצות לקנות אוכל במקום נקי. יש לנו לקוחות שמגיעים למפעל עם לקוחות שלהם מחו"ל כדי להראות להם מאיפה הם קונים מכונות. ויש לקוחות שבאים לשבת אצלנו סתם בשביל הכיף".

*עד כמה העיצוב תורם לתדמית שאתם רוצים לשדר?

"בעיצוב המפעל יש שימוש באלמנטים טבעיים כמו מים ודגים, ושימוש באלמנטים שיוצרים תחושה טבעית כמו דשא סינטטי ורצפה המדמה מראה של רגבי אדמה יבשה. כל אלה ועוד משקפים את התדמית הירוקה שהמפעל מעוניין לשדר כדי להתמודד, בין היתר, עם טענות שאריזות מזיקות לסביבה".

*גם באקווריום אתה רואה כלי שיווקי?

"זה גימיק נחמד שהוכיח את עצמו. כשרק פתחנו את המפעל, מישהו סיפר לאיזה לקוח פוטנציאלי מאנגליה שיש בישראל מפעל עם כריש שמייצר אחלה מכונות אריזה. כריש בעסקים".

פק ליין
פעילות: ייצור מכונות אריזה
בעלים: ויקטור קצלי
שנת הקמה: 1990
מספר עובדים: 70
העיצוב כמקדם מכירות: "לקוח שבא ורואה מפעל יפה, יש לו יותר אמון. העיצוב ללא ספק תורם לביזנס"

משרד שהוא בעצם מוזיאון: "יש לקוחות שמגיעים מוקדם כדי להסתכל מה חדש"

היחצ"ן רני רהב, שמאות יצירת אמנות ישראלית-עכשווית מעטרות את קירות משרדו, מאמין שכל דבר בחיי היומיום צריך להיות אסתטי, יפה, נעים וכיפי

רני רהב / צלם יונתן בלום
 רני רהב / צלם יונתן בלום

אוסף האמנות הישראלית-עכשווית של היחצ"ן רני רהב מוערך כשישי בגודלו בארץ. את קירות משרדו במגדל המוזיאון בת"א מעטרות מאות יצירות, בהן פורטרטים של ראשי ממשלת ישראל בעבר כמו יצחק רבין, אריאל שרון, שמעון פרס ואהוד אולמרט. רהב לא מוסר מהי היצירה היקרה ביותר, שכן לדבריו הוא "אוסף לשם האמנות". אך זו היקרה לו סנטימנטלית היא פורטרט של לאה רבין. "התחלתי לאסוף בזכותה", הוא אומר.

*כמה יצירות אומנות יש במשרד? מה השווי שלהן?

"אני לא נכנס למספרים, אבל האוסף מוערך כשישי בגודלו באמנות ישראלית עכשווית-מודרנית".

*אתה יכול להעריך כמה כסף השקעת בעיצוב המשרד?

"לא".

*האם מעמד של יחצ"ן-על מחייב משרד ברמה עיצובית שכזאת?

"אף פעם לא דנתי בזה, וזה לא עניין אותי. מכיוון שמתוך 24 שעות ביממה, אני מבלה 17 במשרד, עניין אותי שלי ולעובדים שלי יהיה כיף ונעים. בכלל אני חושב, שכל דבר בחיי היומיום, קרי בעבודה, צריך להיות אסתטי, יפה, נעים וכיפי. גם כשהיה לי משרד קטנטן בר"ג בתחילת הדרך, דאגתי שיהיה יפה, נעים ואסתטי, כי זה קודם כל עושה טוב לאנשים שיושבים בו ואחר-כך ללקוחות".

*אילו תגובות אתה מקבל מלקוחות?

"לקוחות אוהבים ונהנים מאוד ממה שהם רואים. יש כאלה שמגיעים מוקדם לפגישות כדי להסתכל מה חדש ושונה. יש מנהלים בכירים שתמיד אומרים שהם מעדיפים לבוא לפגישה כמה דקות לפני, כי לראות אומנות מרגיע אותם ועושה להם טוב".

*האם עיצוב המשרד הוא מקדם מכירות?

"אין לי מושג. כל דבר יפה, עושה טוב. אני לא חושב שעיצוב מהווה כלי שיווקי".

*האם משרד שנראה כמו מוזיאון עלול להרתיע לקוחות?

"תמיד עשיתי את מה שאני חושב. שאר הדברים לא מהווים פרמטר".

*האם עיצוב המשרד בא לידי ביטוי בתעריף שאתה גובה מלקוחות?

"אין שום קשר".

*יש לך במשרד קמעות נגד עין הרע?

"אני לא עונה על שאלות מהסוג הזה".

*ומה עם יישום עקרונות "פנג שוואי"?

"לא".

רן רהב
פעילות: תקשורת ויחסי ציבור
בעלים: רני והילה רהב
שנת הקמה: 1991
מספר עובדים: 40
העיצוב כמקדם מכירות: "אני לא חושב שעיצוב מהווה כלי שיווקי"

קליניקה באווירה מוטורית: "מי שמחפש עיצוב ויופי, שילך לספא בבית מלון"

הפיזיותרפיסט שגיא הלל חושב שלעיצוב אין כל משמעות. לכן לא היתה לו כל בעיה להקים את הקליניקה שלו בלב פארק מוטורי, בחדר ששימש בעבר את שומר הפארק

שגיא הלל, פארק מוטורי / צלם עינת לברון
 שגיא הלל, פארק מוטורי / צלם עינת לברון

שתי ציפורים במכה אחת. זו תמצית סיפורו של שגיא הלל, מומחה לפיזיותרפיה סינית, שפתח את הקליניקה שלו במרכז הפארק המוטורי "אקטיביפארק" בראשון-לציון - העסק השני שלו. הקליניקה - החדרון הקטן שבעבר שימש את שומר הפארק - ממוקמת בצמוד למסלול מכוניות קארטינג, וככזו היא רחוקה מלשדר "אווירת שאנטי", כמקובל בענף.

הלל לא רואה בכך חיסרון, רק יתרון. "אנשים באים אליי לטיפול כי הם זקוקים לעזרה, ולא כי בא להם פינוק. חשוב להם לקבל נטו טיפול ואפס פוזה. מי שמחפש עיצוב ויופי, שילך לספא בבית מלון. אצלי מקבלים נטו עבודה מקצועית. במקרה שלי, לא צריך להסתכל על הקנקן". לדבריו, את מרבית המשאבים הוא משקיע בימים אלה בהכנת הפארק לקיץ. "בניתי הצללה והכנסתי קרוסלת מטוסים ומתקני מים שונים, וזה יקר. את מה שיישאר, ייתכן שאשקיע בקישוט הקליניקה בתאורה ובאביזרי שאנטי שונים".

*למה למקם קליניקה בפארק שעשועים?

"אני מבלה הרבה שעות בפארק - מקור ההכנסה העיקרי שלי, וחיפשתי דרך לשלב אותו עם העיסוק השני שלי. הבנתי שבשעות המתות, אני יכול להתפנות לטיפולים".

*איך לקוח חדש מגיב למיקום ולנראות?

"בדקות הראשונות הוא מסתכל ושואל 'מה הקטע?'. אחרי הטיפול זה כבר לא מעניין אותו. לא קרה שלקוח בא, ראה, נבהל ועשה אחורה פנה. מה גם, ש-80% מלקוחותיי הם מ'פה לאוזן', והם יודעים מראש למה לצפות".

*האם יכולת לגייס יותר לקוחות אילו הקליניקה הייתה נראית אחרת?

"אני לא חושב שמיקום ועיצוב תורמים. מה שחשוב זה המוניטין. כך או כך, גם בקליניקה מעוצבת צריך לעבוד קשה לגייס לקוחות".

*יכולת לגבות תשלום גבוה יותר בקליניקה מעוצבת?

"אולי".

הטיפול המשולב
פעילות: פיזיותרפיה סינית
בעלים: שגיא הלל
שנת הקמה: 2009
מספר עובדים: אין
העיצוב כמקדם מכירות: "מה שחשוב זה המוניטין שלך. מיקום ועיצוב לא יכולים לתרום בעניין הזה"

סיטונאות בעיצוב מתחלף: "אנחנו חייבים לשדר רעננות למפיצים שלנו"

זאת הסיבה שיצרנית ויצואנית האופנה "סאקס", משקיעה מדי עונה 200 אלף שקל בעיצוב מחדש של אולם התצוגה שלה, המשתרע על שטח של 200 מ"ר

אילן ורונית חלפון, סאקס / צלם עינת לברון
 אילן ורונית חלפון, סאקס / צלם עינת לברון

אולם התצוגה של יצרנית ויצואנית אופנת הנשים "סאקס", המשתרע על שטח של 200 מ"ר בדרום תל-אביב, משנה את פניו מדי עונה בהשקעה של כ-200 אלף שקל. כל עונה והעיצוב שלה", אומר אילן חלפון, מבעלי החברה. לדבריו, אולם תצוגה, גם אם הוא פונה לסיטונאים ולמפיצים בלבד, עדיין הוא חייב להיראות אסתטי, דינמי, מעודכן ומוקפד.

"כשחולצת הטריקו הכי פשוטה שלך נמכרת באירופה ב-60 אירו, אולם התצוגה שלך לא יכול להיראות כמו שוק.העיצוב של אולם התצוגה, צריך לשדר את ה'אני מאמין' של החברה, ולהיות הומוגני למוצר. ואת זה - לפי איך שאולמות תצוגה בדרך-כלל נראים בארץ - לא הרבה מצליחים להבין".

"סאקס", המפעילה בארץ רשת של שמונה חנויות, מייצאת לאיטליה, שוויץ, יוון, גרמניה, צרפת, הולנד, ספרד ולמדינות הסקנדינביות, ומארחת בקביעות מפיצים ממדינות אלה.

*אתם משקיעים כ-200 אלף שקל בעונה בעיצוב אולם התצוגה מחדש. על מה הולך הכסף?

"אנחנו מחליפים רהיטים, ריפודים, סטנדים, תאורה ועוד, וכל זה עולה כסף. במחסן שלנו הצטברה כמות גדולה של רהיטים וחפצי נוי מעונות קודמות, שאת חלקם אנחנו מעבירים לתרומה. אין ברירה, אנחנו חייבים לשדר משהו חדשני ורענן כלפי המפיצים שלנו".

*איך נראים אולמות התצוגה של המפיצים שלכם באירופה?

"מעוצבים ברמה הכי גבוהה שיש, ולנו אין את הפריבילגיה לא ליישר איתם קו. אנחנו חיים בעולם שככה הדברים צריכים להיות ולהיראות. גם המשרדים שלנו מוקפדים. זה חלק מהדנ"א של החברה".

*עד כמה העיצוב הוא כלי שיווקי?

"העיצוב זה הפנים ותעודת הזהות שלנו. העיצוב הוא כלי שיווקי כי הוא מצביע על הסטנדרטים של החברה, ותורם להערכה של הלקוחות.כשלקוחות פוטנציאליים נכנסים לאולם התצוגה שלנו, העיצוב תורם לבניית חוות דעת חיובית שלהם עלינו. גם אני כלקוח של מישהו אחר מושפע ממראה. אני לא אסגור עסקה בחו"ל עם מישהו שיושב במשרדים שלא נראים לי ראויים".

*האם השקעה בעיצוב עלולה להרתיע לקוחות?

"תלוי. אם אתה פונה לשוק פרמיום, זה לא אמור להרתיע אלא ההיפך".

*האם אתם עושים שימוש בקמעות נגד עין הרע או ב"פנג שוואי"?

"בעיצוב שלנו יש פה ושם מוטיבים של פנג שוואי".

סאקס
פעילות: יצרנית ויצואנית אופנת הנשים
בעלים: פוקוס (50%), משפחת חלפון (50%)
שנת הקמה: 1984
מספר עובדים: 100
העיצוב כמקדם מכירות: "העיצוב הוא כלי שיווקי שתורם לבניית חוות דעת חיובית של הלקוחות עלינו"

10 טיפים לשימוש בעיצוב העסק כמקדם מכירות

על-פי שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה ישראל

שלומי גבאי, מנכ
 שלומי גבאי, מנכ

1. אין טוב ממראה עיניים

תצוגה של בית עסק שווה אלף מילים. כשהתצוגה מזמינה, מוארת כראוי ומסודרת לפי היגיון וצורך של הלקוח - המכירות יעלו.

2. חמשת החושים

"נא לא לגעת" היא בקשה שלא תורמת לשורה התחתונה. מומלץ לתת ללקוח להתנסות, להרגיש, להריח ולגעת במוצרים.

3. צבעים

זכור מי קהל היעד שלך ומה האופי של בית העסק, ויישם את העיצוב בהתאם. למשל, גוון ורוד לא מתאים לחנות בגדי גברים וגוונים כהים אינם מתאימים לחנות ילדים.

4. הלקוח לא תמיד בא לבד

כדאי לכלול בעיצוב העסק גם פינות ישיבה, אזורי מנוחה למלווה מבוגר או הפעלה מסוג זה או אחר לילדים, כדי לאפשר ללקוח ליהנות מחוויית קנייה נטולת הפרעות.

5. נגישות

לצד היופי ועיצוב בית העסק, חשוב לזכור שלנגישות של לקוחות נכים ומוגבלים לבית העסק שלך, חשיבות לא פחותה.

6. חלוקה ברורה של אזורים

בכל בית עסק אליו מגיעים לקוחות כדאי לייצר חלוקה ברורה לאזורים שונים של החלל. זה יוביל לבהירות ולתחושת ביטחון אצל הלקוח.

7. תאורה

תאורה נכונה מייצרת אווירה ואף מיקוד על מוצר זה או אחר. אווירה נכונה תייצר כר פורה לעסקים.

8. אביזרים כמיתוג

אביזרים בבית העסק, תמונות למשל, הם כלים מיתוגיים המשקפים אותך ואת לקוחותייך. לכן, תמונות אומנות יקרות לא יתאימו, למשל, לחנות ירקות.

9. לא לחכות לפסח

הכי חשוב, בלי קשר לסוג העסק וכמה הוא מפואר ומעוצב, אם הוא לא יהיה נקי, אסתטי ומאורגן, לקוחות ידירו רגליהם ממנו, ולהיפך.

10. אחידות משדרת מומחיות

עיצוב אחיד בעל שפה אחידה בבית העסק משדר מומחיות של בית העסק וחשיבה על פרטים קטנים.