בואו נודה - אין אלטרנטיבה למניות

תחזיות הגורואים השחורות נענות בתשואות מצד התקשורת, אבל הבה וניזכר לרגע ב-2008

מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד

בימים אלו חוזרת התקשורת לחגוג בכותרות מרעישות על חזרת הדובים וניצחונם על השוורים. הציבור ממהר למשוך את כספו והפדיונות בקרנות הנאמנות לא מאחרים לבוא.

קשה להתמודד עם רצף התחזיות הקודרות בנוגע לזירה המקרו כלכלית ובנוסף לשמוע את כל המומחים הטכניים מספרים על שינוי מגמה וחציית הממוצע הנע של השוק ל-200 ימים כלפיי מטה.

אין ספק, עם מספר עובדות קשה להתווכח - האדום חזר לצבוע את המסכים מסביב לעולם, רמת הפחד שוב עולה וחוסר הוודאות שמאפיין את השווקים בשנתיים האחרונות גורם שוב לתנודתיות גבוהה שמקשה על פעילים בשוק, אשר מנסים לייצר רווחים גם בשוק עולה וגם בשוק יורד.

אך לא כך הדבר בקרב מרבית הציבור, אשר אין ברשותו ידע מספיק בשביל לנצל מכשירים פיננסיים מתוחכמים בכדי ליהנות גם משוק יורד, כך שהפחד מהשוק הנוחת, מכותרות העיתונים והדובים האימתניים, גורמים לציבור שרק לאחרונה חזר לבורסה, ברמות השיא שנרשמו רק לפני חודש, לקבע את הפסדיו האחרונים, למשוך את כספו, ובמהירות עצומה לשנות את תחזיותיו האופטימיות לתחזית קודרת של מדינות קורסות ופשיטות רגל כלליות.

איני מתיימר לנבא את היקף המשבר באירופה, אך חשוב להבין שבעצם הבעיות באירופה היו ידועות היטב גם בזמן שבו השווקים תיקנו את הירידות של 2008 בצורה חדה כלפיי מעלה, ואך טבעי שהירידות האחרונות מגיעות לאחר הראלי המדהים של 2009.

מדהים לראות עד כמה הזיכרון שלנו קצר, כאשר כל אלו שמיהרו לממש ולפדות בסוף 2008, הזילו שוב דמעה על הרווחים התיאורטיים בסוף 2009. לו רק לא היו ממהרים לממש. לו רק...

בשביל ש"לו רק" לא יהיה מנת חלקנו בעוד שנה, כדאי להסתכל על עוד מספר עובדות - הכלכלה העולמית הסובלת מהמשבר באירופה, צפויה לשמר רמת ריביות נמוכה, וכאשר התשואה האבסולוטית בשוקי האג"ח אינן משהו, אני מרגיש בנוח לחזור ולפנות אל שוק המניות, עכשיו, דווקא עכשיו.

רווחיהן של החלק הארי מבין 500 החברות הגדולות בארה"ב הכו את תחזיות האנליסטים שני רבעונים ברציפות וסיפקו תחזיות חיוביות גם להמשך השנה, מכפילי הרווח של החברות אינם גבוהים ברמה היסטורית ותשואת הדיווידנד הגלומה במחירים עודנה גבוהה.

לציבור אין אלטרנטיבה אמיתית לשוק המניות, מחירי הדירות בשיא והשקעה בנדל"ן נדמית כמסוכנת, כאשר התשואה על נכסים רבים אינה אטרקטיבית, הריבית על הפיקדונות אפסית, וכל מי שחשיבה ארוכת טווח עומדת לנגד עיניו, אל לו לפחד מלכלול רכיב מנייתי בתיק ההשקעות שלו.

חובה להיות בררן, רצוי לפעול על פי מתודולוגיה ברורה ואין להשקיע כסף שעשויים להיות זקוקים לו בזמן הקצר, אך במבט ארוך טווח -שוק המניות מציע היום את אחת החלופות היותר אטרקטיביות בשוק ההון.