פריץ חדש בעיירה

מי שישקיע הון בחיפוש גז יהפוך ברגע לנצלן מרושע, חומס הון ציבורי, חסר מצפון ומופקר

ד"ר דפנה פפר היא מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

ח"כ מירי רגב מהספסלים האחוריים בליכוד מנסה להשיג כותרות ויהי מה: כשנתניהו החליט על הקפאת הבניה בשטחים רגב זעקה ואפילו משבר עם ידידתנו ארה"ב לא הרתיעה. את השבוע פתחה רגב בהצעה טיפוסית - 80% מס על מי שמרוויח מעל 300 אלף שקלים, 70% מס על שכר מעל 200 אלף שקלים, 60% מס על שכר של מעל 100 אלף שקלים. לרגב יש כמובן שפע הסברים ומיד היא מתעתדת להגיש הצעת חוק בנושא שכר הבכירים.

לפי רגב, אדם שירוויח 300 אלף שקלים ישלם מס של 240 אלף שקלים ויישארו לו 60 אלף שקלים נטו. ספק אם רגב שקלה האם לבכיר כדאי להרוויח רק 100 אלף שקלים ולהישאר ביד עם 40 אלף שקלים נטו בלבד? על השכר שבין 100 אלף שקלים ל-300 אלף שקלים הנטו יצמח רק ב-20 אלף שקלים והמס יזנק פלאים מ-60 אלף שקלים עד ל-240 אלף שקלים... בשביל 20 אלף שקלים נטו נוספים לשכר מישהו יסכים לשלם למדינה 180 אלף שקלים מס? ספק.

מה אכפת לרגב מי יסכים ומי מוכן, למה כדאי ולמה לא כדאי. האם שר האוצר, ראש הממשלה, הנגיד חושבים כמוה אם לאו, לרגב אכפת מדבר אחד - לקבל כותרת. אם בדרך אגב בוחר תמים או סתם אוויל יחשוב שמירי היא מגינת הציבור הנרמס מול שכר הטייקונים, אוליגרכים, גזלנים, שודדי יתומים ואלמנות, רגב תקבל בונוס.

הפיראטים של הגז

מחקר שכונה בתקשורת: חובבני, לא אמין, לא רציני, ושלל תארים מפוקפקים זכה השבוע לחשיפה נאה - שיעור הכנסות מדינת ישראל מתגליות גז - הנמוך בעולם. את המחקר המעוות מבססים החוקרים על הנחת USGS (המכון הגיאולוגי האמריקאי) שהעריך כי במימי ישראל מונח גז בהיקף של 540 מיליארד דולר.

לא פחות ולא יותר. להזכירנו שעד היום נמצא גז בתמר ובים תטיס בלבד אבל 540 מיליארד דולר מחכים לקודחים המאושרים. אוצר. סוג מטורף של בהלה לזהב שאיש אינו יודע עדיין על קיומו הממשי רק שכולם משערים שקיים.

המחקר המופלא בדק הכנסות ממשלות ברחבי העולם מהפקת גז ונפט ומצא שישראל נמצאת במקום האחרון - 40% בלבד. כמובן שהמחקר לא טרח להזכיר שהיו שני ניסיונות חיפוש בודדים שהצליחו מסחרית אחרי רבים שנכשלו בישראל ובהם טבעו מאות מיליוני שקלים. המחקר גם לא עסק באופן מעמיק במצב הגיאופוליטי הרגיש באזורינו, ברצון הממשלתי לעודד חיפושי גז ונפט, בעלויות העצומות של ההפקה ובסיכון שנטלו המחפשים.

המחקר התלוש לא הבדיל במתכוון בין מדינות עם שלטון רודני או מלוכני שמלאים נכסים ולא הזכיר שיש מדינות בהם התמלוגים נמוכים מישראל. מטרת המחקר הייתה אחת - להשיג כותרת בדיוק כמו מירי רגב יקירתנו.

מי שיחפש גז וישקיע הון יהפוך ברגע למנצל המחצבים הטבעיים ששייכים לכל הציבור. לא רק למנצל אלא גם לחומס, חסר מצפון, והלקסיקון הקבוע והשגרתי בארצנו בנוסח - נצלן מרושע, הפקרות, פיראט ועוד. כמובן שנמצא ח"כ שירים את הכפפה וייקח את המחקר האומלל להגשת הצעת חוק להעלאת התמלוגים.

סכנה טמונה לממשלה ולציבור מהצעות אדיוטיות. יש אצלנו מנהג משונה שהפך להרגל - הצעות טיפשיות הופכות במקרים רבים להצעות חוק. שלי יחימוביץ "החסודה" תאגף את רגב משמאל וחיים כץ נציג "העמלים" בכנסת שמחזיק בכמה כובעים מוזרים מסוגלים להגיש הצעה משותפת ולא דמיונית בנוסח - כל מי שקודח גז ומרוויח מעל 7,619 שקלים לחודש ישלם 88.5% מס ו-17.9% ביטוח לאומי ויקבל בתמורה מס הכנסה שלילי על חובותיו.

גם ביבי המזגזג ויובל הפילוסוף מתקשים לשלוט בח"כים "החברתיים" שלפעמים הופכים לאתונו של בלעם. נמאסתם. תשאלו את מרבית האזרחים ותבינו שאתם בדיחה תפלה.