לאחר השדרוג ב-MSCI ואחרי היציג: הדולר עולה ב-0.4%

פעיל בשוק בשיחה עם "גלובס": "השדרוג ב-MSCI יחזק השקל" ■ הדולר היציג נקבע בירידה של 0.6% ב-3.845 שקלים והאירו היציג עלה ב-0.2% ל-4.729 שקלים ■ בעולם נסחר האירו סביב 1.23 דולרים

לאחר קביעת השערים היציגים, ואחרי השדרוג של ישראל ב-MSCI ל"משק מפותח", השקל נחלש מול הדולר ומתחזק מול האירו - כיוונים הפוכים מאלו שנרשמו עד קביעת היציגים. הדולר מוסיף בשעה זו 0.4% לשער של 3.862 שקלים, והאירו נחלש ב-0.5% ל-4.71 שקלים.

מוקדם יותר, במהלך המסחר הבין-בנקאי היומי ועד קביעת היציגים הדולר רש ירידה חדה מול השקל במקביל לשינוי המגמה בשוקי ההון מסביב לעולם והעליות החדות בבורסה של תל-אביב. הדולר היציג נקבע היום ע"י בנק ישראל בירידה של 0.65% בשער של 3.845 שקלים, והאירו התחזק ב-0.2% לשער יציג של 4.7294 שקלים. בעולם נסחר הדולר בהחלשות מול רוב המטבעות. האירו מתחזק ל-1.2294 דולרים לאחר שקודם לכן נחלש ל-1.225 דולרים.

לאחר פריצת ההתנגדות ב-3.816 שקלים, במחלקה הטכנית בבנק הבריטי ברקליס מתחזקת ההערכה כי הדולר יזנק לעבר 3.94 שקלים ואף 3.98 שקלים, אם כי האנליסטים מעריכים לא פוסלים אפשרות שהדולר יעלה מעל 4 שקלים. כך עולה מסקירה ששיגר ברקליס ללקוחותיו, אשר הגיעה לידי "גלובס".

בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה נרשמו היום (ד') עליות, לאחר שהמסחר בבורסות של וול סטריט הסתיים אמש במגמה מעורבת. זאת, לאחר שהיום נפתח בירידות חדות, בהמשך לירידות חדות בבורסות מסביב לעולם על רקע המשך חששות מהתפשטות משבר החובות באירופה.

החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על עליות של 1% בפתיחת המסחר היום ובבורסות אירופה נרשמות כעת עליות שערים חדות.

בחזרה לישראל. היום מתבצע השדרוג של ישראל ב-MSCI ממעמד של שוק מתפתח לשוק מפותח, מהלך שאמור להפעיל לחץ על השקל ולתמוך בדולר (קרנות שווקים מתפתחים ימכרו מניות בתל-אביב וימירו את השקלים לדולרים כדי להשקיע בשווקים אחרים). ואולם, ייתכן שמרבית הלחץ כבר הופעל אתמול. בנוסף, קרנות שווקים מפותחים מתחילות בכניסה לישראל כך שייתכן וייווצר איזון מסויים ואף ייסוף של השקל בימים ובשבועות הקרובים. בסך הכל ההערכות בקרב פעילים בשוק כי השינוי יביא לכניסה של כ-1.5 מיליארד דולר לישראל.

"בסך הכל השדרוג ב-MSCI הוא אירוע חיובי והוא צפוי לחזק את השקל בטווח הבינוני והארוך. בטווח של הימים הקרובים, עם זאת, אף אחד לא יודע מה צפוי לקרות אך אולי התחזקות השקל היום מרמזת על העתיד", אמר בשיחה עם "גלובס" פעיל באחד מחדרי המסחר.

לאחר האטה מסויימת בצמיחה, המשק הישראלי ישוב ויאיץ ובסך הכל צפויה התרחבות של כ-3.8% בתמ"ג של ישראל השנה. כך מעריכים כלכלני ה-OECD בתחזית שהתפרסמה היום. ב-2011 צפויה צמיחה של 4.2%. כלכלני הארגון חוזרים על קביעתם כי "בנק ישראל צריך לסיים את מדיניות רכישת הדולרים שלו". הנגיד פישר צפוי להעלות באופן משמעותי את הריבית עד סוף 2011, נאמר בהודעה.

מחדר המסחר של הראל פיננסים נמסר כי אתמול היינו עדים לאחד מימי המסחר התנודתיים ביותר בדולר/שקל, כאשר מגמות של רכישות זרים ואינטרסים להשיג פקיעת אופציות בורסאיות גבוהה הובילו את היציג ל-3.87. כניסתה של ישראל למדד ה-MSCI אף הוא עמד אתמול במרכז המסחר, כאשר ייתכן ולדבר היה השפעה נקודתית על המסחר. יחד עם זאת, ברור שהטריגר להתחזקות הדולר היה הקטנת פוזיציות לונג שקל של זרים, לאור התחזקות הדולר בעולם.

עוד באסיה, ממשלת דרום קוריאה הודיעה היום כי תשתף פעולה עם הבנק המרכזי במדינה על מנת לקחת צעדים אגרסיביים לייצוב התנועה במטבע הוון בשוק המט"ח. "אנחנו נעקוב מקרוב אחרי הביקוש למטבע זר ונספק נזילות מספקת, בנוסף לצעדים נוספים בהם ננקוט על מנת לייצב את השווקים. בנוסף, נפעל למזעור הפגיעה בכלכלה כתוצאה מהמשברים באירופה ובמקומות אחרים בעולם", אמר שר האוצר.

אתמול, נזכיר, המסחר בשוק המט"ח המקומי התנהל תוך התחזקות דרמטית של הדולר. בנק ישראל קבע את השער היציג החדש בעלייה של 1.55% לרמה של 3.87 שקלים על רקע המשך התחזקותו בעולם. מדובר ברמתו הגבוהה ביותר של הדולר מאז 12 באוגוסט 2009. האירו היציג נקבע בעלייה של 0.21% לרמה של 4.721 שקלים.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]