כשהשווקים סוערים במיוחד: המניות שיספקו לכם שקט נפשי

שוקי העולם חווים בתקופה האחרונה דרמות, טלטלות וסערות - השוקים מגיבים בתנועות חדות על כל חדשה שלילית וחיובית, ויש שאומרים שהרגישות הזו אף תוסיף ותתגבר ■ "גלובס" אסף המלצות מחמישה מומחים שמסמנים חמש מניות שיכולות להוות "כדור הרגעה" למשקיעים

1. Energy Transfer Partners

ממליץ: רון אלקון, רו"ח, צוות מחקר אפסילון

מניית אנרג'י טרנספר פרטנרס היא מניה דפנסיבית, שמציגה ביטא של 0.49 בלבד, במקביל לתשואת דיבידנד של כ-8%. ETP עוסקת בהובלה ושיווק של גז טבעי בארה"ב, משדות ההפקה שלו בטקסס ולואיזיאנה אל מרכזי התעשייה בקליפורניה ובמרכז ארה"ב.

הדבר נעשה באמצעות רשת צינורות ענק באורך של מעל 26 אלף קילומטר.

ETP מציגה תזרים מזומנים חזק ויציב שמושג על ידי שילוב של שני גורמים: צבר הזמנות מובטח מראש - עלויות ההקמה של תשתית הובלת הגז הן כה גבוהות, עד שלא בונים צינור הובלה חדש לפני ש-90% מכושר ההובלה שלו נמכר מראש ללקוחות; גידור מראש של הכנסות באמצעות נגזרים - החברה מבצעת עסקאות, שמבטיחות לחברה שיעור רווח קבוע, שאינו תלוי בתנודות של מחיר הגז הטבעי בארה"ב.

בנוסף, על רקע העלייה המחודשת בתפוקה התעשייתית בארה"ב, ETP צפויה ליהנות בשנים הקרובות מהפירות של השקעות חדשות בהיקף של כשני מיליארד דולר, שבוצעו בשנתיים האחרונות.

יש לציין כי ETP היא שותפות שקופה לצרכי מס. מבנה משפטי זה פוטר את החברה מתשלום מיסים, כך שמחזיקי המניות משלמים מס רק על הדיבידנד שהיא מחלקת.

2. החברה לישראל

ממליץ: אבי מאיר, מנכ"ל כוון ניהול תיקים

החברה לישראל הינה חברת החזקות הפועלת בתחומי הייזום, קידום ופיתוח של עסקים בישראל ובחו"ל, בעיקר באמצעות חברות בנות. החברה בוחנת מעת לעת הזדמנויות השקעה בתאגידים ומיזמים בתחומים שונים בישראל, ומיזמים זרים או כאלו בעלי פעילויות בינלאומיות, תוך התמקדות בגופים בעלי היקף פעילות רחב או בעלי פוטנציאל להיקף כזה. בפעילויות בהן בוחרת החברה להשקיע, היא שואפת להחזיק בשיעורי החזקה משמעותיים.

החברה לישראל פועלת באמצעות מערך של תאגידים מוחזקים בענפי הכימיקלים, הספנות, האנרגיה והטכנולוגיה המתקדמת. כמו כן, פועלת החברה בייזום ופיתוח של עסקים נוספים.

עיקר החזקותיה של החברה לישראל הן בחברת הדשנים כי"ל (53%), יצרנית השבבים טאואר (37%), חברת הספנות צים (99%), חברת המכוניות החשמליות בטר פלייס (33%) ובבתי הזיקוק (37%).

משקלה של כי"ל בפורטפוליו הנכסים של החברה שווה ערך ל-28 מיליארד שקל על פי שוויה בשוק, בעוד שוויה של בז"ן נאמד ב-1.9 מיליארד שקל. ביחד, אלו גבוהים משווי השוק של החברה לישראל עצמה, שעומד על כ-23 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, להערכתנו, מדובר בהזדמנות השקעה שיכולה לנצל את הדיסקאונט הקיים.

3. בנק לאומי

ממליץ: מורן נחשוני, אנליסט במחלקת מאקרו ואסטרטגיה של אקסלנס נשואה

מניות הבנקים הציגו ירידות חדות בחודש האחרון, בעקבות התיקון בשוקי העולם ומתוך חשש ליציבות המערכת הפיננסית העולמית. בנוסף לכך, מניות הבנקים הציגו תשואת חסר על פני שוק המניות המקומי, כשהסיבה לכך, ככל הנראה, היא מכירות של משקיעים זרים בעקבות יציאתה של ישראל מרשימת השווקים המתעוררים של מורגן סטנלי (MSCI).

עם זאת, בסופו של דבר, הכלכלה מנצחת את המסחר. השיפור במצב המאקרו-כלכלי בישראל והצמיחה החזקה של המשק יבואו לידי ביטוי בתוצאות הבנקים בכלל ולאומי בפרט, על ידי ירידה בהפרשה לחובות מסופקים, צמיחה בתיק האשראי ומעבר לרווח מפעילות בנקאית "מסורתית".

בנק לאומי צפוי לחזור ולחלק דיבידנדים במהלך השנה הקרובה, מה שיעלה את האטרקטיביות שלו בקרב משקיעים מוסדיים וזרים. יש לשים לב כי התשואה על ההון החזויה לא יכולה לחזור לרמת שנות הגאות, עקב יישום כללי באזל II ו-III, אשר דורשים מהבנקים לרתק יותר הון מבעבר לצורך שמירה על יציבותם, ולכן להעניק פחות אשראי לציבור.

4. מטריקס

ממליץ: ערן ציגלר, פעילים ניהול תיקים

מטריקס הינה ממובילות שוק ה-IT בישראל ועוסקת במגוון רחב של פעילויות בתחום, כגון פתרונות ושירותי תוכנה, שיווק והטמעת מוצרי תוכנה, הדרכה ועוד. לחברה מעל ל-500 לקוחות בשוק הישראלי, והיא מתמחה בענפי הבנקאות והפיננסים, תקשורת וביטחון, תעשייה ומסחר וממשלה והמגזר הציבורי.

מכירות החברה עלו בהתמדה מכ-900 מיליון שקל בשנת 2004 לכ-1.45 מיליארד שקל אשתקד. שיעורי הרווח עומדים בטווח העליון ביחס לענף, כ-7%-8%, ושומרים על יציבות בשנים האחרונות, עם מגמת עלייה.

ברבעון הראשון השנה הציגה מטריקס הכנסות של כ-371 מיליון שקל שכ-66% מהן נבעו מפתרונות ושירותי תוכנה. מדובר בירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, שנבעה מהמשבר הכלכלי, אך גם מכך שבחברה התקבלה החלטה להתמקד בפעילויות בעלות רווחיות גבוהה ולסיים פרויקטים הנושאים רווחיות נמוכה.

כתוצאה מכך, למרות הירידה בהכנסות, ניתן לראות שיפור ניכר ברווחיות. הרווח התפעולי הסתכם בכ-32 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל.

לחברה הנהלה מנוסה שהשכילה לפעול בשנתיים האחרונות בצורה אחראית ויעילה והגיבה מהר וביעילות למשבר הכלכלי. יציבות החברה לאורך השנים מאפשרת לה להציג תזרים מזומנים חזק מדי שנה ולחלק דיבידנדים של כ-50% מהרווח מדי רבעון.

5. אסם

ממליץ: אלעד קראוס, אנליסט בהראל פיננסים

אסם הינה מהחברות המובילות בישראל בתחום המזון, שמציעה מגוון מוצרים ממותגים בתחומי המזון בהם היא פועלת.

בשנים האחרונות אסם הרחיבה את פעילותה על ידי מיזוגים ורכישות, כגון רכישת 51% ממטרנה אשר נתנה לה דריסת רגל בשוק המזון לתינוקות, רכישת מלוא ההחזקה בטבעול ורכישת החברות טרייב ופודטק בארה"ב.

אסם מוחזקת בשיעור של 53% על ידי חברת נסטלה העולמית, ועקב כך נהנית מסיוע במחקר ופיתוח כמו גם בידע לוגיסטי ומכירתי. להערכתנו, החזקה זו נותנת יתרון לאסם על אף שהיא גם מגבילה אותה בכניסה לשווקים בחו"ל.

אסם הצליחה, בשוק עם צמיחה נמוכה, להציג ב-2009 גידול ברווח של 16% ל-434 מיליון שקל. שיפור זה הינו המשך ישיר לעובדה שבתריסר השנים האחרונות החברה מציגה שיפור ברווח התפעולי.

להערכתנו, אסם תמשיך בצמיחה שאפיינה אותה, וזאת על בסיס מותגים חזקים קיימים וכן מותגים חדשים.

בנוסף, אנו מעריכים כי אסם עשויה להגדיל את שיעור הרווח, על ידי המשך ההתייעלות הפנימית וכן מיזוגים ורכישות אשר צפויים להגדיל את הרווח.