מתנתקות מהתלות בנפט: פז ובז"ן משדרגות בתי הזיקוק שלהן

התנודתיות במרווח הזיקוק הביאה את בתי הזיקוק לבצע השקעות, שישפרו את הרווחיות שלהם ■ בפז החליטו לבצע שדרוגים והשקעות שיקטינו את העלויות התפעוליות ואילו בבז"ן החליטו להקים את הפצחן המימני, שיגדיל את גמישות הייצור

המשבר הפיננסי, שהחל ברבעון הרביעי של 2008, השפיע בצורה מהותית על מגזר הזיקוק, כאשר עודף היצע לצד ירידה במרווחי הזיקוק, הביא לירידה משמעותית בתוצאות בתי הזיקוק.

בהתאם לכך, תוצאותיהם של שני בתי הזיקוק הפועלים בישראל, זה שבחיפה שנמצא בבעלות בז"ן וזה שבאשדוד שנמצא בבעלות פז , היו נמוכות בהשוואה לתקופות קודמות.

כך לדוגמה, הרווח התפעולי החשבונאי של חטיבת הזיקוק של פז, צנח ב-2009 ב-42% ל-291 מיליון שקל, כאשר גם ברבעון הראשון של 2010, בו נרשמה התאוששות קלה במרווח הזיקוק, הוא נותר נמוך ועמד על 42 מיליון שקל.

בז"ן מציגה נתונים טובים הרבה פחות ברבעון הראשון של השנה, וההפסד התפעולי שלה עמד על 4.2 מיליון דולר. עיקר הנזק של בז"ן במשבר האחרון נרשם ברבעון הרביעי של 2008, בו רשמה החברה הפסד תפעולי של לא פחות מ-317 מיליון דולר, בעקבות הירידה החדה במחירי הנפט, שהתרחשה ברבעון זה וגרמה להפסדי מלאי גבוהים, מה שגם הוביל לשינוי מדיניות ההגנה של החברה על מלאי התזקיקים שלה.

פז לא חושפת

לתקני החשבונאות הבינלאומיים (IFRS) יש השפעה מהותית על תוצאות פז, עקב עסקאות גידור שהחברה מבצעת על מלאי הנפט שלה, שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד, ועסקאות החלף שהחברה ביצעה על איגרות החוב צמודות המדד של החברה.

לכן פז מפרסמת לצד המספרים החשבונאיים, גם את הנתונים המתואמים שמנטרלים את השפעת הגורמים הללו, מה שמביא לכך שהחברה מציגה שני נתוני רווח - חשבונאי ומתואם.

כך לדוגמה, ברווח הנקי החשבונאי של כל קבוצת פז ברבעון הראשון חלה עלייה של 30% ל-131 מיליון שקל, אולם ברווח המתואם, שהיה גבוה מהרווח הנקי החשבונאי, חלה ירידה של 25%, ל-155 מיליון שקל.

מרווח הזיקוק הוא ההפרש בין מחיר הנפט הגולמי שרוכש בית הזיקוק למחיר בו הוא מוכר את התוצרים המזוקקים, כך שהוא מהווה אינדיקציה לשולי הרווח של בתי הזיקוק.

סוכנות רויטרס מפרסמת מרווח זיקוק אינדיקטיבי עבור בתי זיקוק בעלי יכולת פיצוח נפט גולמי מסוג אורל באגן הים התיכון, שמהווה מדד ייחוס ליתר בתי הזיקוק. בשנים האחרונות עמד מרווח הזיקוק על כ-5.5 דולר לחבית, ואילו ב-2009 הוא צנח ל-1.9 דולר לחבית.

בעוד בז"ן מפרסמת את מרווח הזיקוק שלה, בפז מעדיפים לשמור את המידע החיוני לעצמם, אולם ההערכות הן כי היא מציגה מרווח זיקוק גבוה לעומת מרווח הייחוס, בין היתר כיון שהיא מזקקת פחות מזוט ויותר דלקים לתחבורה.

היתרונות של פז

בית הזיקוק שמפעילה פז באשדוד, הוא בעל תפוקה של כ-92.5 אלף חביות ליום, כמחצית מהתפוקה אותה מסוגל לייצר בית הזיקוק של בז"ן. היתרון הגדול של בית הזיקוק של פז הוא בלקוח העיקרי שקונה את רוב התוצרת שלו - תחנות הדלק של פז.

מעבר לכך, בית הזיקוק של החברה קרוב יותר לאזורי הביקוש מה שמקטין גם את עלויות ההובלה, ומקנה לחברה שליטה באספקת הדלקים לאזור הדרום. כך לדוגמה, הדלקים אשר משווקת דור-אלון לרצועת עזה, מגיעים מבית הזיקוק באשדוד.

לפז קיים יתרון תפעולי נוסף בכך שבית הזיקוק שלה כבר משתמש בגז טבעי לשם הפעלתו, ובקיץ האחרון נחנכה תחנת הכוח הראשונה שבנתה החברה בחצר בית הזיקוק, שמופעלת אף היא בגז טבעי.

התחנה מייצרת חשמל בהיקף של 43 מגה-ואט, שמשמש בעיקר להפעלת המתקנים בבית הזיקוק וכך מקטין את העלויות התפעוליות שלו, כאשר היתרה נמכרת למפעל השבבים של חברת נומוניקס בקרית גת.

לעומת פז, בית הזיקוק בחיפה עדיין לא משתמש בגז טבעי, וזאת למרות שבז"ן עשתה מספר הכנות לצורך קליטת הגז הטבעי, כולל השקעה בתשתיות בהיקף של 45 מיליון דולר.

לאחר עיכוב של שנתיים וחצי, חודשו העבודות לבניית צינור הגז, וכעת הצפי הוא שבית הזיקוק יתחבר לצנרת הגז הארצית בסוף 2010. כיום הריאקטורים של בית הזיקוק בחיפה מופעלים באמצעות מזוט, וכאשר הוא יחובר לצנרת הגז הארצית, הם יופעלו באמצעות גז טבעי, כך שבז"ן תצטרך לייצר פחות מזוט, ותוכל לייצר דלקים מורכבים יותר ובעלי רווחיות גבוהה יותר.

תנודתיות מרווחי הזיקוק הביאה את שני בתי הזיקוק לעשות מאמצים להתנתק ממרווח הזיקוק האינדיקטיבי, אם כי בדרכים שונות. בפז החליטו לבצע שדרוגים והשקעות שיקטינו את העלויות התפעוליות של בית הזיקוק, ואילו בבז"ן החליטו להקים את הפצחן המימני, שיגדיל את גמישות הייצור בבית הזיקוק.

הפצחן הופך חומרים כבדים בעלי ערך נמוך כגון מזוט, לחומרים בעלי ערך גבוה כגון סולר, ובכך עולה כושר הפיצוח של המתקנים הקיימים בבז"ן, וגדל מרווח הזיקוק. בבז"ן מצפים לכך שהרווח התפעולי יגדל בעקבות הפעלתו, שצפויה בחצי השני של 2012, בכ-150-200 מיליון דולר.

בפז עוסקים כעת במספר פרויקטים בחצר בית הזיקוק באשדוד, שצפויים גם הם להתחיל לפעול בשנת 2012. בין הפרויקטים ניתן למנות תחנת כוח נוספת שתשמש את בית הזיקוק, מתקן אלקלציה שייצר מרכיבי בלילה באוקטן גבוה לבנזין, וכן פרויקט נוסף, עליו הודיעה החברה אתמול, בו תשקיע החברה 118 מיליון דולר, ומטרתו שיפור תמהיל המוצרים והגדלת תפוקת בית הזיקוק.

בפז מצפים לכך שהרווח התפעולי יגדל בכ-70 מיליון דולר עם הפעלת שלושת הפרויקטים. הבדל נוסף בין החברות טמון במימון הפרויקטים - בעוד בז"ן לקחה מימון בהיקף של 900 מיליון דולר להקמת הפצחן, בפז עלות כל השדרוגים מגיעה מהתזרים המזומנים החופשי של החברה.