הבורסה בוול סטריט ננעלה בירידות; צנחה 8% בחודש

קיפאון בצריכה הפרטית באפריל ■ מדד מנהלי הרכש של שיקאגו ירד ל-59.7 נקודות ■ בסיכום חודשי, המדדים המובילים בניו-יורק ירדו בכ-8% ■ אמש זינקו המדדים 3.7% לאור הודעה ההרגעה של סין

אחרי הראלי המרשים אמש, וול סטריט סיימו את יום המסחר האחרון בשבוע בירידות שערים, זאת לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים על קיפאון בצריכה הפרטית וירידה במדד הרכש של שיקאגו, אשר העלו חשש להאטה בהתאוששות הכלכלית בארה"ב. מדד הדאו ג'ונס ירד היום 1.2%, הנאסד"ק ירד ב-0.9% וה-S&P500 ירד ב-1.2%.

ברקע, סוכנות הדירוג פיץ' הורידה היום את דירוג האשראי של ספרד לרמה של AA+, מדירוג של AAA. בריאן קולטון, ראש מחלקת הדירוג בסוכנות, הסביר כי הורדת הנמכת הדירוג משקפת את ההערכה כי החוב החיצוני של ספרד יצמצם במידה ניכרת את שיעור הצמיחה של כלכלתה בטווח הבינוני.

בסיכום שבועי, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.6%, נאסד"ק ירד ב-1.3% ומדד ה-S&P500 ב-0.2%. בסיכום חודשי, הדאו ג'ונס ירד ב-7.9% בחודש מאי, הנאסד"ק ירד ב-8.3% ומדד ה-S&P500 ב-8.2%.

בזירת המאקרו בארה"ב, משרד המסחר האמריקני דיווח, זמן קצר לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט, כי מדד מנהלי הרכש של שיקאגו לחודש מאי ירד ל-59.7 נקודות מרמה של 63.8 נקודות באפריל, שהייתה הרמה הגבוהה ביותר מזה 5 שנים. רמת המדד במאי פיספסה את תחזיות האנליסטים ציפו שהמדד ירד לרמה של 60 נקודות. יצוין כי רמה מעל 50 נקודות היא סימן להתרחבות.

נתוני הצריכה בארה"ב שפורסמו מוקדם יותר הצביעו על קיפאון בצריכה הפרטית בחודש אפריל, זאת בניגוד לתחזיות המוקדמות הצביעו על עלייה שביעית ברציפות בצריכה הפרטית. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, ההערכה היא כי הצריכה הפרטית עלתה ב-0.3% באפריל, לאחר עלייה של 0.6% במארס.

אמש זינקו מדדי המניות בוול סטריט בשיעור של עד 3.7%, לאחר שסין הרגיעה את השווקים והכחישה את הדיווחים אודות מכירת אג"ח ממשלתיות אירופיות המוחזקות על ידי הממשל הסיני. סין מסרה כי היא תמשיך במדיניות גיוון יתרות המט"ח שלה, מה שהספיק כדי להקפיץ את האירו ואת שוקי המניות מסביב לגלובוס.

אם כן, כדור ההרגעה הסיני עזר לשכך את כאבי משבר החובות האירופי, לפחות לעת עתה, והמשקיעים מסתכלים קדימה. השוק יגיב היום לנתוני הצריכה הפרטית, שיפורסמו שעה לפני הפתיחה. ההערכות הן כי הצריכה הפרטית (שמהווה כ-70% מהתמ"ג בארה"ב) עלתה ב-0.3% באפריל, לאחר עלייה של 0.6% במארס.

אין מסחר ביום שני

זמן קצר לאחר הפתיחה יפורסמו 2 אינדיקטורים כלכליים חשובים נוספים. מדד מנהלי הרכש של שיקאגו לחודש מאי צפוי לרדת ל-60 נקודות מ-63.8 נק' באפריל, ואילו מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש מאי צפוי להיוותר ללא שינוי.

ביום שני לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הזיכרון בארה"ב, כך שהיום השוק האמריקני סוגר את חודש מאי. בחודש זה רשם מדד הדאו ג'ונס תשואה שלילית של כמעט 7%, בשל משבר החובות האירופי שטלטל את השווקים. אסטרטגים בבנק הבריטי HSBC טוענים כי ירידה זו היא בבחינת תיקון בריא ולא תחילתו של שוק דובי חדש.

"השווקים נפלו לכאורה בגלל משבר החובות באירופה, אך להערכתנו הירידה נבעה מהתלכדות של מספר גורמים שליליים כגון ירידה בנזילות בשוקי האשראי במקביל לשיאים שנשברו בשוקי המניות; זאת, בין היתר עקב רדיפתן של הקרנות אחר השוק, מה שהביא אותן לשיעור החזקה נמוך מדי של מזומנים", כתבו כלכלני HSBC בסקירה ללקוחותיהם. "להערכתנו, מגמת העליות נותרת בעינה והיתרון בתיקון בשווקים הוא שהריביות לא יעלו כל כך מהר, גם בשווקים המתעוררים".

AIG מנסה למכור את AIA

מבין המניות הבולטות היום בשוק נציין את פרודנשל , שמסרה כי היא מנהלת מגעים עם ענקית הביטוח AIG בנוגע לרכישת חטיבת החברה באסיה (AIA) תמורת 35.5 מיליארד דולר.

עוד בענייני מיזוגים ורכישות - חברת הנפט רויאל דאץ' של רכשה את חברת Shale הפרטית, המחזיקה בנכסי גז, בתמורה ל-4.7 מיליארד דולר. ענקית הנפט BP (סימול: BP) ממשיכה בניסיונותיה לעצור את דליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו, כאשר לחברה נגרמו עד כה נזקים בהיקף של 930 מיליון דולר.

בסקטור הטכנולוגיה, אפל תיסחר על רקע התחלת שיווקו של ה-iPad מחוץ לארה"ב. החברה התחילה היום למכור את המחשב בחלק ממדינות אירופה וביולי תרחיב את מעגל המכירות.