הבונים עדה כרמי-מלמד גנים של אדריכלית

פרויקטים מפורסמים: בית המשפט העליון בירושלים, שאותו תכננה ביחד עם אחיה רם כרמי. השניים היו אחראים לכל ההיבטים של המבנה - הפנים, החוץ ואפילו הרהיטים ופיתוח הנוף

תולדות: נולדה בדצמבר 1936 בתל אביב. מילדות, סיפרה, אהבה לצייר ולעצב קישוטים. אביה, דב כרמי, היה מחשובי האדריכלים של ימי טרום-המדינה. הוא תכנן מבני ציבור רבים בהם התיאטרון הקאמרי, בית אל-על ובית הוועד הפועל של ההסתדרות, וב-1957 היה הראשון שקיבל את פרס ישראל באדריכלות. "גדלתי בבית תרבותי עם הרבה ספרים, שבו העבודה הייתה ערך עליון", סיפרה עדה, שבחרה להמשיך בדרכו של אביה. "אמי הייתה בעלת חוש מפותח לאסתטיקה ועין ביקורתית, ואף שלא הייתה לה השכלה פורמלית באדריכלות השפעתה ניכרת בכל צעד ושעל בעבודתנו".

כרמי הייתה נשואה לטייס הקרב והכלכלן עמוס מלמד, שנפטר ב-1994. לבני הזוג נולדו שלושה ילדים, מיכל, גור ויעל.

התחלה: בצבא שירתה כרמי-מלמד בנח"ל בקיבוץ האון. במקביל למדה בכפר האמנים עין הוד, והתלבטה אם ללמוד אמנות או אדריכלות. בעצת אחיה הבכור, רם, נסעה ב-1956 ללמוד בביה"ס של אגודת האדריכלים בלונדון. ב-1963 השלימה תואר בארכיטקטורה בטכניון.

קריירה: לאחר סיום הלימודים עבדה עם אחיה רם במשרד של אביהם, וב-1964 פתחו השניים משרד משלהם. בראיון ל"הארץ" סיפרה: "היה קשה לעבוד אתו והיה נורא מעניין והיה נורא מורכב. התווכחנו על כל קו וקו... הדיאלוג בינינו היה מעניין".

ב-1967 נסעה עם בעלה לפריז ומשם לניו יורק - שם חיו כעשרים שנה. בניו יורק עבדה כרמי-מלמד במשרדים של האדריכלים רומלדו ג'ורגולה וריצ'רד מאייר. ג'ורגולה, שהיה דיקן הפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת קולומביה, הזמין אותה ללמד באוניברסיטה, והיא לימדה בקולומביה 15 שנה, זכתה לתואר פרופ' והמשיכה במוסדות אקדמיים נוספים מן השורה הראשונה, כגון ייל ופנסילבניה. "ההוראה הייתה בעבורי בית ספר נפלא, מסקרן ומרחיב אופקים. הסטודנטים הפכו את האדריכלות בעיניי לטקסט עשיר עם פרשנויות רבות", סיפרה.

לאחר כמה שנים פתחה כרמי-מלמד משרד בניו יורק ועסקה בעיקר בתכנון פנים ובתכנון אורבני. היא עדיין משמשת מרצה אורחת בכמה מהאוניברסיטאות המובילות בעולם. ב-1984 חזרה להתגורר בארץ, בעקבות בנה שחזר לארץ כדי להתגייס ונלחם במלחמת שלום הגליל. ב-1992 הקימה משרד אדריכלים משלה.

פרויקטים מפורסמים: בית המשפט העליון בירושלים, שאותו תכננה ביחד עם אחיה רם כרמי. השניים היו אחראים לכל ההיבטים של המבנה - הפנים, החוץ ואפילו הרהיטים ופיתוח הנוף. המבנה נחשב לאחר הבניינים המרשימים בישראל. הוא מציע מבט ישיר אל הרשות המחוקקת, הכנסת, ואל העיר העתיקה. "תהליך התכנון בבניין זה והיחסים הנוצרים בתוכו בין החופש לסדר, בין האבן לטיח ובין האור לצל מלווים אותי מאז בכל עבודותיי", סיפרה.

מבנה חשוב אחר שלה הוא קמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. נוסף לשני אלה יצרה כרמי תוכנית אב לאוניברסיטת בן גוריון ותכננה את בית הספר למדעי החיים ומדעי הרפואה, וכן תכננה את המכון הישראלי לדמוקרטיה, הרחבת המשכן לאמנויות עין חרוד, את מבנה הקופקסון במפעל "טבע" ברמת חובב, את בית אבי חי בירושלים ובתים פרטיים רבים בתל אביב ובירושלים.

כבוד: ב-2007 זכתה בפרס ישראל לאדריכלות, כמו אביה ואחיה לפניה. זו המשפחה היחידה שזכתה ב-3 פרסי ישראל.