"קרנות הון סיכון קטנות יותר רווחיות מקרנות גדולות"

כך קובע מחקר של סיליקון ואלי בנק ■ נעמי הרמן, מנהלת הסניף המקומי של הבנק: "קרנות קטנות יותר ממוקדות ובעלות מומחיות, וזה מביא להן את זרם העסקאות האיכותיות"

נעמי הרמן, מנהלת הסניף המקומי של סיליקון ואלי בנק (SVB), השתתפה לפני מספר ימים בפורום מנכ"לי ההיי-טק של המי"ל, שחסה תחת הכותרת "הון סיכון - האם המודל נשבר?". לצד הרמן השתתפו בפאנל אדי שלו מג'נסיס, יואב שלוש מקרן אביב ואבישי זילרבשץ שותף באינפיניטי.

הרמן, שקיבלה את המינוי רק לאחרונה, ממלאת תפקידים בכירים ב-SVB ב-12 השנים האחרונות. SVB הוא מוסד פיננסי שמספק שירותי בנקאות לחברות טכנולוגיה ופועל לצד קרנות ההון סיכון. הבנק, שפעיל בישראל כבר משנות ה-90 פתח לפני שלוש משרד המקומי.

הרמן הציגה בדבריה מחקר של סבן וובר, קולגה מ-SVB קפיטל, שמנהלת קרנות הון סיכון, שבדק קרנות הון סיכון קטנות ומצא שהן רווחיות יותר מקרנות גדולות. לפי הגדרת המחקר, קרנות קטנות הן כאלו שמנהלות פחות מ-250 מיליון דולר. רוב הקרנות בישראל עונות לקטגוריה ועדיין לא נראה שהן מצליחות במיוחד.

"החזקות ישרדו"

בשיחה עם "גלובס", הרמן שהגודל הוא לא העניין, אלא המאפיינים של קרנות קטנות. לדבריה, "קרנות קטנות נוטות להיות יותר ממוקדות ובעלות מומחיות בתחום מסוים, או בשלבי צמיחה שונים של החברות. המומחיות שלהן מביאה להן את זרם העסקאות האיכותיות, יותר מאשר לקרנות גדולות יותר, שמשקיעות בתחומים מגוונים.

"בנוסף, לקרנות הקטנות יש יכולות להיות משלימות לקרנות הגדולות ולא להתחרות בהן. יש להן יכולת ליצור סינדיקציה של השקעות. בנוסף, בגלל הקרן קטנה, דמי הניהול אינם גבוהים ונראה שהשותפים מתרכזים בטיפוח החברות וההצלחה שלהן".

* אז המודל שבור או לא?

"אין לי כדור של בדולח כדי לדעת מה יקרה. SVB כמוסד לא חושב שהמודל שבור. אם הוא שבור, אנחנו נהיה בצרות. התחום עדיין מתפתח ומשתנה, אבל הקרנות ששורדות מאוד חזקות".

* איך התחום הזה ייראה בעוד שלוש שנים?

"אנחנו עדים לתהליך קונסולידציה. לא יהיה כסף כמו שהיה בעבר, אבל נראה שההתכווצות תביא את הענף לגודל הראוי והנורמלי שלו".