הפרקליטות לבג"ץ: עצירת הספינות במשט לעזה היתה מוצדקת

טוענת בתשובה לשתי עתירות נגד המדינה: "ישראל לא יכולה להרשות נאיביות שבה דגל שלום על ספינה יפתח דרך לנמל עזה" ■ "אם הספינות לא היו נעצרות, היה נוצר תקדים מסוכן שהיה מאפשר העברת אמצעי לחימה בעתיד"

פרקליטות המדינה טוענת כי פעולת ישראל במשט לעזה היתה מוצדקת - גם אם הספינות שנעצרו לא נשאו נשק. זאת מאחר שאם היו מאפשרים לספינות לעבור לחופי עזה, אי-אפשר היה לעצור את הספינות הבאות, גם אם היו נושאות על סיפונן נשק ואמצעי לחימה בעבור החמאס - כך הודיעה היום (ג') אחר-הצהריים המדינה לבג"ץ, בתשובה לשתי עתירות שהוגשו נגדה בעקבות המשט.

עוד נכתב בהודעת הפרקליטות לבג"ץ כי "הסיכון שנשקל באירועים אלה כי אם לא במהלך המשט הראשון שישמש להזרמת אמצעי לחימה לארגוני הטרור אזי בהמשך הדרך, לכשתתייצב בתודעה הציבורית והעולמית האפשרות שהפכה לגיטימית, לפיה ניתן להזרים כלי שיט לעבר הרצועה, ובלבד שדגל שלום כביכול מתנוסס על תורנה. אין ספק כי לו גילתה ישראל גישה נאיבית כלפי פריצת הדרך הימית אל עבר חופי עזה באשר למשט הנוכחי, ולו ויתרה על אכיפה נחושה של הסגר הימי רק משום שעל דגלן של האוניות התנוסס דגל שלום - היתה המדינה מאפשרת היווצרותה של מציאות חדשה שלא ניתן היה להפסיקה, לפיה כל כלי שיט - יהיה המטען שהוטען עליו בפועל אשר יהיה, דוגמת זה שחזינו באוניית קארין איי למשל - היה זוכה לפלס את דרכו ללא בקרה אל חופי רשות הטרור עזה".

העותרים: עצירת המשט - שלא כדין

ארגוני זכויות אדם ועורכי דין פרטיים הגישו אמש (ב') עתירות דחופות לבג"ץ, במטרה לחייב את המדינה לפעול בהתאם לחובתה החוקית בהחזקה בעצורים מבין נוסעי המשט שהיו על הספינות, להודיע על מקום הימצאם ולאפשר להם להיוועץ בעורכי דין.

העתירה הראשונה הוגשה על-ידי עורכי הדין אביגדור פלדמן, עמר שץ, איתמר מן ויפתח כהן, שעות אחדות לאחר התקרית המבצעית אור לאתמול. כלולים בה דברי ביקורת חריפים על התנהלות המדינה, לרבות בהיבט המבצעי.

"בית המשפט מתבקש לקבוע כי פעולת המדינה ביחס לנוסעי המשט, מעצרם וחטיפתם בלב ים, מחוץ לשטחה הריבוני של ישראל, המשך כליאתם בה שלא כדין וניסיונות לגרשם מן האזור - בוצעו שלא כדין, בהיעדר סמכות וללא עילה", נכתב בעתירה, המבקשת "צו המורה על שחרור נוסעי המשט ועל השבת מצבם לקדמותו, כך שיינתן להם לשוב לאוניותיהם ולהפליג אל מחוץ למימיה הטריטוריאליים של ישראל, ומשם בנתיבי המים הבינלאומיים אל עבר יעדם המקורי - רצועת עזה".

לדברי העותרים, פעולתה הצבאית של ישראל "היא עבירה פלילית בינלאומית המקימה סמכות שיפוט אוניברסלית לכל טריבונל שיפוטי, ובוודאי לאלה של מדינות הדגל של האוניות המותקפות".

העתירה השנייה הוגשה בשעות הערב על-ידי 3 ארגוני זכויות אדם ציבוריים - עדאלה, הוועד הציבורי נגד עינויים ו"רופאים לזכויות אדם".

גם עתירה זו היא למתן צו "הביאס קורפוס": בעתירה נדרשים שר הביטחון אהוד ברק, הפצ"ר אביחי מנדלבליט, השב"ס, המשטרה ורשות ההגירה לפעול בהתאם לחוק הישראלי בטיפול במשתתפי המשט - להודיע למשפחות ההרוגים מבין נוסעי האוניות שהשתתפו במשט על מותם של יקיריהם; להודיע למשפחות הפצועים על מצבם של בני משפחותיהם ומקום הימצאם; להודיע למשפחות העצורים על מצבם של העצורים ומקום הימצאם; להודיע היכן מוחזק כל אחד מבין משתתפי המשט; להודיע על מצבו המשפטי של כל אחד מהמשתתפים; ולאפשר לעורכי דין מטעם הארגונים לפגוש את משתתפי המשט בלא צורך בהצגת ייפוי-כוח.

בג"ץ יקיים מחר (ד') אחר-הצהריים דיון דחוף בשתי העתירות.