מחקר חדש קובע: משחקי מחשב טובים לבריאות

המחקר מצא כי משחקים אלימים ומהירים יכולים לסייע לטפל בבעיות ראייה שונות ולשפר מגוון של תפקודים מוחיים

התפיסה לפיה משחקי מחשב הם אמצעי בידור מתוחכם ואקטיבי יותר מצפייה בטלוויזיה קיימת כבר שנים. וגם הטענות נגד משחקי המחשב הן ותיקות. הקהל, שנמצא בדרך-כלל בטווח הגילאים הצעיר יותר, חוטף ביקורת על זה שהוא מבזבז את זמנו בעולם הווירטואלי במקום לעשות דברים מועילים יותר. עכשיו יש תשובת נגד: מחקר חדש מצא כי למשחקי מחשב יש דווקא יתרונות לא מבוטלים, כמו למשל שיפור הראייה ושיפור תפקודם של חלקים אחרים במוח.

הממצאים פורסמו בשבוע שעבר בכנס שהתקיים באוניברסיטת ניו-יורק ועסק במשחקים כאמצעי לימוד. הכנס התמקד, בפעם הראשונה, בלגיטימציה שיש לתת למשחקי מחשב בכיתות לימוד.

"לאנשים שמשחקים במשחקים מהירים יש ראייה טובה ורמת ריכוז גבוהה יותר", אמרה מבצעת המחקר, דפני באוילר, מהמחלקה למוח ומדעי ההכרה באוניברסיטה של רוצ'סטר, לסוכנות הידיעות AP. מחקרה התמקד במשחקי פעולה בגוף ראשון, כמו Unreal Tournament ו-Medal Of Honor, שבהם הגיימר משחק חייל המשתתף בקרבות אינטנסיביים, שכוללים כמות רבה של דמויות המופיעות על המסך ופעילות מהירה.

לטענת באוילר, משחקים מסוג זה יכולים לשפר את הראייה ההיקפית ואת היכולת לראות אובייקטים בתנאי תאורה לקויים. כמו כן, סוג המשחקים הזה יכול לשמש כאמצעי לטיפול בהפרעות כמו ערפול ראייה, עיניים עצלות וחוסר פוקס בעין אחת, ואף לשפר יכולות מתמטיות ופעולות אחרות של המוח.

"אנחנו בודקים את ההנחה שכאשר משחקים במשחק פעולה, השחקנים לומדים לשפר את הקצאת המשאבים שלו", אומרת באוילר. לדבריה, "בעצם השחקן לומד ללמוד, ומשפר את יכולתו לבצע פעולות שונות".

באוילר חושבת שמשחקים יהפכו בסופו של דבר לחלק מתוכנית הלימודים בבתי-הספר, אבל, לדבריה, זה ייקח לפחות עוד דור.

חברי הפאנל בכנס עסקו בשאלה כיצד ניתן לתכנן משחקים חינוכיים יותר. "אנשים כן לומדים ממשחקים", אומר ג'יי. דקסטר פלטצ'ר מהמכון למחקר ביטחוני.

זיגמונד טוביאס מהאוניברסיטה של ניו-יורק באלבני אמר שמחקר של חיל האוויר הישראלי מצא כי סטודנטים ששיחקו במשחק Space Fortress הצליחו לקבל ציונים טובים יותר באימונים הראשונים שלהם מאשר סטודנטים שלא שיחקו בו. לדברי טוביאס, סטודנטים ששיחקו במשחקים פרו-חברתיים שקידמו שיתופי פעולה, נטו יותר לעזור לאחרים בעולם האמיתי.