בג"ץ דחה את העתירות בנוגע לפעולת הצבא נגד המשט לעזה

קבע כי לא יתערב בשיקול דעת היועץ המשפטי לממשלה על שחרור העצורים

בג"ץ דחה העתירות בנוגע לפעולת הצבא נגד המשט לעזה ומגבה את החלטת היועץ המשפטי לממשלה על שחרור העצורים: שופטי בג"ץ דחו היום (ה') את העתירות שהוגשו מימין ומשמאל בעניין המשט.

"חיילי צה"ל הותקפו בסכינים, באלות ובמוטות ברזל, אחד מהם אף הושלך מהסיפון, והם ונאלצו להגיב כדי להגן על חייהם", קבעו הנשיאה דורית ביניש והשופטים עוזי פוגלמן ומרים נאור בפסק הדין. "למרבה הצער, בניגוד למצופה הסתיימה הפעולה בקורבנות בנפש, 9 אנשים נהרגו, ונפצעו חיילים. לבסוף כל האוניות נעצרו, ונוסעיהן הורדו ונעצרו בישראל", כתבו השופטים.

לגבי ההחלטה למנוע את כניסת הספינות לעזה כתב בג"ץ: "נוכח שליטת ארגון חמאס ברצועת עזה, נקטה ישראל באמצעים שונים שנועדו למנוע גישה ישירה לרצועה, ובהם הטלת סגר ימי עליה, שעל-פי הצהרת המדינה נועד למנוע החדרת נשק ואמצעי לחימה לארגון החמאס, שביצע משך שנים פעולות של ירי וטרור לשטח ישראל לשם פגיעה באזרחים".

גם את עתירות הימין, שבמסגרתן התבקש בג"ץ למנוע את שחרור משתתפי המשט מהמעצר, דחו השופטים על הסף.

"ההחלטה על שחרור העצורים היא החלטה המצויה במתחם שיקול-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה", קבעו שופטי בג"ץ. "היקף ההתערבות בשיקול-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בכל הנוגע לחקירה או להעמדה לדין הינו מצומצם למקרים חריגים ויוצאי דופן. עקב האופי המיוחד של האירוע והנסיבות הכרוכות בו, והעובדה שיש לו מלבד ההיבטים הפליליים גם היבטים מדיניים הנוגעים ליחסי החוץ של המדינה, רשאי היה היועץ המשפטי לממשלה להביא בגדר שיקוליו היבטים אלה".

במהלך הדיון בעתירה נראה היה כי טיעוני חלק מהעותרים ממש מרגיזים את השופטים. בין היתר נזפה ביניש בעו"ד יפתח כהן, שהגיש את העתירה נגד חוקיות פעולת צה"ל ביחד עם עו"ד אביגדור פלדמן, ואמרה לו: "אני מוכרחה לומר שכתבתם עתירה חסרת אחריות. כך לא פועלת מערכת, התבטאתם בצורה חריפה ולא ראויה, ושקלנו אלמלא רצינות הנושא לדחות אותה על הסף".

נזכיר כי קודם לדיון אתמול (ד') החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לאשר את גירושם מישראל של כלל משתתפי המשט לעזה, לרבות אלה החשודים בביצוע עבירות פליליות במסגרת הקרבות עם חיילי צה"ל.

כמו כן, בסמוך לדיון בבג"ץ אמר פרקליט המדינה משה לדור כי "העולם נוקט בגישה צבועה וצרת-אופקים כלפי ישראל, שלה יש חובה להגן על עצמה ועל אזרחיה. הדרך היחידה לעשות כן היתה להטיל את הסגר הימי על עזה ולהתעקש שלא לאפשר את הפרתו".