"ההשקעה ברציו היא בסיכון גבוה של 50%, כמו השקעה באופציה"

כך טוען שגיא פרידמן, ראש צוות המחקר במנורה מבטחים פיננסים ■ גיל בשן מאי.בי.אי: "העליות היום באבנר, דלק קידוחים ודלק אנרגיה מוצדקות" ■ ירון זר, כלל פיננסים: "המחירים סבירים ומגלמים הסתברות של 50% להצלחה, ללא אפסייד מהותי"

בבורסה בת"א שוב כיכבו היום מניות חיפושי הגז. עליות השערים שלהן הגיעו על רקע הודעת חברת נובל אנרג'י, כי בהתאם לתוצאות הסקרים הסייסמים התלת-ממדיים זוהו מבנים בשטחי רישיונות ישראליים באזור אגן הים התיכון בהיקף מוערך של 850 BCM (מיליארד מ"ק).

לגבי רישיונות החיפוש במבנה "לוויתן" מסרה נובל, כי ברישיונות "רחל" ו"עמית", המהווים חלק מרישיונות "רציו-ים", ישנה הסתברות של 50% למציאת תגלית גז בהיקף של 453 BCM - כפול מהרזרבות שנמצאו בתגלית הגז ב"תמר". נובל עדכנה עוד, כי הקידוח ברישיונות אלו צפוי להתבצע ברבעון הרביעי של השנה.

בנוסף, שותפויות החיפושים המקומיות דיווחו על גידול של 13% ברזרבות של מאגר "תמר" בעקבות בחינה מחדש של הנתונים, ל-247 BCM, כך שגם ישראמקו יהש ו זכתה להשתתף בחגיגת העליות היום, וטיפסה ב-7.7%.

בעקבות הדיווחים זינקו היום המניות הרלוונטיות כאמור. השותפויות המחזיקות בשטחי הרישיונות "רציו-ים" עלו בשיעורים הגבוהים ביותר: שותפות רציו יהש , המחזיקה ב-15% מהזכויות במאגר, רשמה את הזינוק הגבוה ביותר ועלתה ב-37.1%, כאשר אבנר יהש ודלק קידוחים , המחזיקות ב-22.67% מהזכויות בשטח הרישיון, עלו ב-10.4% ו-10.8% בהתאמה. ארבע השותפויות בלטו גם במחזורי מסחר גבוהים: סך מחזור המסחר שלהן עמד על 535 מיליון שקל, והיווה כ-22.8% ממחזור המסחר היומי באחד העם.

בעקבות הממצאים החדשים ותגובת שותפויות הנפט, "גלובס" בדק בקרב האנליסטים האם עליות השערים האחרונות מוצדקות, והאם ניתן בכלל לתמחר את התגלית החדשה.

שגיא פרידמן, ראש המחקר במנורה-מבטחים פיננסים: "העליות אינן מוגזמות"

שגיא פרידמן, ראש צוות המחקר במנורה מבטחים פיננסים, סבור כי העליות שנרשמו היום במניות חיפושי הגז בהחלט מוצדקות ביחס להודעה שמסרה היום נובל, לגבי ממצאי סקר הגז בקידוח לויתן. פרידמן מציין כי הדבר נכון במיוחד במניות אבנר ודלק קידוחים. עוד מוסיף פרידמן כי "ניתן לתמחר את העליות האחרונות באבנר, דלק קידוחים ודלק אנרגיה, בשל ההגדלה של הרזרבות ב'תמר' עליה הודיעה נובל".

יחד עם זאת פרידמן מאמין כי בכל הקשור להשקעה במניית רציו, הרי שמדובר בהשקעה ברמת סיכון גבוהה יותר. "ברציו קיים סיכוי וסיכון של 50% למציאת מאגר, מה שהופך את ההשקעה בה להשקעה המזכירה השקעה באופציה - השקעה ברמת סיכון גבוהה".

פרידמן אינו מוטרד מעליות השערים החדות שנרשמו במניות חיפושי הגז, ומוסיף כי "מניות הגז מעניינות ברמות המחירים הללו, במיוחד דלק קידוחים ואבנר".

כיצד אתה מתמחר את התגלית החדשה?

"להבנתנו ניתן לתמחר את החדשות האחרונות בשותפויות אבנר, דלק קידוחים ודלק אנרגיה, אבל קיים קושי לתמחר את זה ברציו. הסיבה היא שברציו קיים סיכוי/סיכון של 50% למציאת מאגר, ותימחור במצב זה הוא בעייתי".

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של אי.בי.אי: "ימצאו דרך להפיק מזה ערך"

"אבנר, דלק קידוחים ודלק אנרגיה היו רחוקות בכ-10% מהשווי שלהן לפני ההודעה שנמסרה היום. הודעה זו מצדיקה עליות שערים, והיא אינה מוגזמת", מעריך גיל בשן, אנליסט האנרגיה של אי.בי.אי.

האם ניתן לתמחר את התגלית החדשה?

"עשינו מודל ראשוני בניסיון להעריך מה השווי בלוויתן, אבל אנחנו בשלב מוקדם מאוד ויהיה זה יומרני לקבוע שווי לפני שיהיו לחברה תוכניות פיתוח למאגר, למי יימכר הגז ובאיזה דרך. מה שכן אפשר לומר באופן נחרץ, הוא שהדרך היחידה שהמאגר ייתן שווי כלכלי אמיתי היא על-ידי ייצוא של גז.

הדרך לעשות את זה היא על-ידי בניית מתקן LNG (מתקן שהופך את הגז לנוזל), שעלותו עומדת על 1.5-2 מיליארד דולר למתקן שמפיק 5-8 BCM (מיליארד מטר מעוקב) בשנה. בכל אופן, אני מניח שבסופו של דבר ימצאו את הדרך להפיק מזה ערך".

המחיר בו נסחרות שותפויות החיפושים מנופח?

"להערכתנו המחיר לא גבוה מידי להשקעה. מדובר בסקטור מעניין עם ערך אמיתי, שייקח עוד זמן ללמוד ולהפיק ממנו. ברמת המחירים היום זה לא נראה מנופח. יחד עם זאת כדאי לבחון מבין השותפיות, איך הכי טוב להיחשף למגזר".

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים: "קשה לדעת מה יהיה היקף המכירות"

"העליות מוצדקות ביחס להודעה", מעריך ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים. "ההערכות כלפי קידוח לוויתן גבוהות פי חמישה מאשר ההערכות שהיו בקידוח תמר באותה העת. באותו שלב דיברו על 3.1 TCF (טריליון רגל מעוקב), ומאז התגלית זה עלה ל-8.7 TCF. כעת בלוויתן, מדברים על 16 TCF, ובהתחשב בכך שיש הסתברות של 50% למציאה של גז, לא מדובר מבחינתנו ב-0 או 16 TCF, אלא ב-0 או יותר מ-16 TCF. לכן מדובר בהודעה חיובית, שאם תתממש היא תוכל להיות תגלית ענקית בקנה מידה בינלאומי".

האם אפשר בכלל לתמחר את התגלית החדשה?

"אפשר לתמחר, אבל באומדן גס ומאוד רחב. הסיבה העיקרית היא שקשה לדעת בשלב זה מה היקף המכירות (בהנחה שתהיה תגלית), וגם קשה לאמוד את שוויה כיוון שלא ידוע בשלב זה מה קצב המכירות שיימכרו ממאגר זה - במיוחד על רקע העובדה שהוא מיועד לייצוא. יש חשיבות עצומה לקצב ולמעוד ההתחלה שלו. קשה להעריך מה יהיו היקפי ההשקעות. על רקע זה ניתן לתת אומדן גס בלבד".

האם כדאי להשקע כעת בשותפויות החיפושים?

"ביחס לשלב הנוכחי המחירים הם סבירים, ומגלמים הסתברות של 50% להצלחה, ללא אפסייד מהותי. לכן ההשקעה צריכה להיות מותאמת להעדפת המשקיע".