רוביני: "סיכון למיתון נוסף בגוש האירו; יוון הייתה קצה הקרחון"

"נביא הזעם" מתריע שוב מפני השלכות משבר החובות האירופי וקורא לארה"ב לצמצם את החוב שלה, פן תמצא עצמה במצב דומה לזה של יוון ■ על מצבן של מדינות אירופה שנאלצו להשיק תוכניות צנע להתמודד עם חובותיהן: "אתה ארור אם ניצלת ואתה ארור אם לא ניצלת"

פרופ' נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, הלא הוא "נביא הזעם" שחזה את בועת הנדל"ן בארה"ב ואת משבר האשראי, ממשיך היום (שבת) להזהיר מפני השלכות משבר החובות באירופה, והתריע מפני גלישת גוש האירו למיתון נוסף.

"ישנו סיכון למיתון נוסף בגוש האירו", אמר רוביני בראיון לעיתון השוויצרי Tages-Anzeiger. "הצמיחה תרד לכיוון ה-0%. גם אם זה לא יהיה מיתון מבחינה טכנית, זה ירגיש כמו מיתון. יוון הייתה רק קצה הקרחון".

רוביני ציין כי ארה"ב עלולה למצוא עצמה במשבר חוב גם כן אם היא לא תפעל לצמצום הגירעון שלה. השבוע נודע כי החוב הלאומי של ארה"ב חצה את ה-13 טריליון דולר לראשונה בהיסטוריה, והגיע ל-90% מהתמ"ג. לדברי רוביני, "גם האמריקנים ייפגעו בשלב מסוים אם הם ימשיכו בדרך שלהם", קרי דרך של הגדלת הגירעון.

פרופ' רוביני התפרסם בתקופת משבר האשראי ונודע כמי שהצליח לחזות את המשבר. עם זאת, הוא לא הצליח לחזות מראש את הראלי הגדול בשווקים שהחל במארס 2009. עד לפני כמה חודשים הוא הזהיר מפני גל אינפלציה שישטוף את הכלכלה העולמית בשל תוכניות התמרוץ הפיסקליות ומדיניות ההרחבה המוניטארית, מה שכידוע לא התרחש עד כה. בחודשים האחרונים רוביני מזהיר שוב ושוב מפני הידרדרות במצב הכלכלי העולמי, בשל משבר החובות האירופי.

רוביני שוב הזהיר היום מפני משבר פיננסי נוסף במידה ומדינות חדלות פירעון יגורשו מהאיחוד האירופי, מה שיוביל לקריסת בנקים. בהקשר זה נזכיר, כי הבנק המרכזי באיחוד האירופי הזהיר בסקירה החצי-שנתית שלו על מצב המערכת הפיננסית מפני גל מחיקות בבנקים באירופה, אשר עלול להסתכם ב-195 מיליארד אירו.

"אתה ארור אם ניצלת ואתה ארור אם לא ניצלת", תיאר רוביני את מצבן של כלכלות אירופה. הוא התייחס לכך שכלכלות כמו יוון, פורטוגל, ספרד ואחרות צריכות לקצץ באופן מהותי בתקציביהן על מנת להפחית את הגירעונות, אולם מצד שני קיצוצים אלה יחמירו את מצבן הכלכלי כיוון שהם יפגעו בביקושים.

רוביני אמר שניתן לצאת ממעגל הקסמים הזה אם הממשלות יאמצו תוכניות אמינות לקיצוצים בטווח הבינוני, לא בטווח הקרוב. הוא טען שבמקביל יש צורך בהרחבה מוניטארית באירופה כדי לעודד את הביקושים ביבשת ולדרבן את הצמיחה.