משבר טורקיה: חשש מפגיעה בייבוא הונדה סיוויק ויונדאי אקסנט

גם כלי הרכב החשמליים של "בטר פלייס" על בסיס הרנו פלואנס - בסיכון גבוה ■ עוד דגמים בסכנה: טויוטה אוריס ומסחריות מבית סיטרואן ופיז'ו ■ כלי רכב מתוצרת טורקיה הן ענף הסחר השני בהיקפו בין ישראל לטורקיה, שמתחילת השנה הסתכם ביותר מ-200 מיליון דולר

בכירים בענף הרכב מביעים חשש מפני פגיעה מהותית בייבוא ובמכירות של כלי רכב מתוצרת טורקיה לישראל בעקבות המשבר העמוק ביחסים בין שתי המדינות. כלי רכב מתוצרת טורקיה הן ענף הסחר השני בהיקפו הכספי בין שתי המדינות, אחרי הייצוא הביטחוני.

בחמשת החודשים הראשונים של 2010 יובאו לישראל 6,945 כלי רכב חדשים מתוצרת טורקיה, נתח של כ-10.7% מכלל יבוא כלי הרכב לישראל באותו תקופה. לשם השוואה, הייבוא מטורקיה עקף לראשונה השנה את יבוא כלי הרכב מתוצרת קוריאה. היקפם הכספי המשוער של כלי הרכב שיובאו מטורקיה בחמשת החודשים הראשונים הוא כ-210 מיליון דולר.

החשש העיקרי בענף הרכב אינו מחרם צרכני פרטני אלא מתגובה יזומה ומאורגנת של ציי רכב בישראל, שנמנים על הלקוחות המרכזיים של הדגמים המיוצרים בטורקיה. הייצור בטורקיה מקיף כיום דגמים שונים של טויוטה דוגמת ה"אוריס", הונדה סיוויק, יונדאי אקסנט, מסחריות מבית סיטרואן ופיז'ו, רנו פלואנס ועוד.

בנקודת זמן רגישה במיוחד נמצאת המכונית החשמלית של "בטר פלייס" על בסיס המשפחתית פלואנס, שכל ייצורה המתוכנן לשנים הקרובות יתבצע בטורקיה. "בטר פלייס" מנהלת כיום מו"מ עם ציי רכב מרכזיים בישראל על רכישה או החכרה של כלי רכב חשמליים, שמיועדים לאספקה ראשונית בשלהי השנה הבאה.

יצוין כי למשברים הדיפלומטיים הקודמים בין שתי המדינות, שהתבטאו בעיקר בהצהרות מתוחות, לא הייתה כמעט השפעה על שוק הרכב הישראלי ולמעשה בחודשים ינואר-מאי אף צמח נתח השוק של כלי הרכב הטורקיים בישראל בכ-2%. אולם בכיר בענף אמר ל"גלובס" כי "מדובר כעת במשבר מסוג שונה ואם ממשלת טורקיה לא תדע לעשות את החשבון בזמן היא עלולה לגרום לפגיעה לא מבוטלת באזורים רגישים לתעסוקה שלה".