מצור על הסלולריות

פרטנר, סלקום ופלאפון מנסות להרוויח זמן - סומכות על הסחבת ולא מתכוננות לשינוי שיבוא

הבקשה של פרטנר להעביר את קביעת תעריפי הקישוריות בסלולר לוועדה שבודקת את תעריפי הקישוריות בשוק הנייח (ועדת חייק, בראשות אמיר חייק) אינה מופרכת כשלעצמה, הבעייתיות נובעת מהעיתוי שבו היא מוגשת.

פרטנר רוצה להכין תשתית לבג"צ באמצעות התראות למשרד התקשורת יותר משהיא מאמינה שהמשרד יסכים לבקשתה. גם אם יש נקודות רבות שצריך לתת עליהן את הדעת במכתב פרטנר, בסופו של דבר היא, או חברת סלולר אחרת, ינסו לעכב את האישור הסופי של הפחתת תעריפי הקישוריות.

בפעם הקודמת שמשרד התקשורת המליץ על הפחתה בתעריפי הקישוריות הצליחו חברות הסלולר להכניס למשרד עז בדמות מינוי יועצים חיצוניים נוספים (יעקב גדיש ופרופסור ראובן גרונאו) שיאשררו את ההחלטה.

באחרונה החברות מרגישות שסוגרים מכל כיוון - המשרד מסרב לשמוע אותן עד פרסום השימוע בנושא ההפחתה, האוצר גם הוא נגדן והציבור רואה בהן מפלצות עושקות. פרטנר ושאר חברות הסלולר רוצות לשבור את המצור עליהן, ומכאן הרעיון להעביר את הבדיקה לוועדת חייק.

מעמיסים על הוועדה

העברת הנושא לוועדת חייק תעכב את עבודת הוועדה הן בבחינת תעריפי הקישוריות בנייח והן בבחינת תעריפי בזק. מלבד זאת, היא אינה יכולה או כשירה לבדוק את תעריפי הקישוריות בסלולר. בזכות כמה "מביני עניין" במשרד התקשורת, נדחפו לוועדה הזו כל כך הרבה נושאים לבדיקה, שספק אם יישאר לה זמן להרהר בשאלות שלמענן הוקמה - עתיד השוק ומשטר התעריפים הרצוי בו. וזאת עוד לפני שרצים לגיליונות האקסל כדי לקבוע את התעריפים בשוק הנייח.

ההיגיון אומר כי אין שום סיבה שבעולם שתעריפי הקישוריות בסלולר ייקבעו בצורה שונה מתעריפי הקישוריות בשוק הנייח. חברת ייעוץ חיצונית יכולה לבצע עבודה זו, ולא חייבים ועדה ציבורית בשביל זה.

במשרד התקשורת, לעומת זאת, היו מי שהעדיפו למרוח את שר התקשורת ולספר לו שחייבים ועדה ציבורית על מנת שהנושא יעבור בבג"צ. שטויות. ועדה ציבורית טובה רק כדי שליועצים המשפטיים תהיה שמיכת מעטפת בדרך לבג"צ, ובעיקר כדי לספק ג'ובים ולמרוח זמן. לראייה, ועדת חייק מתכוונת לקחת חברת ייעוץ בינלאומית לבדיקת הנושא.

מה שמציק בכל הסיפור הזה הוא כאמור העיתוי. הרי המשחק ידוע וחברות הסלולר נאבקות על כך שההפחתה תפרש על פני כמה שנים (ולא במכה אחת, כפי שמסתמן כיום), ועל ניסיון לגנוב אגורה או שתיים נוספות. עולה השאלה מדוע פרטנר, סלקום ופלאפון לא פנו בבקשה למנות ועדה חיצונית לקביעת תעריפי הקישוריות בסלולר עוד לפני שנקבעה ההפחתה, או כשהוקמה ועדת חייק בחודש פברואר השנה? הרי העבודה על ההפחתה החלה עוד ב-2009. לו היו משמיעות את טענותיהן אז, ניתן היה לקיים על כך דיון רציני. עכשיו החברות הן בבחינת טובלות ושרץ בידיהן

מוטב לו ילמדו להכיל את ההפחתה ויתכוננו לה במקום לכלות את זמנן בתרגילים שנועדו להרוויח זמן.