מתעשרי הגז: תדמור וטורבוביץ' כבר שווים כ-200 מיליון שקל כל אחד

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, ויורם טורבוביץ', יו"ר החברה, נמנים עם השכירים הבודדים שהתעשרו מהגאות במניות האנרגיה הישראליות ■ מניית דלק אנרגיה נסקה בשנה האחרונה בשיעור של 156%

חגיגת הגז הטבעי בעיצומה. יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, מכריז כי יום העצמאות הכלכלי של מדינת ישראל מתקרב (ובד בבד מתווכח על שיעור התמלוגים למדינה), יגאל לנדאו, שותפו לקידוח "לוויתן" ומבעלי השליטה ב"רציו", מתמוגג בעודו מביט בשווי מניותיו נוסק לשמיים, וציבור המשקיעים לא מפסיק לרדוף אחר מניות האנרגיה המקומיות, החל בדלק אנרגיה, עבור במודיעין וכלה במניות יותר "אלמוניות" כמו זרח.

לא מעסיקות עובדים

ולמרות האופטימיות הסובבת את מניות הענף והרווחים האסטרונומיים שיצרה לציבור המשקיעים, אין הרבה מנהלים בכירים שהפכו לשכירים עשירים כפועל יוצא של הגאות במניות הענף, והדבר נובע מעובדה פשוטה - חברות האנרגיה המקומיות הן שותפויות שאינן מעסיקות עובדים, ואינן מעניקות ני"ע בני המרה כמו אופציות ליחידות השתתפות בדומה לאופציות על מניות רגילות.

לכן את השכירים היחידים שהתעשרו מקדחת הקידוחים סביב חופי ישראל מצאנו בחברת דלק אנרגיה שבשליטת תשובה, והראשון שבהם הוא גדעון (גידי) תדמור, מנכ"ל החברה. תדמור, כך עולה מבדיקת "גלובס", צבר עד היום הון בשווי של 197 מיליון שקל (ראו טבלה), רובו בדמות חבילת אופציות מפנקת שקיבל בחברה שאותה הוא מוביל, והשאר במניות אבנר יה"ש וכהן פיתוח שהוא מחזיק.

נסיקה של 156%

מניית דלק אנרגיה, נזכיר, נסקה בשנה האחרונה בשיעור של 156% (306% בשנתיים האחרונות) ושווי החברה עומד כיום על 5.5 מיליארד שקל. תדמור, שמכהן בתפקידו זה תשע שנים, מצטרף לשורה של מנכ"לים בעסקי תשובה שהפכו למיליונרים כבדים הודות למדיניות התגמולים הנדיבה של הטייקון.

תדמור לא לבד. יו"ר החברה, יורם טורבוביץ', צבר הון בשווי דומה, ולאו דווקא בגלל חבילת אופציות מפנקת אלא בגלל החלטתו לרכוש מניות של דלק קידוחים ושל אבנר יה"ש עוד הרבה לפני שחלמנו על הפיכתנו למעצמה של גז טבעי. לטורבוביץ' יש כיום מניות דלק קידוחים בשווי של 125 מיליון שקל (לאחר שאלו נסקו בשיעור של 540% בשנתיים האחרונות) ומניות של אבנר יה"ש בשווי של 33 מיליון שקל (לאחר שנסקו בשיעור של 638% בשנתיים האחרונות).

טורבוביץ', נזכיר, הצטרף לדירקטוריון דלק אנרגיה רק לפני כארבעה חודשים, והוא מקדיש רק שני שליש מזמנו לתפקיד.

אחרון חביב הוא גבי לסט, המשמש סגן לטורבוביץ' וכן יו"ר קבוצת דלק. ללסט יש כיום אופציות בדלק אנרגיה המגלמות הטבה של 40 מיליון שקל, אך שווי הונו הכולל גבוה בהרבה לאור עלויות השכר המפנקות שקיבל מרגע הצטרפותו לקבוצה ומניות שהוא מחזיק בה ובשאר החברות הכלולות בה.