בדיקת "גלובס" : מיהן שותפויות חיפושי הגז שיגיעו לבורסה?

היכרות עם שותפויות חיפושי הנפט שאולי נראה בבורסה בחודשים הקרובים, הרישיונות שברשותן ותוכניות הגיוס שלהן

בכנס כלכלי שנערך לפני שבועיים, העריך צחי סולטן, מבעלי שותפות חיפושי הגז מודיעין , כי בחודשים הקרובים מספר שותפויות חיפושים חדשות יבצעו הנפקה ויירשמו למסחר בבורסה. אז, על רקע ביטול ודחייה של מספר רב של הנפקות בשל מצב השוק, נראה היה כי גם הנפקות שותפויות החיפושים יידחו. אך אם לשפוט על פי תוצאות ההנפקה של מודיעין אמש, ניירות ערך של שותפויות חיפושים הן הסחורה החמה ביותר בבורסה כעת.

אז מי הן השותפויות החדשות שאולי נראה בבורסה בחודשים הקרובים, באילו רישיונות הן מחזיקות וכמה כסף הן רוצות לגייס?

גינקו

גינקו היא כנראה השם המוכר ביותר, ובניגוד לשותפויות החדשות שהוקמו בשנה האחרונה לאחר התעוררות הענף, היא פעילה בתחום חיפושי הנפט והגז כעשר שנים. בעלי השליטה בחברה הם רמי קרמין (27%), יאיר קרני (25%, ניסן חקשורי (19%), האחים משה ואליהו שושן (8%) ומשפחת נזריאן (7%).

גינקו היא חברה בע"מ, המחזיקה את רישיונות והיתרי החיפוש שלה דרך השותפות המוגבלת גינקו חיפושי נפט. לקבוצה כבר יש שותפות בשליטתה הנסחרת בבורסה - שותפות זרח. לגינקו שלושה סוגים של נכסי נפט - הראשון הוא החזקה ברישיונות חיפוש בבעלותה המלאה, השני הוא רישיונות הנמצאים בבעלות משותפת שלה ושל זרח, והשלישי הוא החזקה בשותף הכללי של שותפות זרח.

נכסי הנפט של קבוצת גינקו כוללים שני רישיונות בבעלות מלאה באזור ים המלח - "לובה" ו-"שחר", וכן החזקה משותפת עם זרח ברישיון "אורלי", הנמצא צפונית לערד, ובהיתר החיפושים הימי "גוליבר", הנמתח לאורך רצועת החוף בין חיפה לת"א, ברוחב של 5 ק"מ. בנוסף, הגישה הקבוצה בקשה למשרד התשתיות לקבלת היתר חיפושים ימי בהמשך לאותה רצועת חוף, עד אזור אשדוד. הקבוצה מתכננת השנה לבצע שני קידוחים יבשתיים: ברישיון "לובה" וב"צורים".

גלוב אקספלוריישן

השותפות המוגבלת "גלוב אקספלוריישן" נוסדה מעט אחרי שסולטן רכש את השליטה בשותף הכללי של מודיעין. זהו אינו הקשר היחיד בין שתי החברות - ד"ר ברוך דרין, היועץ הגיאולוגי של גלוב, היה בשנות ה-90 הגיאולוג של שותפות מודיעין, והוא אף מחזיק ב-10% בשותף הכללי שלה.

ברשת גלוב שלושה רישיונות חיפוש שהועברו לה על-ידי בעלי השליטה בה - יעקב חי, גיל ומנחם שטרנברג וצבי וברוך דרין. שלושת הרישיונות הם בבעלותה המלאה של גלוב: רישיון "אופק", בשטח 393 קמ"ר, נמצא באזור השפלה; "בר-אור", בשטח של 266 קמ"ר, ממוקם בגליל המערבי; ורישיון "יהל", בשטח של 295 קמ"ר, נמצא באזור שפרעם בצפון.

התקציב המשוער שיידרש לשותפות לביצוע פעולות החיפוש בשלושת הרישיונות שלה נאמד בכ-32 מיליון דולר, ולעת עתה היא מבקשת לגייס 30 מיליון שקל, המיועדים לביצוע שני סקרים סייסמיים וקידוח ברישיון אופק. בעלי השליטה בשותפות התחייבו להשתתף בהנפקה ולהזרים כ-20% מההון. לא מפתיע לגלות, כי את רשימת החתמים בהנפקה מוביל כלל פיננסים חיתום, הנמצא בבעלות סולטן, המשמש גם כיו"ר החברה.

הזדמנות ישראלית - חיפושי נפט וגז

חברה זו הוקמה לפני כחצי שנה על-ידי רוני הלמן ואורי אלדובי. באמצעות שותפות מוגבלת אותו מנהלת הזדמנות ישראלית נרכשו מרציו 10% מהיתר החיפושים הימי "גל", הנמצא מדרום לרישיונות החיפוש של מבנה לוויתן, ובשטח של 1.8 מיליון דונם. הסכם זה כפוף לכך שני"ע של השותפות יירשמו למסחר עד סוף חודש אוגוסט.

בנוסף לכך, מחזיקה הזדמנות ישראלית ב-10% מהרישיון היבשתי "שרית" באזור אשדוד, בו צפוי להתחיל בקרוב קידוח, והגישה בקשה לקבלת היתר חיפושים במים רדודים בשם "דולפין" ביחד עם רציו ואיזי אנרגיה, כאשר חלקה יעמוד גם שם על 10%.

השותפות הגישה טיוטת תשקיף לגיוס הון לבורסה, ובכוונתה לבצע הנפקה בשבועות הקרובים, ולגייס על-פי ההערכות כ-50 מיליון שקל באופן מיידי, כשההנפקה תכלול גם אופציות שיאפשרו גיוס עתידי של כ-375 מיליון שקל.

מי שעוד עשויה לצאת בקרוב לגיוס הון היא הכשרה אנרגיה, דרכה רכשה חברת הכשרת היישוב שבשליטת יעקב נמרודי את רישיונות החיפוש הימיים "מירה" ו-"שרה" מידי פטרומד.