טכנולוגיה בשמיים: אילו ג'אדג'טים מחכים לכם בטיסה הבאה?

פעם הסרטים בטיסות היו חדשים, אבל מאז הזמנים השתנו ■ רגע לפני עונת הטיסות, "גלובס" מציג אילו ג'אדג'טים מחכים לכם בהמראה הבאה: משירות VOD אישי, דרך הזמנת אוכל ממסך מגע ועד למשחקים דרך iPad ונינטנדו DS

בעוד מספר שבועות יחל החופש הגדול, שבמהלכו רבים מהישראלים לוקחים חופשה מהחום הבלתי נסבל וטסים מעבר לים. חוויית הטיסה והטרום-טיסה נמצאת היום בשלבי מעבר לעולם טכנולוגי ושונה ממה שהתרגלנו. כבר כמה שנים שאפשר לבצע מראש את הצ'ק-אין על גבי המחשב בבית וביקורת דרכונים באמצעות זיהוי ביומטרי - רק כדי שלא נעמוד בפקקים.

אבל זה לא נגמר שם. חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מאפשרת לעשות צ'ק-אין היישר ממכשיר הסלולר ואפילו נותנת גישה לרשת חברתית אקסקלוסיבית לחברי מועדון הנוסע המתמיד שלה - Miles & More.

הרשת החברתית, Member Scout, פועלת כאפליקציה על טלפונים חכמים ומאפשרת לאנשי עסקים או מטיילים קבועים לזהות מי נמצא בקרבתם בשדה וליצור איתו קשר. כך, ניתן להתייעץ עם קולגות לטיסה על מקומות לבילוי ביעד הטיסה או אפילו למצוא פרטנר למונית משדה-התעופה.

אבל מה שבאמת מעניין הוא מה קורה כשאנחנו באוויר. שעות הטיסה הארוכות עלולות להיות מייגעות, במיוחד כשהדיילים מחייבים אותנו לכבות את מכשירי הסלולר והמחשבים הניידים או פשוט להתנתק לגמרי מהאינטרנט כדי לא לשבש תדרים באזור הקוקפיט.

אבל גם לצורך התמידי שלנו להיות מחוברים לאינטרנט בכל מקום יש פתרון. באמצע 2004 החלו חלק מחברות התעופה להציע את שירות Connexion של בואינג, שמאפשר חיבור לרשת גם כשהמטוס אי-שם באוויר.

על אף הפוטנציאל, השירות המדובר נכשל והופסק בסוף 2006 מסיבות שונות, שהתמקדו בעיקר במחירים גבוהים שנעו בין 10 דולר לשעה ל-25 דולר לכל הטיסה. גם חוסר הרצון של אנשי עסקים, למשל, להמשיך לעבוד בזמן שהם באוויר - במקום להשלים שעות שינה - הכריע את גורל השירות.

עכשיו בלופטהנזה רוצים לעשות לאינטרנט בשחקים קאמבק, שהחל כבר לפעול כפיילוט במספר מצומצם של טיסות בארה"ב. השירות, שנקרא FlyNet, יכלול חיבור לוויני לאינטרנט בפס רחב בטיסות הבין-יבשתיות, כולל גם מישראל ואליה.

השירות, שמאחוריו עומדת חברה-בת של פנסוניק, יאפשר לשלוח מיילים ולגלוש באינטרנט כשהחיבור אפשרי לא רק באמצעות המחשב הנייד אלא גם דרך טלפון חכם. השירות, שיספק מהירות גלישה של עד 50 מגה, יתאים לא רק לשימושים עסקיים או בידוריים, אלא גם לצרכים של רפואה מרחוק (Telemedicine), תוך העברת נתונים מהירה בין המטוס למרכזי רפואה על הקרקע. לופטהנזה תתקין את שירות האינטרנט שלה ב-50 ממטוסי החברה עד אמצע השנה הבאה.

שירות FlyNet יאפשר בעתיד גם לשלוח SMS'ים במהלך הטיסות על גבי רשתות תקשורת סלולריות, בעוד חברות התעופה Emirates ,Ryanair ו-TAP Airlines מאפשרות אף לקבל ולהוציא שיחות סלולריות כדי לחלוק עם החברים שנמצאים על הקרקע עד כמה האוכל בטיסה מעורר תאבון.

יש לציין כי חברת סלקום משתפת פעולה עם כל חברות התעופה הללו לצורך חיוב דרך חשבון הסלולר.

VOD אישי והזמנת אוכל באופן עצמאי

אחד הדברים היחידים, מלבד ספרים, שהצליחו עד לאחרונה להעביר את זמן הטיסה הארוך היו הסרטים שהוקרנו במטוסים. פעם זכו הסרטים לפופולריות רבה, לאור העובדה שהנוסעים נהנו מכותרים חדשים עוד לפני שאלה הגיעו לאולמות הקולנוע בישראל. היום, חלק גדול מהסרטים הוא בן מספר חודשים ובכלל, ההורדות באינטרנט הפכו לכל כך פופולריות, עד שאנשים כבר מעדיפים לצפות בסרטים הללו בבית.

מעבר לכך, בחלק מהטיסות שאין בהם מסך אישי, הנוסע נאלץ עם צפייה במסך בגודל של כ-10 אינץ', שלעיתים מאוד רחוק ממנו. כמובן שצריך לסייג את הבעיות האלה למקרה שמדובר במטוסים חדשים, הכוללים כבר מערכות טובות יותר.

אז מה הפתרון? לדברי מנהל תחום הבידור בטיסה בחברת אל-על, טל קלדרון, המילה האחרונה בתחום הוא ה-VOD. "השירות הזה קיים קצת יותר משנתיים באל-על, והוא כל הזמן משתפר במובן התוכן והטכנולוגי".

אל-על מציעה היום בחלק מטיסותיה מסכים אישיים נייחים בגדלים הנעים מ-10 ועד 15 אינץ' שמגיעים עם מגוון רחב של תכנים. אלה כולל גם תכנים שנערכו במיוחד עבור אל-על, כמו מהדורות יומיות של חדשות ערוץ 2 וחדשות ערוץ הספורט, שיכללו גם תקצירי מונדיאל החל ממחר. "כל יום מגיע אלינו קובץ עם המהדורה אותו אנחנו מעבירים עם כונן קשיח נייד למטוסים", מסביר קלדרון. "ברגע שיהיה אינטרנט במטוסים, התכנים יועברו על גבי הרשת".

בחברת התעופה וירג'ין לקחו את תחום ה-VOD לשימושים אחרים מלבד סרטים, כך שאפשר גם לבחור אוכל מתוך תפריט מיוחד ואף לבקש מהדיילת שמיכה. הדבר יחסוך את התסכול של הנוסעים שצריכים להדליק היום את הנורה מעל המושב שלהם ולחכות שהדיילת תגיע אליהם ורק אז להסביר לה מה הם רוצים.

נינטנדו בעננים

חברות התעופה החלו בשנים האחרונות גם לפנות לקהל הגיימרים או לסתם נוסעים שרוצים להעביר את הזמן במשחקים. אל-על מציעה משחקי קז'ואל פשוטים במערכת ה-VOD שלה, בעוד בחברות וירג'ין ו-BMI אפשר למצוא משחקים של נינטנדו במערכות הבידור האישיות.

בחברת התעופה היפנית JAL הגדילו ראש בשנת 2006, כשחילקו לנוסעי המחלקה הראשונה ומחלקת עסקים קונסולות ניידות של נינטנדו DS למשך הטיסה. באותה התקופה, המכשיר אפילו הותאם לצורך השימוש במטוסים, כשהחברה הורידה את המשדר האלחוטי שלו שמשמש למשחקים מרובי משתתפים.

גם בחברת אל-על מתכננים להציע לנוסעים שלהם גאדג'ט נייד שימושי - iPad של אפל, שיאפשר לראות סרטים וכנראה גם לשחק במשחקים שיאוחסנו עליו מראש. ה-iPad יחליף את מוצר ה-Vidibox, נגן אלחוטי מבית סמסונג אותו החברה משכירה היום לנוסעים לצורך צפייה בסרטים, תוכניות טלוויזיה ומשחקים.

התלת-מימד יגיע גם לשמיים?

גם בקטאר איירוויס הולכים עם הקידמה ובחרו לשלב ב-30 ממטוסי הבואינג 787 שלהם מערכת בידוק מתקדמת מתוצרת תאלס. המערכת מציעה לנוסעים בחירה מתוך מבחר תכני וידיאו, אודיו ומשחקים שונים באמצעות מסך נגיעה בגודל של עד 17 אינץ'. כמו כן, הנוסעים נהנים ממערכת סאונד היקפית מתקדמת, שאליה אף יכולים לחבר את מכשירי המולטימדיה האישיים שלהם, וכן ליצור קשר עם צוות המטוס בעת הצורך.

אבל זה לא הסוף. קלדרון מחברת אל-על מעריך כי השלב הבא יהיה מסכי תלת-מימד במטוסים. "זה ייקח עוד 4 שנים, וגם אם זה יקרה - זה יהיה בעיקר במחלקות הפרימיום, כי הטכנולוגיה כרגע יקרה".