חקירת רשות ני"ע: מנורה הסתבכה - הפעם בקרנות הנאמנות

רשות ני"ע חקרה מספר עובדים ממנורה מבטחים פיננסיים - ביניהם המנכ"ל רונן אביגדור - בחשד לעבירות פליליות שנעשו בחברת קרנות הנאמנות

עוד לא נסתיימה בדיקת ההלוואות שהעניקה מנורה מבטחים למבוטחיה ללא ביטחונות והפעולות הרטרואקטיביות שנעשו בפוליסות של החברה, וכעת החברה-הבת, מנורה מבטחים פיננסיים, מסתבכת.

לפני כשבוע פתחה רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, בחקירה פלילית של מספר עובדים ממנורה מבטחים פיננסיים, ובהם מנכ"ל החברה רונן אביגדור, בחשד לעבירות פליליות שנעשו בחברת קרנות הנאמנות, שאביגדור משמש גם כמנכ"ל שלה.

בשלב זה חל חיסיון כבד על כל פרטי הפרשה, וחברת-האם - מנורה מבטחים שבניהול ארי קלמן - טוענת כי אינה יודעת בגין מה מתבצעת החקירה.

"בהתאם לידוע ושנמסר לחברה על-ידי מנורה קרנות, נערכה חקירה של הרשות במנורה קרנות, אשר כללה גם חקירה של גורמים שונים בנושא שטרם נמסר למנורה קרנות", דיווחה היום (א') מנורה מבטחים לבורסה.

כאמור, פרטי החקירה סמויים, אך גורמים בשוק ההון העריכו היום כי אם מדובר ב"חקירה", להבדיל מ"בדיקה", הרי שכנראה ישנם ממצאים המצביעים על פעולות שעולות לכדי עבירה פלילית.

נציין עוד כי החל מתחילת השנה רשות ניירות ערך מפעילה את מערכת ה-Business intelligence החדשה שלה, שמאפשרת לה לבדוק מקרוב את פעילות המסחר של כל גוף וגוף בזמן אמת.

כך, למשל, הרשות יכולה לאתר קרן נאמנות כלשהי המציגה בסוף יום המסחר תשואה חריגה ביחס לשאר הקרנות באותה קטגוריה, ומיד לפנות אל מנהלי הקרן ולדרוש הסברים.

עוד ניסיון לקדם קרן "כוכבת"?

עליית המדרגה בבקרה הרגולטורית של הרשות על מנהלי קרנות נרשמה כבר באוגוסט אשתקד. אז נודע כי הרשות חשדה כי חברת הקרנות של דש תמכה בשער של אג"ח שחר על מנת לשפר את מיקום הקרן הכספית שלה בדירוג הקרנות הכספיות.

לאחר כחודש התברר כי ממצאי הבדיקה לא עלו לכדי עבירות במישור הפלילי, אך נמצאו ליקויים במסחר.

גורמים בשוק העריכו היום כי כמו במקרה דש, גם בבתי השקעות אחרים יש קרנות "כוכבות" שמציגות ביצועים חריגים ביחס למתחרותיהן, וייתכן כי הפעם מדובר בפעולות שנעשו על מנת לשפר את מיקומה של קרן מסוימת של מנורה מבטחים.

אביגדור, 44, מונה למנכ"ל בית ההשקעות בסוף השנה שעברה, בנוסף על תפקידו כמנכ"ל הקרנות מאז 2005. הוא החליף את יו"ר בית ההשקעות, יהודה בן-אסאייג, שמונה באפריל האחרון למשנה למנכ"ל ומנהל אגף ביטוח חיים ובריאות במנורה מבטחים.

מנורה מבטחים פיננסיים מנהל למעלה מ-20 מיליארד שקל, מתוכם למעלה מ-6 מיליארד שקל בקרנות, והשאר בקופות גמל וניהול תיקים.

עורך הדין של אביגדור, איתן מעוז ממשרד מ. זליגמן, מסר היום כי "רונן נחקר ברשות ניירות ערך ומסר תגובה מלאה ומפורטת לשאלות שהוצגו בפניו. בשל אילוצי החקירה הוא מנוע מלהתייחס לנושאיה".