בדיקות CT: באיזה בית-חולים תמתינו הכי פחות לקבלת תור?

תושבי חיפה ימתינו 5 שבועות לקבלת תור ל-CT ברמב"ם, בעוד שבהדסה בירושלים אפשר לקבוע תור לאותה בדיקה כבר למחרת ■ גם באסות"א רמת-החי"ל לא צריך להמתין הרבה, אך הבדיקה מתקיימת ב-3 לפנות בוקר

יחד עם הרפואה המודרנית הגיעו לחיינו גם אמצעי אבחון שונים, ההולכים ומשתכללים בכל פעם, שבאמצעותם ניתן כיום לבצע גילוי מוקדם לעשרות מחלות ולהעניק טיפול נכון ומדויק למחלות ופגעים אחרים.

בין האמצעים הבולטים העומדים כיום לרשות הרופאים נמצאות בדיקות ההדמיה CT (טומוגרפיה ממוחשבת) ו-MRI (הדמיה בתהודה מגנטית).

שתי הבדיקות מתבצעות במכשירים שעלותם עושיה להגיע גם למאות אלפי דולרים, הנמצאים בבתי-חולים ובמכונים מורשים.

אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי בעוד תושבי המרכז וירושלים יוכלו לעבור את בדיקת CT אלקטיבית (בהפניית רופא ולא במסגרת אשפוז) תוך מספר ימים מיום קביעת התור, ולעיתים גם תוך יום אחד - תושבי הצפון ייאלצו להמתין תקופות ארוכות העשויות להגיע גם ל-5 שבועות.

במסגרת הבדיקה פנו נציגי "גלובס" כלקוחות סמויים למרכזי זימון התורים ב-16 מכונים המבצעים בדיקות CT ברחבי הארץ, וביקשו לקבוע תור לבדיקות CT של עמוד שדרה צווארי. בדיקה זו נערכת ללא הזרקת חומר ניגוד, היא אינה נחשבת למסובכת לביצוע, ואורכת בין דקה וחצי לשתי דקות.

מממצאי הבדיקה עולה כי בבית-החולים הדסה (הר הצופים והדסה עין כרם) ניתן היה לקבל תור כבר ליום למחרת בשעות הבוקר, בבית-חולים שיבא נדרשו הנבדקים להמתין 3 ימים, ובמרבית המכונים ניתן היה לקבוע תור בטווח של שבוע מההתקשרות. גם בבית-החולים אסותא ברמת-החי"ל הציעו למטופל תור בטווח של מספר ימים, אולם בשעה 03.20 בלילה, בטענה כי בדיקה זו אינה מבוצעת במתקן בשעות היום.

יוצאי הדופן לשלילה היו המכונים בצפון הארץ. כך, לדוגמה, בבית-החולים נהריה התור הקרוב ביותר היה בטווח של שבועיים וחצי, בבית-החולים פוריה בטבריה התבקשו הנבדקים להמתין 4.5 שבועות. השיא נרשם בבית-החולים רמב"ם בחיפה, שם הסכימו לקבוע לנבדקים תור בטווח של 5 שבועות.

בכל הקשור לבדיקות MRI התורים ארוכים אפילו יותר, וזאת לאור העובדה שמספר המכשירים הפזורים ברחבי הארץ נמוך בכמחצית ממכשירי ה-CT, והבדיקה עצמה ארוכה יותר ועומדת על 30-60 דקות.

קביעת התור לבדיקת ה-MRI גם מסורבלת יותר, ובמרבית המוקדים נדרש המטופל להעביר באמצעות פקס את ההפניה לבדיקה והתחייבות קופת-החולים, ורק לאחר קבלת מסמכים אלה מתחיל הליך קביעת התור.

מרבית מכוני ה-MRI פועלים סביב השעון, ולכן ככל שהמטופל יסכים להתגמש ולבצע את הבדיקה בשעות הלילה המאוחרות או בסופי שבוע - כך יוכל להשיג תור מהיר יותר.

גורמים בתחום הרפואה העריכו כי תורים לבדיקות MRI נקבעים בטווח של כשבוע לשעות הלילה המאוחרות במרכז הארץ, ובטווח של כשבועיים לשעות נוחות יותר באזורים אלה. גם כאן, לדברי אותם גורמים, סובלים תושבי הצפון ממצוקת תורים, ואלה עשויים ארוך גם חודש ויותר.

קיצור דרך: בדיקה במכון פרטי שבהסדר

כיוון שמדובר בבדיקות שעלותן גבוהה, במרבית המקרים נדרש אישור מינהלי של הנהלת הקופה לקבלת התחייבות לביצוע הבדיקות.

קופת-חולים מכבי, לדוגמה, מפעילה מוקד ייעוץ לבדיקות דימות. כל הפניה היוצאת מרופאי הקופה מועברת אוטומטית לאותו מוקד, ובתוך 48 שעות מקבל המבוטח הודעה האם הבדיקה שהומלצה לו אושרה.

קופות-החולים, שכאמור מקבלות את שירותי בדיקות ההדמיה מבתי-החולים ומהמכונים, נקשרות בחוזים עם המרכזים הרפואיים השונים לביצוע הבדיקות. על-פי הוראת משרד הבריאות, הקופות גובות אגרה רבעונית בגובה 27 שקל לכל אחת מהבדיקות (ללא קשר למספר הבדיקות המתבצעות ברבעון).

כל קופות-החולים מאפשרות לבצע את הבדיקות בכל מכון בארץ הקשור בהסדר עם הקופה ללא קשר לאור המגורים. כך שתושבי הצפון שהמעונינים לבצע את הבדיקה במועד קרוב יותר יכולים לקבוע תור באחד מהמרכזים הרפואיים במרכז הארץ.

עוד ביקשו לציין בקופות-החולים כי במקרים בהם הרופא מציין כי מדובר בבדיקה דחופה, פועלים בקופה לקבוע למבוטח תור בטווח קצר ביותר.

מסקירת נתוני ההתקשרות עם המכונים שהועברו על-ידי הקופות עולה כי הקופות קשורות עם מרבית מכוני ה-CT בבתי-החולים, ופחות במכונים פרטיים (למעט בריכוזי אוכלוסיה בהם אין בקרבת מקום מכון CT במסגרת בית-חולים), כאשר לקופת-חולים כללית ישנה העדפה לשלוח את מבוטחיה לבדיקות CT בבתי-החולים שבבעלותה ובבתי החולים הממשלתיים, ואילו קופת-חולים מכבי תעדיף לשלוח את מבוטחיה לבתי-חולים ממשלתיים ולבתי-החולים של אסותא (בהם היא שותפה).

משרד הבריאות: "אין בעיית תורים ל-CT"

גורמים בתחום הבריאות טוענים כי בעיית התורים לבדיקות אלה, בייחוד בצפון הארץ, ידועה. אותם גורמים משייכים את העומס לבעיות כוח-אדם וניהול לא ממוקסם של אותם מכונים.

לדברי הגורמים, "בתי-החולים המשרתים את מבוטחי קופות-החולים משרתים באותם מכשירים גם את החולים המאושפזים אצלם. למעשה, יש להם אינטרס לשחרר את החולים ולהזמין אותם פעם נוספת רק עבור בדיקה, כדי לקבל מקופת-החולים תשלום נוסף. זאת משום שבית-החולים מתוגמל על-ידי קופת-החולים של המבוטח עבור יום אשפוז, אולם אינו מתוגמל עבור כל בדיקה בנפרד. במקרים של בדיקות אלקטיביות בית-החולים מקבל מקופת-החולים תשלום נוסף עבור ביצוע הבדיקה, ולכן זה מרכז רווח עבורו. לכן מוזר שחלק מבתי-החולים אינם דואגים להפעיל מכוני CT סביב השעון ובכך לקצר את התורים ולהגדיל את הרווחים".

ד"ר יעקב פרבשטיין, מנהל בית-החולים פוריה בטבריה, שהוא אחד משני שיאני ההמתנה לתורים כפי שנדגמו על-ידי "גלובס" (תור בטווח של 4.5 שבועות), מסכים עם אותו גורם: "עיקר הבעיה בקביעת תורים לבדיקות הדמיה היא בעיית כוח-אדם. התקן שלנו מצומצם, ולכן בכל פעם שמישהו מאנשי הצוות הרפואי יוצא לחופשה או לכנס מקצועי אנחנו מיד מורידים את התפוקה של המכון, וכך נגררים תורים. הבעיה הולכת ומצטמצמת כשכל אנשי הצוות נמצאים. בדיוק בשבועות אלה אחד מאנשי הצוות איננו, וכשהוא יחזור בשבוע הבא מיד יירד זמן ההמתנה לכשבועיים".

ואילו בבית-החולים רמב"ם, שיאן התורים (תור בטווח של 5.5 שבועות), ממשיכים לשמור על פאסון. בתגובה שהועברה על-ידי דובר בית-החולים, דוד רטנר, נמסר: "כשמדובר בבדיקת CT אלקטיבית הוא הגבוה בצפון עקב המוניטין שיצא לו, והדבר מתבטא בתורים ארוכים. כמובן שבכל בקשור ל-CT דחוף על רקע טראומה הקבלה מיידית".

* תגובת משרד הבריאות: במשרד הבריאות טוענים כי על-פי הידוע להם קיימת בעיה בקביעת תורים לבדיקות MRI, אולם לא מוכרת בעיה של תורים ארוכים לקביעת בדיקת CT בבתי-החולים בארץ.

מהמשרד נמסר כי ייתכן שבבתי-החולים שבהם נקבעו תורים למועדים רחוקים ישנו עומס נקודתי. כמו כן, נמסר מהמשרד, כאשר הבדיקה מוגדרת כדחופה - היא נעשית תוך זמן קצר ביותר המתאים לחומרת הבעיה ודחיפות הבדיקה.

עוד מציינים במשרד הבריאות כי לרשות המבוטחים עומדים גם מכונים מחוץ לבתי-החולים המבצעים בדיקה, זאת תוך התקשרויות עם קופות-החולים.

לעומת זאת, המשרד מודע לכך שקיימת בעיה בביצוע חלק מסוגי בדיקות MRI, כהשסיבות, בין היתר, הן אופי הבדיקה והצורך ברופאים נוספים בעת הבדיקה כדוגמת רופא ילדים.

מכשירי MRI נתונים לפיקוח, כולל כמות המכשירים ביחס לכמות האוכלוסין.

במהלך משותף למשרד הבריאות ולמשרד האוצר אושרה תוספת 8 מכשירים חדשים (והתקנות שונו בהתאם בכנסת), והרישיונות יינתנו בהליך ועדה מטעם המשרד שבוחנת את כל הבקשות לקבלת מכשיר MRI ומחליטה על-פי קריטריונים שנקבעו היכן יוצבו המכשירים, על מנת לשרת את האוכלוסייה באורח אופטימלי. ההחלטה תינתן בהתאם לשיקולים דמוגראפיים, רפואיים, גיאוגרפיים ועוד.

22
 22