החברה ציבורית, העסק משפחתי: סודות הגרעין של חממה סחר

למשפחת חממה, בעלת השליטה בחברת חממה סחר העוסקת בעיקר במסחר בפיצוחים, לא משנה מי ינצח במונדיאל כל עוד הישראלים ימשיכו לפצח ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי לבעלי המניות מקרב הציבור (25%) אין סיבה להיות מרוצים

ספרד, ברזיל, גרמניה או ארגנטינה - למשפחת חממה, בעלת השליטה בחברת חממה סחר העוסקת בעיקר במסחר בפיצוחים, זה ממש לא משנה מי ינצח במונדיאל כל עוד הישראלים ימשיכו לפצח. "אני מאחל לכולם שברזיל תיקח את המונדיאל ושהישראלים יאכלו הרבה פיסטוקים ושקדים", אומר עידו חממה, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה הציבורית.

לחממה ובני משפחתו יש אולי סיבה טובה להיות מאושרים, אבל מבדיקת "גלובס" עולה כי לבעלי המניות מקרב הציבור, המחזיקים בכ-25% מהחברה, אין סיבה להיות מרוצים.

החברה - שהונפקה ב-2007, הכניסה 390 מיליון שקל ב-2009 ונסחרת לפי שווי שוק של 48 מיליון שקל (זינוק של 20% מתחילת השנה) - רושמת בשורה התחתונה הפסדים קלים או רווח סמלי. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העסקת בעלי השליטה ובני משפחתם בתנאים מפליגים - כ-5.2 מיליון שקל בשנה (עלות של כ-430 אלף שקל בחודש).

שכר גבוה, רווח דל

חממה סחר, שהוקמה ב-2009, בהחלט עונה להגדרה "חברה משפחתית", עם אחזקה של כ-75% לשושלת חממה. מאיר חממה (76), המחזיק ב-32.5% מהחברה, משמש בתפקיד נשיא ויו"ר החברה; אחיינו אליהו (63), המחזיק ב-33.9% מהחברה, הוא המנכ"ל; יוסף חממה, אחיו של הנשיא והיו"ר המשמש כמנהל לוגיסטיקה, מחזיק ב-7.2% מהחברה; שני בני משפחה נוספים - עידו חממה (33), בנו של אליהו חממה, ואורי קום, חתנו של מאיר חממה - מחזיקים ביחד בכ-1% נוספים.

השליטה האבסולוטית של המשפחה בדירקטוריון באה לידי ביטוי בעלות שכר גבוהה, ביחס לרווחיות החברה, לבני המשפחה. אליהו חממה משך ב-2009 שכר של 102 אלף שקל בחודש; מאיר חממה משך 75 אלף שקל בחודש; יוסף חממה משך 52 אלף שקל בחודש; ועידו חממה, סמנכ"ל פיתוח עסקי החברה, משך 39 אלף שקל בחודש. כל זאת בשעה שהחברה סיימה את 2009 בהפסד של 362 אלף שקל. את הרבעון הראשון של 2010 היא סיימה ברווח זניח ביחס להכנסות - 2.7 מיליון שקל.

זה לא נגמר כאן. הרצל חממה, אחיו של המנכ"ל, המשמש בתפקיד מנהל לוגיסטי, מושך מדי חודש כ-37 אלף שקל; שולמית חממה (57), אשתו של היו"ר המשמשת סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, מושכת כ-35 אלף שקל בחודש; שושי כץ, אחותו של המנכ"ל, עובדת בהנהלת החשבונות של החברה, ועלות העסקתה היא מעל 15 אלף שקל בחודש; חתנו של היו"ר, אורי קום, המשמש כ"עוזר אישי לנשיא החברה", משתכר כ-18 אלף שקל בחודש.

אגב קום, הוא זכה בעבר להלוואה של 300 אלף שקל מהחברה. ברשות ניירות ערך לא אהבו את המהלך, וקבעו כי ההלוואה הוענקה ללא קבלת אישור ועדת הביקורת והדירקטוריון של החברה. סכום ההלוואה הוחזר במלואו, והחברה אשררה את מתן ההלוואה כדין.

אם זה לא מספיק, באסיפת בעלי המניות האחרונה של חממה סחר הוחלט להקפיץ ב-37% את שכרו של מוטי דוד, אחיינו של היו"ר, ולהעמיד אותו על כ-42 אלף שקל בחודש. אותה אסיפה אישרה גם את העסקתה של מורן חממה, בתו של היו"ר, בתפקיד מנהלת רכש ועיתוד מלאי בחברה. עלות העסקתה לחברה תעמוד על כ-18 אלף שקל בחודש.

במשפחת חממה, כך מסתבר, גם יודעים לתכנן היטב את העתיד, ויצרו מנגנון עדכון שכר. על-פי הזימון לבעלי המניות ששלחה החברה, "שכרם של בעלי השליטה, או קרובים אליהם, יגדל אחת לשנה ב-5%". בזימון לא צוין כי העלאה תהיה כפופה לביצועי החברה.

חממה סחר רוכשת עשרות סוגי מוצרים בישראל וברחבי העולם, ומפיצה ומשווקת אותם בעיקר בישראל. מוצרי החברה נמכרים באריזות סיטונאיות במשקל של 1 ק"ג עד 50 ק"ג וכן שקים במשקל של טון.

לחברה יש גם פעילות עסקית עם חברות הנשלטות על-ידי קרובי משפחה של בעלי השליטה: חברת "חממה חקלאות ושיווק", המוחזקת על-ידי בנו של יו"ר חממה סחר ועוסקת ברכישה של גידולי שדה כמו חומוס, תירס לפופקורן וגרעיני חמנייה; וכן עם חברת "א.ג.מ. סחר מזון", שמוחזקת על-ידי אח של מנכ"ל חממה סחר ו-3 קרובי משפחה נוספים, ועוסקת במסחר במזון יבש בישראל.

הכל נשאר במשפחה

לחממה סחר שני ספקים נוספים שהינם קרובי משפחה. "חממה טנא חי בוטנים", ו"חילו מכון למיון קטניות ומסחר". אימפריית הפיצוחים של משפחת חממה כוללת גם חברות פרטיות בבעלות פלגים אחרים של משפחה, אשר רוכשות מוצרים מחממה סחר: "קליית יוסי" בבעלות האחים יוסי ועובד חממה; "פיצוחי מולי" בבעלות גיסו של עובד חממה; ו"קליית חממה" בבעלות בן דודו של עובד חממה.

אגב, חברת "קליית יוסי" היא חברה מובילה עם ותק של למעלה מ-30 שנה בתחום. בסוף שנת 2005 רכשה תנובה את מפעל הפיצוחים הגדול בישראל בקריית גת של "קליית יוסי" ואת המותג. יוסי ועובד חממה עוסקים מאז בשיווק המוצרים (פיצוחים ופירות יבשים), ומחזיקים בשתי חנויות מפעל ברחובות מטלון וצ'לנוב בדרום תל-אביב.

בהעדר נתונים עדכניים על היקף מכירות הפיצוחים בתקופת המונדיאל של חממה סחר, פנינו לעובד חממה מ"קליית יוסי" כדי לנסות למשש את הדופק בשוק.

"בדרך-כלל העבודה יורדת בקיץ ב-30% כי יש אבטיח, גלידה, ים", אומר עובד. "לא אוכלים מלוח, ורק מראש השנה העבודה מתחילה. כשיש מונדיאל זה סרט אחר, והמוצר המוביל זה גרעיני חמנייה שמפיגים את המתח. ביום שישי האחרון היו גלים של לקוחות שבוא וקנו, וגם פאבים, ברים ופיצריות שמוסיפות פיצוחים למשלוח".

* ומה איתך?

"אני יכול לאכול חצי קילו גרעינים במשחק".

22
 22