הדיווחים על "כיסיהם התפוחים של יזמי הגז" מוגזמים? הסכום לחשבון הבנק של תשובה מ"תמר" - 480 מ' ד'

וזה עוד בתסריט האופטימי, שמניח שבשנים הקרובות לא יקומו ספקי גז מתחרים לתשובה וליוסי מימן, והמיליארדים הקבורים בתמר יזרמו ליזמים במשך 15-25 שנה ■ ומה לגבי קידוח לווייתן? סימני השאלה סביבו כה גדולים שאף אנליסט המכבד את עצמו לא יסתכן בהערכת שווי מדוייקת

בימים האחרונים הופרחו בתקשורת לא מעט סכומי כסף דמיוניים לגבי שווי תגליות הגז. הגדיל לעשות אחד העיתונים הכלכליים, שבהפרש של פחות משבוע פרסמו שלושה מפרשניו שלוש הערכות שווי שונות: 300, 200 ו-150 מיליארד דולרים.

על עובדה אחת הסכימו כמעט כל הפרשנים. תגליות הגז עתידות להזרים מיליארדים ל"כיסיהם התפוחים" של היזמים. מרב הכתרים נקשרו כצפוי לראשו של הטייקון יצחק תשובה. "מולטי מיליארדר", "האיש העשיר ביותר בישראל", "מקדים בכמה סדרי גודל כל ישראלי אחר" - אלה היו רק מקצת הסופרלטיבים שהוענקו לתשובה בטור אחד ויחיד שכתבה פרשנית כלכלית.

כמה בדיוק שווה היום תשובה? קשה מאוד לדעת, אבל נדמה שההערכות סביב הבוננזה שעשה בתמר ובלווייתן לוקות במידה לא בריאה של הגזמה. תשובה שולט בערך בשליש מהבעלות על שותפות תמר, באמצעות חברות אבנר ודלק קידוחים . האחזקות הישירות שלו בקידוח תמר מגיעות - לפי בדיקת G - ללא יותר מ-8%. שווי הגז בתגלית תמר במחירי היום מגיע ל-45 מיליארד דולרים, ומזה יש להפחית את המיסוי ואת התמלוגים שמגיעים עד 40% מהסכום הכולל. לכאורה, זה מותיר בידי השותפים בתמר סכום מרשים של 27 מיליארד דולרים.

כל מה שנותר הוא למצוא מישהו שיסכים לקנות את כל הגז הזה. וכאן יש עוד בעיה. ההנחה היא שכל הגז שיופק מתמר יימכר למשק הישראלי. אבל שימו לב לגודל המאגר, שנאמד בכ-230 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM), לעומת צריכת הגז של כלל מדינת ישראל, שעומדת על חמישה מיליארד מטרים מעוקבים לשנה. היא אמנם צפויה לגדול ל-10 עד 15 מיליארד לשנה החל מסביבות שנת 2020, אבל תשובה ושותפיו אינם ספקי הגז היחידים - כשליש מצריכת הגז של המשק תסופק, להערכת האנליסטים, על-ידי EMG של יוסי מימן, יבואנית הגז המצרי.

זהו, אגב, תסריט אופטימי למדי, שמניח כי בשנים הקרובות לא יקומו ספקי גז מתחרים לתשובה ולמימן. במילים אחרות, המיליארדים הקבורים כיום בתמר יזרמו ל"כיסיהם התפוחים" של היזמים על-פני תקופה של 15 עד 25 שנה לפחות. על-סמך התחזית הזו גוזרים האנליסטים לתמר שווי מהוון ריאלי של כ-6 מיליארד דולרים בסך-הכול, שהם כ-480 מיליון דולרים בחשבון הבנק הפרטי של תשובה. סכום נאה ביותר, לכל הדעות, אבל תודו שציפיתם ליותר. ומה לגבי הלווייתן, אתם שואלים? ובכן, סימני השאלה סביבו כה גדולים שאף אנליסט המכבד את עצמו לא יסתכן בהערכת שווי מדויקת. גם אנחנו נתאפק.