מפגש הגיימינג השנתי: קאמבק מלא אקשן, רובוטים ותלת-ממד

45 אלף מבקרים החזירו השבוע את החיוך לאנשי תעשיית הגיימינג בתערוכת E3 שלא פתוחה לקהל הרחב ובכל זאת, אפשר היה לחזות בגדודי צעירים נלהבים, שאפשר לטעות בהם כגיימרים, ממתינים בתורים אינסופיים לדגום את המוצרים

במילה אחת: קאמבק. כך אפשר לסכם את המפגש השנתי של ענף משחקי הווידיאו והמחשב - E3 - שנערך השבוע בארה"ב. ענף משחקי הווידיאו חוזר בכוחות מחודשים לזירה עם שפע חידושים, כותרים וגימיקים שהביאו 45 אלף מבקרים אל מרכז הוועידות של לוס אנג'לס. מרחק זריקת אבן משם, בסטייפלס סנטר, התקבצו השבוע 20 אלף נוספים לחזות בקאמבק של הלוס אנג'לס לייקרס בסדרת הגמר של ה-NBA, אבל זה סיפור אחר.

E3 היא תערוכה מקצועית שלא פתוחה לקהל הרחב ובכל זאת, אפשר היה לחזות בגדודי צעירים נלהבים, שאפשר לטעות בהם כגיימרים, ממתינים בתורים אינסופיים לדגום את המוצרים.

המסיבות, המוזיקה עתירת הדציבלים, צגי הענק, הביתנים הבומבסטיים, התפאורה הססגונית, כמו גם דגמי המפלצות והרובוטים, וכמובן הדיילות האקזוטיות והמחוטבות בתחפושות מינימליסטיות, מייצגים לא רק השקעות כבירות בתעשייה הזו, אלא גם את המאמצים ללכוד מחדש את הקניינים והקונים כדי להשיב את הגידול לענף שנמצא בנסיגה בשנה וחצי האחרונות.

"עדיין בתוך משבר"

נועם וייסברג, מנכ"ל נמקו בנדאי המשווקת בישראל את משחקי אקטיוויז'ן בליזרד, אלקטרוניק ארטס ואחרים, הגיע לתערוכה כדי לבחון את ההיצג החדש וגם הוא חש בשינוי באוויר.

"התערוכה בהחלט חזרה למה שהייתה לפני חמש שנים", הוא קובע. "אבל אנחנו עדיין חיים בתוך משבר שמשפיע על התעשייה. יש פחות חברות מאשר לפני 7-10 שנים בגלל המיזוגים, ופחות מוצרים כי נוקטים פה זהירות יתר בגלל העלות הגבוהה. בסה"כ, זו תעשייה צעירה יחסית להוליווד ויכול להיות שהיא עדיין בתהליך התבגרות".

כצפוי, את הטון נתנו שלושת הענקים - מיקרוסופט, סוני ונינטנדו - עם דגש על ממשק מבוסס תנועה וגם לא מעט התמקדות בתלת-ממד. וייסברג, שמתפעל מהשיפור באיכויות התמונה של משחקי תלת-ממד חדשים (כמו Gran Turismo 5), מסופק כמו פרשנים בענף, אם הטכנולוגיה תהיה הקילר אפליקיישן של התעשייה בעונת החגים של 2010. "לשוק אין עדיין מוכנות לתלת-ממד בתקופה הקרובה", הוא אומר. "ההצלחה תלויה במידה רבה במכירות של טלוויזיות תלת-ממד. אם הקהל יהיה שם, אז זה יעבוד".

הוליווד אינסייד

אבל לא כל תלת-ממד צריך טלוויזיה. נינטנדו, למשל, השיקה גרסה רבת-ממדים לקונסולה הניידת שלה - DS - שמאפשרת לצפות ולצלם סרטים בטכנולוגיה החדשה. בפרזנטציה אמנם הוקרנו מספר טריילרים של סרטי תלת-ממד, אך לא הוזכרו הסכמים עם הוליווד או זמינות תוכני וידיאו תלת-ממדיים כלשהם.

ואם כבר הוליווד, נוכחות אנשי תעשיית הסרטים הייתה מורגשת במיוחד. אולפני דיסני נתנו טעימות לכמה כותרי תלת-ממד כמו צעצוע של סיפור 3, Tron המחודש, מיקי מאוס הוותיק וכמובן הרכש האחרון שלהם, מרבל קומיקס, עם ספיידרמן, אקס מן, איירון מן ורבים אחרים.

לאולפני וורנר יש תותחים כבדים לא פחות החל מהארי פוטר וכלה בבאטמן, סופרמן והלוניטונס. בין שאר ההוליוודים אפשר היה להבחין גם בדמויות מרחוב סומסום, לגו, מייקל ג'קסון ושעשועוני טלוויזיה למיניהם.

גם מקומם של משחקי הספורט לא נפקד מהתערוכה מפוטבול (מיידן) וגולף (טייגר וודס עדיין מוכר) ועד למרוצי מכוניות וליגת אמנויות הלחימה (UFC). אבל בסופו של דבר תעשיית משחקי הווידיאו, ממש כמו הוליווד, נשענת על הרצון למחזר הצלחות של משחקים עתירי אקשן ואדרנלין, או מה שמוכר כהמשכונים. ברשימה הזו אפשר היה למצוא בתערוכה גרסאות חדשות ל-Halo ,Gears of War, Killzone ,Call of Duty כמו גם המשכים ללהיטים המוזיקליים גיטאר הירו ורוק בנד. בכל זאת, סיפור הצלחה אי אפשר להפסיק.