פאבר ממשיך לירות: "הממשלות התרחבו בשוק והפכו לסרטן"

"השווקים בדרך כלל נותנים סימנים כאשר דברים אינם מתנהלים כהלכה אבל אם הממשלות מתערבות יותר מדי, הסימנים הללו מוסתרים" ■ "אני רוכש אחזקות בזהב כי אני לא יודע עוד מה אפשר לקנות כרגע"

"הממשלות התערבו יותר מדי בשוק החופשי מאז שהמשבר הכלכלי הנוכחי עד לנקודה בה הם אפילו משפיעים על בריאות הכלכלה העולמית", כך אמר היום גורו ההשקעות מארק פאבר (Marc Faber), עורך הדו"ח הפופולארי "Gloom, Boom & Doom", בראיון לרשת CNBC.

הדברים של פאבר באים על רקע ההתכנסות הצפויה של 27 נציגי האיחוד האירופי, אשר עתידים לדון בדרכים לחיזוק המשמעת הפיסקאלית בגוש האירו ופיקוח הדוק יותר על הרגולציות הפיננסיות על מנת למנוע את התפשטות משבר החובות באירופה.

פאבר נותן לדוגמה את ה'פדרל ריזרב', אשר על אף הביקורת על תפקודו במהלך המשבר הנוכחי, עומד, על פי הצעה העומדת לדיון בקונגרס האמריקני, להפוך לגוף הרגולטורי לענייני פיננסיים החזק ביותר בעולם.

"אני חושב שהממשלות הפכו להיות כמו סרטן, שכן הן התרחבו יותר מדי בתוך המערכת הפיננסית. הבעיה הגדולה ביותר, לדעתי, היא התערבות יתר שכן לרוב, כל מה שהממשלה נוגעת בו נעשה גרוע הרבה יותר לעומת הסקטור הפרטי", ציין פאבר.

פאבר הוסיף ואמר כי "השווקים בדרך כלל נותנים סימנים כאשר דברים אינם מתנהלים כהלכה אבל אם הממשלות מתערבות יותר מדי, כמו במקרה של הבנקים המרכזיים בארה"ב, באירופה ובבריטניה באמצעות רכישות האג"ח, הסימנים הללו מוסתרים".

ועתה להמלצות

לאחר שהביע את דעתו הגלויה והחותכת על המצב, התפנה פאבר לשוחח על המלצותיו להשקעות בתקופה הקרובה. "בשלב הזה, אני לא ממש מעוניין לרכוש שום דבר. אני רוכש אחזקות בזהב כי אני לא יודע עוד מה אפשר לקנות כרגע", אמר פאבר.

לדברי פאבר, הוא מעדיף השקעה במניות על פני אג"ח ממשלתיות, שכן התקופה שהן עלו בביצועים על המניות עברה וכעת הוא חוזה כי התשואות עליהן יעלו. עוד ציין פאבר כי רף ה-1,170 נקודות מהווה את רמת ההתנגדות הנוכחית במדד ה-S&P 500 וכי סביר מאוד להניח כי המדדים המובילים בארה"ב לא יחזרו לרמות השפל של מארס 2009, לפחות לא בטווח הנראה לעין.