אקשטיין: "היומיים האלה הראו לנו שיש מאקרו מצוין ומיקרו רע"

סגן נגיד בנק ישראל דיבר הערב בסיום פורום קיסריה בנצרת ■ "אני לא מבין את כל הסיפורים במדינה שיש לה עדיין חוב תוצר של 80%. הדברים יכולים להשתנות אובר נייט: תראו את אירלנד, איפה היא הייתה לפני שנתיים-שלוש"

"היומיים האלה הראו לנו שיש לנו מצב מאקרו מצוין ומצב מיקרו רע מאוד", כך אמר הערב (ה') סגן נגיד בנק ישראל צבי אקשטיין בסיום פורום קיסריה שנערף השנה בנצרת. "חשוב מאוד לשמור על מצב מאקרו מצוין כדי שנוכל לטפל בנושאי המיקרו".

לדבריו, המדיניות הפיסקאלית יצרה אמינות ותוואי יורד ביחס חוב-תוצר וזה נושא חשוב יותר, שמדינת ישראל השיגה אותו באמינות של המדיניות הפיסקאלית ואסור לאבד זאת.

אקשטיין התייחס גם לסוגיית התמלוגים מתגליות הגז הטבעי: "ההמלצה שלי היום לגבי הנושא של הגז הטבעי זה שהגז הוא כמו תמלוגים ממכירת חברות, ולכן יהיה לו חלק בהקטנת החוב".

לסיום סגן הנגיד שיגר אזהרה: "אני לא מבין את כל הסיפורים במדינה שיש לה עדיין חוב תוצר של 80%. הדברים יכולים להשתנות אובר נייט: תראו את אירלנד, איפה היא הייתה לפני שנתיים-שלוש".

יעקב פרנקל: "ישנה סכנה גדולה מאוד במצב של חוב ציבורי"

לעומת אקשטיין שהסכים עם דברי שר האוצר, היו כאלה שהתנגדו. יעקב פרנקל, יושב ראש JP מורגן צ'ייס ולשעבר נגיד בנק ישראל, אמר כי "ישנה סכנה גדולה מאוד במצב של חוב ציבורי, אני לא מסכים עם הגישה שנאמרה היום שאומרת שאנחנו לא יודעים מה קרה ומאיפה באה הסערה".

פרנקל הסביר כי "אנחנו לא יודעים פרטים - אבל יש כמה פרטים שאנחנו כן יודעים. מדינות עם חוב גדול, חיסכון נמוך וכן הלאה הן מדינות בסיכון. כאשר נאמר לנו היזהרו מהחוב, אני חושב שצריך להסכים ולהקשיב".