מעבר לרישיונות בטלוויזיה ימנע כ-500 מיליון שקל בשנה משוק ההפקה

כך עולה ממחקר פנימי שערכו איגודי היוצרים ושהונח בפני ועדת הכלכלה ■ האובדן נובע מכך שהזכייניות לא יתחייבו על כמות השקעה בתוכן - אלא יתבקשו להשקיע באופן קבוע רק 50 מיליון שקל בשנה

שוק היצירה וההפקה צפוי לאבד בין 500 ל-600 מיליון שקל כתוצאה מהמעבר לרישיונות. הסכום האמור מתייחס רק לתקופת הרישיון הראשונה - כך עולה ממחקר פנימי שערכו באחרונה איגודי היוצרים ושהונח בפני ועדת הכלכלה. זאת לאור העובדה שהזכייניות לא יתחייבו על כמות השקעה בתוכן ויתבקשו להשקיע באופן קבוע 50 מיליון שקל בשנה.

גם הרשות השנייה מעריכה כי האובדן עשוי להיות משמעותי, אולם שם מסרבים לעמוד מאחורי הסכום האמור.

לו יתקיים מודל לפיו שתי זכייניות בלבד יחזיקו ערוצים ברישיון, כמות ההשקעה שתתבקש מהם תעמוד על 100 מיליון בשנה - בעוד כיום, לצורך ההשוואה, מדובר על עונת שידור אחת של זכיינית אחת.

גם לו ייכנס (על-פי החוק שתזכירו הופץ אתמול) גוף שידור חדש לשוק התקשורת, הדבר לא יהפוך את התמונה. גוף כזה, גם אם ישדר באפיק 2 או 10 - יתבקש להשקיע בשנתיים הראשונות לקיומו רק 25 מיליון שקל.

ברשות השנייה מסרבים כאמור לעמוד מאחורי הנתונים הללו, אך גם שם מתריעים בפני אובדן גדול של כסף מהשוק על-פי הנוסח הנוכחי של החוק. "מעיון ראשוני בתזכיר שהופץ עולה כי קיימים מספר נושאים אשר נותרו במחלוקת ועלולים לפגוע במטרות העיקריות", אומר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, "ובהם הפגיעה הדרמטית בהיקף השקעה בסוגה עילית בערוץ 2".

החשש שמביע סמירה נובע מהעובדה שהזכייניות של ערוץ 2, ובמיוחד קשת, התחייבו על השקעה בתוכן גבוה פי שניים לפחות מהמתבקש בחוק. זאת בעוד ערוץ 10 מתבקש לעמוד ב-50 מיליון שקל בלבד, והיקף השקעתו לא צפוי להשתנות.

בעיות נוספות בחוק

סמירה מונה בעיות נוספות בחוק כפי שהוא נראה בתזכיר שהופץ. "מנגנון בעייתי שנקבע בתזכיר החוק לחלוקת כספי ה'ביד' שיתקבל מהמכרז על מותג ערוצים 2 ו-10; היעדר מענה מתאים למימון הרחבת מערך השידור הדיגיטלי, עידן +, והגברת יכולת האכיפה", מונה סמירה.

לדבריו, "בכוונת הרשות השנייה לקיים דיון ציבורי ומקצועי בסוגיות אלה ולפעול בשיתוף-פעולה עם משרד התקשורת, ארגוני היוצרים וגורמים נוספים כדי להביא לפתרון סוגיות אלה, כך שניתן יהיה לסיים את הליך החקיקה במהירות תוך שמירה על האינטרס הציבורי. המעבר למשטר של רישיונות נכון ותואם החלטות שהתקבלו בנושא בעבר, אשר תכליתן להסדיר את השידור המסחרי-ציבורי ובעיקר ערוצי הברודקאסט".

יש לציין, עם זאת, כי ההנחה היא כי תחרות מוגברת בשוק ערוצי הברודקאסט תביא להשקעה טבעית בהפקות מקור, מעבר למחוייבויות, גם של שחקנים חדשים.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חלקים מעוררי מחלוקת שהיו בחוק השידורים טרם פיצולו נשארים בתמונה. היוצרים, הזכייניות וגם הרשות השנייה צפויים להתנגד לכוונה להעניק הגנת ינוקא לגופים חדשים שעשויים לזכות בהפעלת ערוץ 2 ו-10. כך, אם ערוץ 10 משקיע היום 50 מיליון שקל - גוף חדש ישקיע 25 מיליון שקל; ואילו ערוץ 2, שמשקיע היום מאות מיליונים בשנה, ישקיע 25 מיליון בלבד, לו לא קשת או רשת יפעילו אותו.

תזכיר החוק מדבר על המלצה לאפשר מעבר של זכייניות ערוץ 2 לרישיונות רק ב-2015 ושל ערוץ 10 רק ב-2014, למרות שהשוק כולו יוכל לעבור לרישיון כבר ב-2012.

עוד הוחלט כי אם לא יעמדו הגופים במחוייבות עד כה, הם לא יוכלו לבקש רישיונות. הוחלט כי מקבלי הרישיון יעלו על העידן וכך גם ערוץ בערבית.

בניגוד לרצון הזכייניות והרשות השנייה, כספי ה'ביד' במכרז על האפיקים 2 ו-10 יועברו לקרנות שיעבירו אותם ליצירה הישראלית.

כמו כן, לו יקומו 5 ערוצים - תוכל הרשות השנייה לקבוע כי לא כולם יחויבו בשידור חדשות.