צרפתי, שמבקש הסדר חוב: "סבלנות, כולם יקבלו את כספם"

פיני צרפתי מסיביל ג'רמני: "הבאתי הרבה כסף לחברה, נלחמתי למען בעלי האג"ח ושילמתי מס על השכר הגבוה"

"אנו לא מרימים דגל כמו יוון ומדינות נוספות, אלא מדברים עם הבנקים והם מבינים אותנו. לא ביקשתי ממחזיקי האג"ח מתנות ולא הנחות, אלא להתאים את לוח התשלומים ללוח הגיוסים בתקופה הקשה הזאת", כך אמר אתמול (ב') פיני צרפתי במסיבת עיתונאים מאולתרת שהתקיימה לאחר אסיפת אג"ח של חברת סיביל ג'רמני שבשליטתו.

חברת הנדל"ן שהנפיקה אג"ח בישראל ופעילה במזרח אירופה נקלעה למשבר תזרימי, והיום הודיעה לראשונה באופן רשמי כי לא תוכל לעמוד בהחזר החוב בזמן לנושיה. אסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה במלון סיטי בתל-אביב הייתה סוערת במיוחד, ובמהלכה הוטחו האשמות קשות נגד הנהלת החברה ובעל השליטה. האסיפה הסתיימה ללא תוצאות, ובקרוב תתקיים אסיפה נמשכת בה תידון השאלה האם להקים נציגות למחזיקי האג"ח.

סיביל עוסקת בהחזקה וניהול של נכסים מניבים במדינות מזרח ומרכז אירופה, באופן ישיר ובאמצעות החברה-הבת סיביל ג'רמני. שתי החברות במצב קשה, ורואי החשבון הצמידו לדו"חותיהן הכספיים הערות "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון. סיביל ג'רמני סיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 6.3 מיליון אירו וגירעון בהון החוזר בסך 10.2 מיליון אירו. מדובר בסכומים גדולים עבור חברה קטנה.

האג"ח של החברה וחברת האם נסחרות בתשואת זבל של מאות אחוזים, המשקפת את חוסר האמון של המשקיעים. בחודש הבא, נראה כי מחזיקי האג"ח של סיביל ג'רמני לא יקבלו את כספם, בהיקף של כ-6 מיליון אירו. "שילמנו תמיד למחזיקי האג"ח ובתקופות כאוטיות. מה אני יכול לעשות שיש משבר באירופה, וכל המו"מ מתנהל יותר לאט", אמר צרפתי.

"תרמתי, הזרמתי, נלחמתי"

אבל לא כולם בחברה מופסדים. צרפתי עצמו משך בין השנים 2007-2010 שכר כ-20 מיליון שקל (כ-3.7 מיליון אירו), ועל כך נשמעה ביקורת חריפה במיוחד באסיפת האג"ח.

"החזרתי כספים לחברה, ותזכרו שיש מיסים. אני משלם מיסים כחוק, ובסופו של יום אם נבדוק כמה הזרמתי, אז במאזן כמעט ולא משכתי כספים. בשעתו, כשאפשר היה - לקחו, וכשהעולם נכנס למשבר, לא רק שנלקח מעט אלא שגם הוחזר", ציין צרפתי בהתכוונו להלוואות בעלים בסך כמה מיליוני שקלים שהעניק לחברה. נדגיש כי מדובר בהלוואה ולא בהזרמה.

- מה אתה תורם לחברה?

צרפתי: "תרמתי הרבה. הבאתי הרבה כסף ובזמן קשה. אני הבאתי כסף מהבית ונלחמתי בשנה שעברה לעמוד בתשלום בזמן למחזיקי האג"ח. לחברה היה לפני שלוש שנים הון עצמי של 3.5 מיליון אירו, והיום 35 מיליון אירו".

- ממה נובע מצבה הקשה של החברה?

"יש משבר עולמי ומשבר באירופה. סיביל יודעת לפתח נכסים ולייצר שווי, אבל תהליך גיוס החוב יותר איטי היום, והתהליך של התאמת החוב לגיוס קורה בכל העולם. הבנקים באירופה מבינים אותנו ודוחים בהתאם לתקופה. שילמנו עד היום את כל הכספים במועד.

"התקופה קשה ואנו מנהלים מו"מ לעסקאות, אך אם נבצע אותן בלחץ זה יקטין את השגת היעדים. סבלנות, זה יבשיל, וכולם יקבלו את כספם".

למרות מצבה הקשה של החברה, צרפתי נותר אופטימי. "סיביל היא חברה טובה. אני הולך עם מטריה - כמה המטריה הזאת יכולה להחזיק? פעם ירד גשם ועכשיו זה כבר ברד", נעזר צרפתי בדימויים לתיאור המצב.

לגבי מצב הנכסים שבשליטתו, אומר צרפתי כי "גם לשוכרים לא קל. יש שוכרים שאומרים 'אין לי', אז מה נעשה? כל היעדים העסקיים שהצבנו הושגו, אלא שהמימון מחדש הרבה יותר איטי היום, ואנו מבקשים להתאים את מועדי התשלום למועדי הגיוס מבלי לפגוע במחזיקי האג"ח. אנו משתדלים שלא תהיה תספורת, ושכולם יקבלו את כספם במקסימום".