ביומד הניסיון והגיבוי במרכז

מניות הביומד כביוסל, אקסלנז' וביוליין מפגינות ביצועים כמניות הגז ■ על הפוטנציאל, הסיכון והמידע, וגם סיפור כלל ביוטכנולוגיה

ד"ר דפנה, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

סקטור מניות הביומד החליף למספר ימים השבוע את מניות הגז כסוס המירוץ המוביל במסחר בבורסה. על פניו המהלך נראה הגיוני. ביוליין חתמה הסכם לתרופה בפיתוח העוסקת בסכיזופרניה, אקסלנז' דיווחה על הסכמי הפצה משמעותיים בחו"ל, ביוסל נגררה אחרי סיפורי השקעתה בפרוטליקס המפתחת תרופה למחלת הגושה ומתקרבת כנראה לשלב אישור השיווק. ביוליין ואקסלנז' התקשו ונזהרו להעריך את המשמעות הכלכלית של ההסכמים אם כי דובר בסכומי עתק אפשריים של מאות מיליוני דולרים. 258 מליון דולר לביוליין לדוגמא. ההודעות תרמו כצפוי לפעילות המניות. דרך אגב, ביוליין ירדה חזק מייד אחרי הנסיקה.

ישראל הפכה בשנתיים האחרונות ליזמית מובילה בתחום הביומד החל מסטנטים לניתוחי לב עבור למכשירים לא פולשניים לטיפול ביתר לחץ דם ועד לטיפול בבעיות לב. היזמויות נראות בחלקם רציניות שכן חברות דוגמת טבע וכלל ביוטכנולוגיה משקיעות מאמצים ניהוליים וכסף בכניסה לשותפויות בחלק מהחברות. גם בכאלה המפתחות מוצר בודד עם סיכון רב.

כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) וטבע כמו גם חברות גדולות מחו"ל כג'ונסון אנד ג'ונסון, רוש,נובורטיס, מספקות ליזמים גב מנוסה בתחומי ניהול ויכולת לגייס הון בזריזות.

שניים - שלושה מליון דולר לחברות ככת"ב וטבע הם "כסף קטן" להשקעה ביזמות שפונה לשוק רחב ועשויה להניב רווחים נאים. לכן כדאי לגדולות לבנות פורטפוליו השקעות קטן שמתוכו יבשילו, אולי, חברה אחת או יותר. טבע מושקעת בביוליין כת"ב עם טבע מחזיקות באנדרומדה ואם יגיע אקזיט הרי זה משובח.

תנו לנסיון להוביל

משקיעים קטנים רבים רצים בין מניות הביומד השונות בתקווה לחתוך קופון. פרסום לפיו די מדיקל המטפלת בסכרת תגייס כנראה הון בוול סטריט מריץ משקיעים למניותיה בת"א. ידיעה לפיה גמידה קיבלה אישור מזורז מ - FDA (רשות הבריאות בארה"ב) מטיס משקיעים בזריזות למניות אלביט הדמיה בת"א המחזיקה יחד עם טבע בשליטה בגמידה.

במהלך השנים גופים כמו ביומדיקס (עם אלי הורוביץ) ונוספים הקימו חברות שהשקיעו בחברות ובחממות טכנולוגיות לטווח ארוך מתוך כוונה למצוא בוננזה באחת מההשקעות. המטרה הייתה לנצל את הידע המקצועי והכספי של המשקיעים. כך נוצרו פעילים נוספים מחוץ לכת"ב או טבע ומשקיעי ענק מחו"ל הפעילים בתחום. מהלך שתרם להעלאת התחרות והמקצועיות.

המשקיע הסביר עומד מבולבל. גופים רבים עוסקים בתחום הביומד ומי מהם עדיף? אצל מי להשקיע? מי יעשה מכה באקזיט מהמם? שאלות מעניינות.

יש מספר תשובות ואנו נתמקד באחת. טבע היא שותפה ראויה ומכובדת לכל יזמות. ראו את פיתוח הקופקסון ששולט בתחום הטרשת. טבע נסחרת בשווי שוק של כ - 47 מיליארד דולר. אם מחר אחת מחברות הביומד הקטנות שטבע מעורבת מהן תעשה אקזיט במקרה הטוב טבע תעלה 0.8%. מניה כבדה.

לעומתה כת"ב המעורבת בשמונה חברות ביומד והנהנית מגיבוי פיננסי של כלל תעשיות ואי,די,בי עשויה לזנק 6% או 10% במקרה של אקזיט. יכולת הניהול של כת"ב מרשימה וזריזות ההחלטות שם מהירה יחסית לטבע. כת"ב מניה סחירה במדד ת"א 100.

המשקיע הסביר, זה שאינו רוצה לזנק מחברה לחברה מבלי יכולת ניתוח, טוב אם ישקול את רכישת כת"ב. כדאי להבין שרכש תיק ביומד רציני ומנוהל היטב. מה שטוב לנוחי דנקנר (בעל השליטה בכת"ב) מתאים גם למשקיע ממוצע.

  • ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
  • ד"ר דפנה פפר סוחרת בעצמה בתיק השקעות ועשויה להיות בעלת עניין בנכסים המוזכרים בכתבותיה