תקנות ההחזר הכספי על החזרת מוצרים: ההכרעה שוב נדחתה

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, התחייב להעביר את התקנות עד סוף מושב הכנסת הנוכחי בעוד כחודש ■ התקנות ייכנסו לתוקף מיד לאחר האישור בוועדת הכלכלה, ללא צורך בשלבי חקיקה נוספים

הדיון בוועדת הכלכלה שעוסק בתקנות ההחזר הכספי, שיאפשרו להחזיר שורה ארוכה של מוצרים ושירותים ולקבל עבורם החזר כספי מזומן, החל היום (ג') - 5 שנים לאחר שעבר החוק המסמיך את שר התמ"ת לקבוע תקנות, וימים ספורים לאחר אישור משרד המשפטים.

כמו בדיונים מוקדמים יותר שנערכו בנושא לאורך השנים, התייצבו נציגי הסוחרים מטווח רחב של ענפים כדי לעמוד על רגליהם האחוריות בדרך להכרעה הסופית, ולנסות למתן ככל האפשר את זכויות החזרת המוצרים הנקבעות בחוק.

גם אם מובן בשלב הזה כי הוויכוח הוא לא על עצם קיומן של התקנות אלא על הפרטים הקטנים (אילו מוצרים, תוך כמה זמן ובאילו תנאים) - גם הפעם נרשם דיון סוער במיוחד.

הטענות מנגד נותרו בשלהן: החוק הוא חסר תקדים בעולם, הצרכן הישראלי בעייתי ועלול לנצל את החוק לרעה, והזכויות שניתנות בפניו מופרזות.

סבב ראשוני של הבעת עמדות, בטרם מעבר על סעיפי החקיקה הפרטניים, נמשך זמן רב, ולפרטי החקיקה עצמם תגיע הוועדה ככל הנראה בדיון הבא (או בדיונים הבאים).

בפתח הישיבה ציין יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, כי הוועדה תקיים ישיבות מרתוניות עד לאישור הנוסח של התקנות עוד במהלך המושב הנוכחי של הכנסת, שצפוי להסתיים בעוד 4 שבועות.

סגנית שר התמ"ת הממונה על הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, הודתה לאקוניס כי רק לאחרונה הגיש הצעת חוק מתחרה באותו נושא, אשר "מקדמת בכישרון, במחוייבות ובמקצועיות את מעמד הצרכן בישראל, מתוך ראייה של טובת העניין. מדובר במסמך תקדימי", אמרה נוקד, "הכולל רשימה מפורטת וארוכה של מוצרים ושירותים עליהם יוכל הצרכן לקבל מזומן במקום אותם זיכויים הנמצאים אצלו בארנק כיום כאבן שאין לה הופכין".

יודגש כי התקנות ייכנסו לתוקף מיד לאחר האישור בוועדת הכלכלה, ללא צורך בשלבי חקיקה נוספים.