תשתיות לתיק ההשקעות

ניתוח מגמות בשוק קרנות הסל וה-ETFs הממולצות

בתקופה האחרונה צובר עולם קרנות הסל תאוצה בישראל, כמו גם בעולם כולו. השקתן של קרנות מחקות רבות, שעתידות להפוך בשנים הקרובות לקרנות סל כהגדרתן בעולם (ETFs), מעלה את הצורך בהבנת המגמות הבולטות במוצר הזה, שמהווה כלי עבודה יעיל והכרחי עבור המשקיע הפרטי. אחת לשבועיים נפרסם כאן ניתוח של אחת המגמות הבולטות באפיק ההשקעה הזה.

כלכלות העולם ראו כבר ימים טובים מאלו שהן חוות כיום. ובתקופות כאלה, החשיבות המרכזית שלנו כמנהלי השקעות ואנליסטים היא לזהות תחומים ואזורים שיכולים ליהנות משגשוג למרות המצב. אחד התחומים שעונים להערכתנו על הקריטריון הזה הוא סקטור התשתיות. כוונתו כאן היא אינה לתחום תשתיות השירותים (אספקת גז, מים וכיוצא בזה) אלא לתחום החברות שתפקידן הוא פיתוח תשתיות.

הסיבה המרכזית לחוזקו של הסקטור היא רמת התשתיות הנמוכה במדינות מתפתחות רבות, ולא פחות מכך קיומן של תשתיות מזדקנות למכביר בעולם המפותח. לא נרחיב על כך כאן, ונסתפק בציון הנתון המדהים, לפיו על פי משרד התחבורה בארה"ב, 25% מתוך 600 אלף הגשרים במדינה מוגדרים כפגומים, או ככאלו שעבר זמנם.

כפי שציינו, גם בעולם המתפתח, שאוכלוסייתו מהווה יותר מ-40% מאוכלוסיית העולם, ושתרומתו הופכת לדומיננטית יותר ויותר בתמונת הצמיחה העולמית, יש מחסור מהותי בתשתיות מתקדמות. מנוע הצמיחה הזה צפוי להיות דומיננטי מאוד בשנים הקרובות, ויחייב השקעות רבות בתחום על מנת להביא את אוכלוסיית המדינות האלה לרמה גבוהה יותר.

סיבה מרכזית נוספת לגאות הצפויה בתחום זה היא המשבר הכלכלי. ידוע לכל, כי ממשלות רבות בעולם פעלו בצורה מהירה ועוצמתית על מנת להגדיל את תקציביהן במטרה לתמוך בכלכלות בעת המשבר. תקציבים אלו אושרו, אך הביצוע של פרויקטים רבים צפוי להיפרס על פני השנים הבאות, ולהערכתנו החולשה הממושכת בכלכלה אף טומנת בחובה את הפוטנציאל שממשלות ימשיכו ויגדילו תקציבים אלו, הן בעולם המתפתח והן בעולם המפותח. זאת על מנת ליצור מקומות עבודה ולחפות על החולשה של המגזר הפרטי בכלכלות המפותחות.

הקרן המומלצת: IGF

כמו באפיקי השקעה רבים אחרים גם כאן עולם קרנות הסל (ETF) נותן למשקיע דרך להיחשף בצורה פשוטה למדי לתחום התשתיות. סימולה של הקרן המרכזית בסקטור, שמתאפיינת בסחירות הגבוהה ביותר ובדמי ניהול נמוכים למדי, הוא IGF. הקרן עוקבת אחרי ביצועי מדד ה-S&P Global Infrastructure, שמורכב מחברות גדולות העוסקות בתשתיות, אנרגיה, ותחבורה, והחשיפה גיאוגרפית בה רחבה וכוללת את ארה"ב, קנדה, מערב אירופה אוסטרליה וסין. הקרן מתאפיינת במסחר של למעלה מ-100 אלף יחידות ביום, ודמי הניהול של 0.48%.

קיימות בשוק גם תעודות נוספות שמאפשרות חשיפה לתחום, אך הן מתאפיינות בסחירות נמוכה יותר ובדמי ניהול גבוהים יותר. בין היתר ניתן לציין את התעודות שאלה הסימולים שלהן: GII, PXR, EMIF, CHXX ו-BRXX.

אביבית מנה קליל היא מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, ואמיר ארגמן הוא אנליסט בכיר