שקלאר: נתוני הרייטינג של המונדיאל בערוץ 1 אינם נתוני אמת

מנכ"ל רשות השידור דורש דיון דחוף בוועדה למדרוג לנוכח מה שהוא מכנה "אי-הלימה בין מציאות הצפייה לבין הרייטינג" ■ מנכ"לית הוועדה למדרוג: "נקיים סקר משלים לבחינת היקפי התופעה של צפייה מחוץ לבית בשידורי המונדיאל"

מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, דורש דיון דחוף בוועדה למדרוג לנוכח מה שהוא מכנה "אי-הלימה בין מציאות הצפייה לבין הרייטינג".

במכתב למנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, דורש שקלאר כי הוועדה תערוך שינויים מיידיים באופן המדידה "ותקבל החלטות אמיצות לגבי תקנון מרכיבי הצפייה".

לדבריו, בשבועיים האחרונים בלבד התווספו 80 אלף מנויי HD בכבלים ובלוויין, אשר מביאים את כמות הצופים בשיטה זו ל-350 אלף. לדבריו, מדובר בכ-10% צפייה שאינה נמדדת.

כהוכחה הוא מביא את הנתונים מליל אמש (ג'): "תוצאות המדידה לגבי 3 המשחקים ששודרו במקביל החל מהשעה 21:30 היו מדהימות: 20% לרשת ו-4.8% לערוץ 1. גם אם שני המשחקים לא היו זהים ברמת העניין והיוקרה, הייתכן הפרש כה גדול - פי 4?!?".

על-פי שקלאר, "מזה זמן מקננת בי ובעמיתיי ברשות השידור תחושה מבוססת למדי כי תוצאות מדידת אחוזי הצפייה בערוץ הראשון אינן משקפות את המציאות. למעשה, קיים חוסר הלימה בין התגובות הנשמעות לשידורי הערוץ - בעיתונות, בביקורת, בתגובות המתקבלות מהציבור - לבין הרייטינג המפורסם מדי יום.

"התופעה היתה בולטת במיוחד לאחר שידור 'שיטת השקשוקה': הכל דברו על הסרט, דנו בו, שבחו את הערוץ הראשון על אומץ-לב הציבורי, הנושא לא ירד מהכותרות - והרייטינג היה 13.3% בלבד. מקרה נוסף - המשחק המרכזי. כששודר בערוץ 10 הוא זכה ל-12.8% צפייה בממוצע, ואילו שידורו בערוץ 1 מניב רק 9.8% בממוצע. האמנם?".

מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה בתגובה למכתבו של שקלאר: "ראשית, נתוני הצפייה שמפיקה הוועדה למדרוג אכן אינם משקפים באופן מלא את מציאות הצפייה בשידורי המונדיאל של הערוץ הראשון, כי הם אינם כוללים את כל הצפייה ב-HD. הוועדה מפרסמת זאת מדי יום עם הפצת הנתונים.

"שידורי המונדיאל משודרים בנסיבות של מעבר והסבת מערכת המדידה לטכנולוגיה חדשה, ולכן רק מיעוט מבעלי ממירי HD בפאנל נמדדים כעת. מועד החלת הטכנולוגיה החדשה הוא פועל יוצא של סיום המכרז על מערכת המדידה, שהתארך יותר מהצפוי. רשות השידור חברה בוועדה והיתה שותפה לתהליך לכל אורכו.

"בהתייעצות עם פרופ' גילולה, היועץ הסטטיסטי של הוועדה, הגענו למסקנה כי אין כל דרך סטטיסטית 'לתקן' את נתוני הצפייה באופן מהימן וצודק. לפיכך, מה שנעשה זה מתן עדיפות גבוהה להסבת בתי HD בפאנל, בכפוף למגבלות החוזיות, וכן הוספת הודעה מבהירה בעניין, כאמור.

"בנוסף, בכוונת הוועדה לקיים בשבוע הבא סקר חיצוני משלים לבחינת היקפי התופעה של צפייה חוץ-ביתית בשידורי המונדיאל, שלא נמדדת כלל היום במסגרת מערכת המדידה.

"אמש לא נרשמו 0% צפייה בערוץ 33. באופן שגרתי נתוני הצפייה בערוץ 33 משויכים במערכת אוטומטית לערוץ 1. בהרצה חוזרת של הנתונים הופרדו נתוני הצפייה בשני הערוצים".