הבטחות לחוד ומציאות לחוד: שר השיכון אריאל אטיאס הבטיח לשווק יחידות דיור שעדיין לא שווקו

אטיאס הכריז בספטמבר 2009 על כוונתו להציף את השוק בקרקעות לבנייה ■ בלא מעט מקרים שבהם הובטח לשווק הקרקעות, המכרזים כלל לא פורסמו ■ כזכור, בספטמבר 2009 הכריז לראשונה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, על כוונותיו "להציף את השוק בקרקעות לבנייה"

משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל מנהלים זה כתשעה חודשים קמפיין אגרסיבי שבמסגרתו הכריזו על הצפת המדינה בקרקעות לבניית אלפי יחידות דיור חדשות על מנת להוריד את מחירי הדירות בארץ. אבל הצהרות לחוד, ומציאות לחוד.

תחקיר "גלובס", שממצאיו יתפרסמו במלואם במוסף הנדל"ן ביום א', מצא כי מאות יחידות דיור שהיו אמורות לצאת לשיווק מעולם לא שווקו במכרזים - לא של מינהל מקרקעי ישראל ולא של משרד השיכון. בחלק מהמקרים שווקה כמות מסוימת, אך לא כל הכמות שהובטחה.

כזכור, בספטמבר 2009 הכריז לראשונה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, על כוונותיו "להציף את השוק בקרקעות לבנייה". בספטמבר 2009, במסיבת עיתונאים, הציגו אטיאס וירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, את ה"בליץ" הראשון, שבמסגרתו הבטיחו לשווק "במכה אחת" קרקעות לבניית 5,300 יחידות דיור חדשות.

מאז ה"בליץ" הראשון הכריזו משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל על ארבע מנות שיווקים גדולות נוספות: שיווק 5,900 יחידות דיור בנובמבר 2009, 6,500 יחידות דיור בחודש דצמבר 2009, 2,800 יחידות דיור בחודש מארס 2010 וכ-3,000 יחידות דיור במאי השנה.

אבל מבדיקת "גלובס" עולה כי בלא מעט מקרים שבהם הובטחו שיווקים - כולל בכמה ערים ויישובים באזורי הביקוש במרכז, שלהם ייחס אטיאס חשיבות גדולה כמעט בכל הופעותיו הציבוריות ובראיונות עמו - טרם יצאו מכרזים.

למשל, בעיר ראשון לציון הוכרז במארס השנה כי ישווקו קרקעות לבניית 540 יחידות דיור חדשות. מאז עברו שלושה חודשים אך טרם פורסמו מכרזים בראשון לציון. ביישוב קדימה-צורן שבשרון הצהיר משרד השיכון כי ישווק קרקעות לבניית 320 יחידות דיור חדשות, אך טרם התפרסמו מכרזים.

וזוהי רק רשימה חלקית שמדגימה כיצד נותרו לפחות חלק מהצהרותיו של אטיאס - שמנסה בכוח הפסיכולוגיה לצנן את שוק הנדל"ן - על הנייר. הרשימה המלאה של השיווקים הגדולים שטרם תורגמו למכרזים וכן התגובות המלאות של הרשויות הרלוונטיות יתפרסמו במסגרת תחקיר במוסף הנדל"ן הקרוב של "גלובס".

22
 22