בנק ישראל: מס הכנסה שלילי - הכלי הטוב ביותר לצמצום העוני

דו"ח מיוחד של בנק ישראל: מס הכנסה שלילי חילץ מעוני כ-4.5% מקבלי המענק, צמצם את פער העוני בכ-5% והגדיל את הכנסות החמישון התחתון בכ-12% ■ התוצאות החיוביות ביותר: בקרב עניים עם ילדים

בנק ישראל, רשות המסים והביטוח הלאומי, תומכים בהרחבה הארצית של תוכנית מס הכנסה שלילי, כך עולה מדו''ח שפרסם צוות מחקר בין משרדי המורכב מכלל הגופים הללו המלווים את יישום התוכנית.

הדו"ח, אשר פורסם היום (א'), מסכם את הניסיון שהצטבר בשנה הראשונה להפעלת התוכנית (מספטמבר 2008) באזורי הפעלתה (נצרת, אשקלון, חדרה וירושלים). נזכיר כי מס הכנסה שלילי הוא מענק הניתן לפרטים עובדים בעלי הכנסה נמוכה.

לפי הממצאים, מס ההכנסה השלילי חילץ מעוני כ-4.5% ממקבלי המענק, צמצם את פער העוני בכ-5%, והגדיל את הכנסות החמישון התחתון של מקבלי המענק בכ-12%. נמצא גם ש-80% מהתמיכות ניתנו למשפחות עם ילדים בארבעת העשירונים התחתונים של התפלגות השכר.

עוד דווח, שבקרב מקבלי המענק ירד שיעורם של אלה שנאלצו לוותר על שירותים חיוניים כביקור אצל רופא מומחה או טיפול שיניים, וכן שיעורם של אלה שסבלו מניתוק טלפון או חשמל. עוד נמצא הבדל בין פרופיל הזכאים שיש להם ילדים (בני פחות מ-19 שנים) ובין זה של הזכאים גילאי 55 ומעלה שאין להם ילדים: ממדי העוני גבוהים יותר בקרב משפחות עם ילדים.

"כלי ממוקד ואפקטיבי"

הממצאים מראים עוד, כי כמחצית מהזכאים למענק מס הכנסה שלילי מימשו את זכאותם, וכי שיעור המימוש עולה ככל שהיקפה של ההטבה גדול יותר. כמו כן, נמצאה שונות בין-אזורית בשיעורי המימוש - ככל הנראה בהשפעת פעילות של עמותות להגברת המודעות לקיומה של התוכנית. עוד עולה כי שיעורי המימוש היו גבוהים ביחס לשיעורים שנמדדו במדינות אחרות בשלבים דומים של הפעלת התוכנית, וזאת אף על פי שהיקף ההטבה בישראל צנוע יחסית למדינות אלה.

"על בסיס הניסיון שנצבר ונלמד עד כה ניתן לקבוע כי מס ההכנסה השלילי הוא כלי ממוקד ואפקטיבי לשיפור ההכנסה של האוכלוסיה העובדת ברמות השכר הנמוכות", נכתב בדו''ח. "הכלי אפקטיבי במיוחד לצמצום תחולת עוני ועומקו בקרב משפחות עם ילדים. ההטבה סייעה גם להעלאת ההכנסה של משפחות עובדות ברמות הכנסה שהן מתחת לקו העוני או מעט מעליו".

עם זאת, נכתב בדו''ח שאי אפשר לקבוע מה יהיו השפעות התוכנית על שיעורי התעסוקה והיקפיה, "אך ניתן להעריך על סמך הניסיון הבין-לאומי שהן לא יהיו משמעותיות". על כל פנים, הצוות ממליץ על מס הכנסה על פני שאר תוכניות מקבילות שכן הוא "לא צפוי לפגוע בשיעורי התעסוקה" לעומת מענק קצבאות לדוגמא.

נזכיר, כי משרד האוצר התנגד להרחבת תוכנית זו והפיכתה לכלל-ארצית שכן היא נחשבת לתוכנת יקרה. על מנת לעכב את ההרחבה, התנה משרד האוצר את ההרחבה בישום תוכנית "אורות לתעסוקה" (ויסקונסין) באותם מחוזות בהם מופעל מס הכנסה שלילי. לאור הממצאים החיובים ועל רקע ביטול תוכנית "אורות לתעסוקה" על ידי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, גוברים הסיכויים להרחבת מס הכנסה שלילי לכל הארץ.

באוצר הגיבו אחה"צ לפרסום מטעם בנק ישראל ואמרו: "אנו מברכים על ממצאי מחקר בנק ישראל ומכון ברוקדייל באשר לחשיבותו הרבה של מס הכנסה שלילי, אשר תומכים במדיניות אותה הוביל משרד האוצר".

במשרד הצהירו כי "בהתאם לממצאי המחקרים, יש לקדם פריסה ארצית של מס הכנסה שלילי לצד פריסה ארצית של תכנית שילוב מקבלי גמלאות בעבודה, מכיוון שמדובר בכלים שלובים הקשורים זה בזה ושהשפעתם הכוללת תתרום לאין שיעור לקידום תעסוקת השכבות החלשות".